Autor: Rivo Sarapik • 11. mai 2011
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Veokijuhi tervist õõnestavad vägivald, üksindus ja kurnatus

Maanteeveonduses töötavate veokijuhtide tervist kahjustavad lisaks ületundidele ja karmidele tähtaegadele ka vägivald. Viimasest teatatakse samas vähe.

Euroopa Tööohutuse ja Töötervishoiu Agentuur värske aruanne käsitleb transpordisektori tervishoiuriske. Selles tuuakse esile järgmised ohud, riskid ning tööohutuse ja -tervishoiu probleemid maanteetranspordis:

Peamised füüsikalised ohud ja riskid: kokkupuude vibratsiooniga ja pikka aega istumine (tooli, kabiini ja muude seadmete konstruktsioon); käsitsi teisaldamine; kokkupuude müraga maha- ja pealelaadimisel, veokite juhtimisel (mootorid, rehvid, ventilaator jne); aurude ja suitsu sissehingamine; ohtlike ainete käitlemine (heitgaasid, kemikaalid sõidukis, kütus, kokkupuude teetolmuga peale- ja mahalaadimise ajal ning puhkepeatuste ajal, sõiduki pesemine ja ettevalmistamine); ilmastikutingimused (kuumus, külm, põuad, vihm jne); piiratud võimalused ergonoomiliste töötingimuste ja tervisliku eluviisi kasutuselevõtuks.

Kurnatus on töötingimuste alaste teadustööde ja riiklike uurimuste kohaselt enimlevinud terviseprobleem transpordisektoris.

Maanteetranspordisektor on väga konkurentsivõimeline. Töömahud suurenevad ja juhid seisavad silmitsi üha suureneva survega, näiteks klientide survega, et kauba kohaletoimetamine toimuks üha kiiremini ja odavamalt, millega kaasnevad probleemid, nagu tähtajast täpselt kinnipidamine, üha tihenev liiklus, kaugseire ja see, et paljud juhid töötavad ebakorrapäraselt ja teevad pikki tööpäevi.

Vägivald ja ahistamine on transpordisektoris ühe enam levinud, kuid nendest enamasti ei teavitata. Transporditöölised peavad kliente mõjutavate korralduslike muudatuste puhul tegutsema tihti tahtmatult vahendajatena. Puuduvad ka aruandlusmenetlused, ennetusmeetmed ja järelkontrollid.

Transporditöötajate keskmine vanus suureneb võrreldes muude töötajate kogukondadega ja võib esineda tööjõu pakkumise puudumist.

Töö sisulised muutused hõlmavad järgmist: üha suurem selliste uute tehnoloogiate kasutamine– nagu kaugplaneerimis- ja seirevahendid, pardaarvutid kaupade kohaletoimetamisest teatamiseks ja selle dokumenteerimiseks; vajadus tunda ELi maanteealaseid õigusakte ja osata keeli. Teiselt poolt on töö üha monotoonsem ja õppimisvõimalusi on vähem, võrreldes keskmise töötajate kogukonnaga.

Eri veoviisidel sarnased probleemid ehk mis ohustavad veokijuhti

Reisijate ühistransport 

Vägivald ja ahistamine

Rohkem klientidega suhtlemist, sealhulgas korralduslike muudatuste selgitamine klientidele, sh piletimüügi lettidesÜksinda töötamineVahetustega tööVastuolulised nõudmised (klientide juurde minek ja sõidukijuhtimine), mis põhjustab kõrget vererõhku ja südame-veresoonkonnahaigusiVananeva tööjõu vajadused

Taksoteenused 

Vägivald ja ründamised, teatamissüsteemide ja koolituse puudumine

Üksinda töötamineTööaja ja vahetustega tööga seotud probleemidTöökoha konstruktsioonVajadus kasutada juhtimise ajal sidevahendeid

Kaupade pikamaavedu

Täpne tähtajast kinnipidamine, mis toob kaasa suure tööpinge

Klientide surve; töötamine teiste asukohtadesÜha suurem kaugseire ja keerulise tehnoloogia kasutamineTöökoha konstruktsioonRajatiste ja teenuste - hügieeni-, toidu- ja meditsiiniteenused - juurdepääsetavusNakkushaigusedVägivald ja ründedÜksinda töötaminePikaajaline istumine ja kokkupuude vibratsioonigaÕnnetusriskid peale- ja mahalaadimiselVananeva tööjõu vajadused

Ohtlike kaupade vedu 

Õnnetusriskid, sh tulekahju- ja plahvatusriskid.

Kokkupuutumine ohtlike ainetega, eeskätt nende peale- ja mahalaadimiselRisk kukkuda maha sõidukitelt või muudelt transpordivahenditelt

Kullerteenused 

Ettenägematud tingimused klientide valdustes, näiteks ohutute tõstevahendite olemasolu

Klientide ootused ja klientidega suhtlemineÕnnetusriskid ja ilmastikutingimused, nt jalgrattakullerite puhulEttenägematu suuruse ja kujuga pakkide/kaupade käsitsemineTöökorralduslikud küsimused – tööülesannete lühiajalistest muutustest tingitud tööpinge, kaugseire/suhtlemissüsteemide kasutamine ehk juhid saavad sõidu ajal korraldusi

Kõik Teatud riskide ja tegurite kombinatsioonid, nagu ergonoomilised riskid, töökorralduslikud stressiallikad, müra, ohtlikud ained, vibratsioon, tavatud tööajad, töö kodust ja kontorist eemal, ruuminappus, keerulised tööolukorrad, vajadus pidevalt kohaneda ja paljud sektoris toimunud struktuurimuudatused muudavad seire ja ennetamise eriti keerukaks.

Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077