Tol õhtul oli Eestis on oodata tugevat tormi, kuid Venemaa ettevõtte huve esindavad spetsialistid kavatsesid ellu viia unikaalse laeva unikaalse lossimise. Olgu öeldud, et Eestis ei ole varem midagi sellist tehtud. Põnevaks tegi asja see, et laev seisis reidil, mitte kai ääres.
„Kas arvate, et lähen koos teiega merele? Torm tuleb, aga mina olen endine meremees,” vastas küsimusele, kas puksiiril tuleb tugev kõikumine ning kas ta ei karda ronida suurele laevale trappi mööda, laevade agenteerimisega tegeleva ettevõtte Abelco Agency juhataja Vladimir Zavilohin. „Nali,” lisas ta sekund hiljem, märgates reaktsiooni oma sõnadele.
Laev tuli Jaapanist, meeskonda kuuluvad Hiina meremehed. „Hetkel ei ole ta eriti kõrge, kuna on osaliselt vee all. Selle pardal on süvenduslaev. See on teine laev, mis ei sa iseseisvalt liikuda. Selle lossimine toimubki. Selleks süvenduslaeva vedav alus laskub veel sügavamale,” seletab ta teel sadamasse.
Puksiiri kapten on rahulik. „Aga kuidas lubatud tormiga jääb?” esitame küsimuse. „Praegu on ju rahulik. Vastasel korral poleks välja lastud,” vastab tema. Hakkame liikuma. Kapten pole varem sellist tööd teinud. Alust on juba näha. Näeb imelik välja: nina ja ahter eraldi, keskel aga vesi ja seesama süvenduslaev (meenutab suurt ekskavaatorit). „Pole midagi,” teeb keegi nalja. „Hiinlased kleebivad pärast kaks poolt kleeplindiga kokku.”
Tuul aga tugevneb. Kui puksiir lõpuks vajaliku pardani jõuab, on lained juba meeter-poolteist kõrged. Alusele visatakse köis, mis kinnitatakse süvenduslaeva külge. Tuul viib puksiiri eemale. Saab selgeks, et üksinda ta hakkama ei saa. Appi kutsutakse teine puksiir. Hiina laeva kapten vehib aktiivselt kätega. Pinge kasvab.
„Kapten võib iga hetk lossimise peatada, kuid siis seisaku tõttu kaotame me suure hulga raha,” seletab Venemaa esindaja.
Selle ajaga alus aga vajub veel rohkem vee alla, süvenduslaev jääb vee peale ujuma, puksiirid tirivad selle maha ja juhivad sadamasse. Asi tehtud. Kusjuures, rasketes tingimustes.