14. aprill 2011
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Neste üritab hinnavahet suurendada

Eesti üks suuremaid kütuse jae- ja hulgimüüjaid Neste Eesti on algatanud hinnasõja, mille eesmärk on suurendada teenindusjaamade ja automaattanklate hinnaerinevusi. Hinnasõja tulemusena on praegu võimalik jaekliendil kütust osta isegi odavamalt, kui on sama kütuse hulgihind. Tõenäoliselt kallineb jaekliendile autokütus järsult, kui Neste peaks otsustama hinnasõja lõpetada. Neste kinnitusel on nad oma eesmärgi täitmiseks valmis pikaajaliseks hinnavõitluseks.

Kui tavaliselt on mootorikütuste hulgi- ja jaemüügihinna vahe olnud 6-7 senti liitri kohta, siis alanud nädalal on Neste tegevuse tulemusena olnud mootoribensiini 95 jae- ja hulgihinnad sisuliselt samal tasemel. Arvestades, et enamik jaemüüjatest pakub oma klientidele veel ka allahindlusi, saabki jaeklient kütuse kätte soodsamalt kui hulgiklient.

Survestavad teenindusjaamu. "Meie hinnapoliitika muudatus on põhjustanud üleriigilise hinnasõja, mille tulemusel on praegu näiteks bensiini 95 hulgihind Neste Muuga terminalis ja jaehind Neste jaamades võrdsed. Rõhutan, et tegemist on hulgihinnaga, mitte sisseostuhinnaga. Alla sisseostuhinna me müüa ei kavatse," ütles Neste Eesti juht Ivar Kohv.

Tema sõnul on Eestis maailmaturul jätkuvalt valitseva tõusutrendi ajal kütuste jaehinnad püsinud muutumatuna. "Selline olukord lõputult kesta ei saa, sest jaamade püsikulud vajavad katmist. Jälgime olukorda pidevalt, samas oleme oma eesmärgi saavutamiseks valmis pikemaks hinnavõitluseks," rääkis Kohv.

Neste eesmärk on suurendada automaatjaamade hinnaerinevusi konkureerivate teenindusjaamadega kuni 2,6 sendini liitrilt. Seni on jaehindade erinevus automaat- ja teenindusjaamade vahel olnud kuni 1,6 senti liitrilt.

Kohvi sõnul põhjustas hinnasõja see, et konkureerivates teenindusjaamades pakutakse vähenevate müügimahtude tingimustes klientide meelitamiseks üha suuremaid püsiallahindlusi. "Kütusefirmade juurdehindlused mootorikütustele teenindusjaamades on aga keskmiselt 7-8 senti liitrilt, eeldusel, et tegemist on ausa kütusega. Kuna mänguruumi on vähe, võib oletada, et suurem allahindlus tähendab tarbijale ühtlasi kõrgemat jaehinda," selgitas Kohv praegu kütuseturul toimuva tagamaid.

Maailmaturul hind tõuseb. Kuna Neste tegutseb ainult automaatjaamadega ja lisateenuseid ei paku, on loogiline, et hinnatasemed Neste jaamades on madalamad kui teenindusjaamades, lausus Kohv.

Statoili kommunikatsioonijuht Jaanus Pauts ütles, et olukorras, kus mootoribensiini 95 maailmaturuhind Plattsi noteeringu järgi on viimase kuu jooksul tõusnud ligi 14% ja samal perioodil on jaemüügihinnad püsinud muutumatuna, on võitjaks kliendid ja see olukord tõestab, et Eesti kütuseturul on väga tihe konkurents.

Statoilile praegune hinnaerinevus sobib. Pauts kinnitas, et Statoil tegutseb mootorikütuste turul nii 123 automaatjaamaga kui ka täisteenindusjaamadega ning kahe kontseptsiooni hinnaerinevuse muutmist ei ole ettevõttel kavas. "See oli enne ja jääb ka tulevikus 1,6 eurosendi peale liitri kohta," kinnitas Pauts.

Tema sõnul on Eesti mootorikütuste jaeturul ka varem olnud ulatuslikke hinnasõdasid ning olukordi, kus tiheda hinnakonkurentsi tulemusel müüvad turuosalised tooteid sisseostuhinnale lähedaste hindadega. Sel aastal on aga oluliseks ausat konkurentsi pärssivaks teguriks käibemaksuvaba kütus, mis on endiselt väga levinud ja mida ostetakse erinevatelt vahendajatelt.

Kütuse jaemüügiga 5+ kaubamärgi all tegeleva ettevõtte Kaubserv OÜ juht Peeter Allas lausus, et nad peavad Neste sõjaga kaasa minema. "Kui selline hind on, ei jää meil midagi muud üle. Peame ka selle sama hinnaga müüma," sõnas Allas. "Igal juhul meie kujundame oma hinda vastavalt olukorrale, mis praegu on, ja vastavalt sellele on ka meil hinnad maas," lisas ta.

Allase kinnitusel ei kasuta nad kütuse hankimiseks kahtlasi varifirmasid, kes jätaksid riigile maksud maksmata. "Hinnasõja põhjuseks ongi ilmselt see, et Nestet olukord ei rahulda," sõnas Allas. Ka tema põhjendas hinnasõja puhkemist Neste sooviga tõsta automaattanklate ja teenindusjaamade jaehinna vahet.

Alexela ei kommenteeri. Neste Eesti ja Mazeikiu Nafta Trading House'i kõrval on kolmas suurim hulgimüüja Eestis Alexela Oil, kelle hulgimüügihind oli eile ja üleeile koguni kõrgem nende automaattanklaketi jaemüügihinnast.

Alexela Oili juhatuse esimees Ain Kuusik ei olnud nõus praegu kütuseturul toimuvat hinnasõda kommenteerima. "Kuna tegemist on väga tundliku teemaga, ei saa me anda kommentaare turu käitumise kohta," ütles Kuusik.

number

    * 25. kohal bensiini 95 hinna edetabelis on Eesti 27 liikmesriigi seas Euroopa Komisjoni viimastel andmetel. Odavam on bensiin Küprosel ja Bulgaarias. Diislikütuse hinnalt oleme 20. kohal.

Prognoos

    * Kütusesõjale võib järgneda järsk hinnatõus Kui tavaliselt on mootorikütuste hulgi- ja jaemüügihinna vahe olnud ca 6-7 senti liitri kohta, siis alanud nädalal on olnud bensiini 95 jae- ja hulgihinnad sisuliselt samal tasemel või jaehind isegi madalam.    * Arvestades, et jaemüüjad pakuvad oma klientidele ka allahindlusi, on vahe jae- ja hulgihinna vahel veelgi suurem.    * Maailmaturuhind on viimase kuu jooksul tõusnud 14%. Nädala keskmine hind märtsi 3. nädalal oli 961,50, käesoleval nädalal 1099,25 USD/tonn.    * Hulgihind on tõusnud vastavalt maailmaturuhindadele.    * Jaehind ei ole viimase kuu jooksul tõusnud. Kui maailmaturul hinnalangust ei tule ja Neste otsustab hinnasõja lõpetada, siis tõenäoliselt tõuseb ka Eestis kütuse jaemüügihind.    * Väiksemad tanklaketid suudavad Neste hinnasõjale vastu panna kahjumiga töötades või ka juhul, kui neil õnnestub osta kütust ettevõtjatelt, kes kasutavad erinevaid skeeme, et vältida maksude maksmist. Kui hinnasõda on pikaajaline, võib selle eesmärk olla väiketanklate turult tõrjumine.    * 1. juunist rakendatakse maksupettuste takistamiseks kütusemüüjatele täiendavaid tagatisnõudeid. Viimastel kuudel on aga järsult kasvanud kütuse müügiga tegelevate firmade arv ehk kütusepettustega tegelejad võtavad veel n-ö viimast.  

Autor: Alyona Stadnik, Katariina Krjutškova

Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077