Autor: Jaana Pikalev • 14. aprill 2011
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Tuhapilv ja kriisideks valmisolek aasta hiljem

Aasta pärast Islandi vulkaani Eyjafjallajökulli vulkaanipurset 2010. aasta aprillis on rahvusvahelisel, ELi ja riiklikul tasandil võetud rida meetmeid, et parandada kriisideks valmisolekut lennunduses, eelkõige seoses vulkaanilise tuhaga.

Töö selle eesmärgi saavutamiseks jätkub. 13. ja 14. aprillil osalevad Euroopa Komisjon, Eurocontrol ja Euroopa Lennundusohutusamet Rahvusvahelise Tsiviillennunduse Organisatsiooni ICAO korraldatud simulatsiooniharjutusel, et kontrollida, kas muudatused, mille ICAO on teinud vulkaanilise tuha korral kasutatavas situatsiooniplaanis, on piisavalt tulemuslikud. Juunis esitab Euroopa Komisjon liikmesriikide transpordiministritele aruande, milles antakse ülevaade harjutuse tulemustest ja selleks ajaks tehtud üldisematest edusammudest.

Transpordiküsimuste eest vastutav asepresident Siim Kallas: „Viimase kaheteistkümne kuu jooksul tehtud suur töö on vilja kandnud ning kriisiplaneerimine ning süsteemid on tõhusamaks muutunud. Jõupingutused aga jätkuvad. Vulkaanipursked ja muud lennunduses ette tulevad kriisid on juba loomu poolest ennustamatud ja iga järgmine on erinev. Ohtu ei saa kunagi täielikult välistada, kuid me saame teha kõik, mis võimalik, et ette valmistada tugevad süsteemid katastroofidega toimetulekuks. Oluliselt on täiendatud rahvusvahelisi vulkaanipurske korral rakendatavaid eeskirju, kiirendatud liikumist ühtse Euroopa õhuruumi suunas ning tehtud palju tööd selleks, et lennuettevõtjatele oleks kättesaadav selge ja arusaadav teave lubatud tuhakoguste kohta. Sel kuul toimuv vulkaanilise tuha simulatsiooniharjutus annab parema ülevaate sellest, mida on veel vaja teha. "

2010. aasta aprillist alates on saavutatud väga palju. Pärast tuhakriisi oli kiiresti tarvis ühiselt tegutseda Euroopa tasandil, et läbi vaadata olemasolevad rahvusvahelised eeskirjad tegutsemiseks vulkaanipursete korral (ICAO suunised Euroopa lennuettevõtjatele). Selgus, et need ei ole sobivad kasutamiseks kriisi korral, kuna need põhinesid liiga rangetel ennetamisalustel.

Detsembris 2010 võttis ICAO vastu „vulkaanilise tuha situatsiooniplaani“ lõpliku läbivaadatud teksti, mille hulka kuulusid ka standardsed juhised lennukite hoiatamiseks vulkaanipurske korral ning tegutsemissuunised muu hulgas juhuks, kui õhuruum täielikult suletakse. Nendes juhistes ja suunistes kajastuvad Euroopa Komisjoni pingutused ühisele seisukohale jõudmiseks pärast Eyjafjallajökull vulkaanipurset ning nüüd eristatakse kolme tuhasaaste astet, mida kasutatakse võimalike tulevaste vulkaanipursete korral Euroopas. 

Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077