Üks hea ostujuht on sama hea kui viis müügijuhti

See on tõestatud fakt, et  kui saada 5% parem ostuhind mõjub kasumile sama suurelt, kui suureneks käive 50%. Vastavalt tööstusharule see suhe võib kõikuda, kuid suurusjärk on õige.  Meie tubli uuriv ajakirjandus on teinud viimasel ajal palju artikleid haiglate, ministeeriumite ja muude omavalitsuste, pehmelt öeldes, puudulikest hangetest.

Omast kogemusest võin kinnitada, et ega suurtes erafirmades, kus hangetega ei tegele otseselt omanik, olukord eriti parem pole. 
Minu ala kolleegid, spetsialistid, konsultandid on tänuväärselt piisavalt palju kirjutanud erinevatest ostutehnikatest, ostumudelitest, ostukoolitustes jm., kuid vähe on juttu olnud ostujuhi isiksusest.

Oman 17 aastat ostujuhi kogemust suurtes kontsernides nagu McDonalds, Rimi Baltikum ja Viru Keemia Grupp, ning tänu sellele julgen võtta moraalse õiguse tõstatada ostujuhi isiku valiku tähtsust.
Mõned inimesed, kes pole kvaliteetse ostujuhtimise temaatikaga kursis võivad arvata, et ostjuhina olla tunduvalt kergem, kui müügijuhina ja sellega saab hakkama ka nõrgema ettevalmistusega töötaja. Enamus harudes sulle ainult pakutakse kaupa ja ostujuht ainult valib pakutavat. Selline suhtumine on äärmiselt vale ja kahjulik ettevõtte majandustulemustele.

1.Hea ostujuht on äärmiselt lojaalne ettevõttele. Iga ostuotsus peab olema sama kaalutletud, nagu sa kulutaks oma isikliku raha.

2.Hea ostujuht on ambitsioonikas ja aktiivne inimene. Müügijuhi motivatsiooniks on enamasti protsent läbimüügist,  enamuse harude ostujuhtidel selline motivatsiooni puudub. Sellepärast on tähtis, et ostujuht oleks oma loomult aktiivne ja rahutu inimene. Elame turumajanduse ajal ja enamus aladel pakkumiste arvu peab saama päris suureks, kuid mõnede ostuinimeste mugavus (laiskus) jätab kvantitatiivse ja pärast ka kvalitatiivse tulemuse puudulikuks.

3.Hea ostujuht on väga laia silmaringiga. Kui müügijuht müüb antud firma konkreetseid tooteid ja enamasti konkreetsele turule, siis ostjuht peab ostma tootmisele vajalike tooteid erinevatest tootmisharudest ja väga erinevatest riikidest.

4.Hea ostujuht on loomult kiire inimene. Selleks, et saavutada maksimaalne ostu-kauplemisejõud ei tohi ostustruktuur pikk olla. Nii et ostujuht peab olema väga kiire, et jõuda nii sõlmida lepingut, kaubelda hinda, tellida kaupa ja lahendada kvaliteediküsimused.  

5.Hea ostujuht on väga kõrge moraaliga. Ta peab olema ausa sportlase hingega, silmapaistev ostujuht naudib tarnijate ausat võistlust, mitte ei naudi mingeid hüvesid mida üks või teine tarnija võib pakkuda. Siin kehtib nagu dopingukontrollis null tolerants- tasuta lõunaid meie elus pole olemas.

Ebarahuldava olukorra tõestuseks olen viimase aasta jooksul koostöös hankeportaaliga Mercell teinud konsultatsiooni teenusena kümneid kvaliteetseid hankeid kaudsetele ostudele erinevates ettevõtetes, kus uute ostuhindadega hoidnud firmadele kokku kümneid tuhandeid eurosid. Kaudsete ostude all on mõeldud kontoritarbed, puhastusteenused, side, kindlustus, tervishoiu teenus, kohvi, vesi ja muu sarnane, mis pole otseselt seotud firma tootmisega. Kui me alustasime seda tegevust, siis arvasin, et saavutame parema ostuhinna tulemuse pooltes hangetes. Tegelikult oleme saavutanud parema tulemuse 9 hankes 10st ja parem hind oli lausa alates 20% kuni 73%ni!

Teenus ei lähe firmale otseselt midagi maksma, kuna tasu arvestamine käib selle pealt, kui palju suudame kokku hoida. Enamus parema ostuhinnavõidust jääb firmale ja osa võidust hankeportaalile. Mercelli jaoks on see selgeks motivaatoriks leida firmale parim lahendus. Kokkuhoitud summad on niivõrd suured, et puudub vajadus teenuse püsitasust.

Palju on räägitud, et Eesti ettevõtete kuluefektiivsus võrreldes ülejäänud Euroopaga on madal, seetõttu pöördungi  firmade juhtkonna ja omanike poole veelkord kriitiliselt üle vaatama oma ostustruktuurid. Iga kauba ostuga peavad tegelema oma ala professionaalid, mitte juhuslikud „poliitbroilerid“, sekretärid, raamatupidajad, arstid, haldusjuhid jm. Paljud nendest, teevad ostujuhtimise tööd oma põhitöö kõrval ja seoses sellega ei jaga piisavalt tehnilist poolt ja kõige tähtsam nad ei tunne oma professionaalset vastutust tulemuste eest! Nende tegevuste kvaliteedi taga seisab kasuminumber.

 

 

 

Osale arutelus

  • Anton Nõomaa

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,58 -0.0063115
Brasiilia reaal BRL 4,24 -0.0353682
Bulgaaria leev BGN 1,96 0.0306905
Filipiinide peeso PHP 59,43 0.1567319
Hiina jüaan CNY 7,71 -0.0350045
Hongkongi dollar HKD 8,95 -0.0279345
Horvaatia kuna HRK 7,42 0.0148186
Iisraeli seekel ILS 4,19 -0.0714728
India ruupia INR 81,10 -0.0209563
Indoneesia ruupia IDR 16066,76 -0.035029
Islandi kroon ISK 138,30 0.0216967
Jaapani jeen JPY 123,81 -0.145173
Kanada dollar CAD 1,51 -0.0462474
LAV rand ZAR 15,67 0.008297
Lõuna-Korea vonn KRW 1281,71 0.1163862
Malaysia ringgit MYR 4,68 0.0149512
Mehhiko peeso MXN 21,64 -0.127378
Norra kroon NOK 9,74 -0.0102615
Poola slott PLN 4,29 0.0512809
Rootsi kroon SEK 10,23 0.0195484
Rumeenia leu RON 4,68 -0.014964
Singapuri dollar SGD 1,55 -0.0840173
Suurbritannia nael GBP 0,89 0.0450857
Šveitsi frank CHF 1,13 -0.0621118
Taani kroon DKK 7,46 0.025463
Tai baht THB 36,42 0.0904102
Tšehhi kroon CZK 25,53 -0.0039171
Türgi liir TRY 6,21 -0.0418713
Ukraina grivna UAH 32,01 -0.0349765
Ungari forint HUF 322,92 0.0402739
USA dollar USD 1,14 -0.0700894
Uus-Meremaa dollar NZD 1,67 -0.0956251
Valgevene rubla BYN 2,46 0.0162661
Vene rubla RUB 76,46 0.0049704

Valdkonna töökuulutused

VENIPAK EESTI OÜ otsib MÜÜGIESINDAJAT

Venipak Eesti OÜ

24. jaanuar 2019