Pant ja Ninnas astusid välja Transiidikeskuse omanikeringist

Mõni päev enne seda, kui Tallinna Sadam allkirjastas Vene investoritega lepingu uue konteinerterminali rajamiseks, müüsid Enn Pant ja Toivo Ninnas juunior oma väikeosalused praegu tagasihoidlikku konkurentsi nautinud Transiidikeskuses.

Osaluste ostjaks oli Transiidikeskuse suuromanik Anatoli Kanajev. Tehingu väärtuseks võis Äripäeva hinnangul olla kokku ligi 9 miljonit eurot (140 miljonit krooni), millest Enn Pant teenis 1,8 miljonit eurot ja Toivo Ninnasele kuuluv Areeser Grupp 7 miljonit eurot.

Kanajev kinnitas eile tehingute toimumist, kuid väitis, et Äripäeva pakutud hind pole õige. Samas ei olnud ta nõus tehingu hinda avalikustama. Eelmisel aastal rikaste edetabelit koostades hindas Äripäev Transiidikeskuse väärtuseks 70 miljonit eurot (1,1 miljardit krooni).

"See on asi, millest aktsionärid ei räägi," sõnas Kanajev. Samuti ei mõista ta, miks peab ajalehes sellest tehingust kirjutama, sest iga päev keegi müüb või ostab midagi.

Ka Areeser Grupi omanik ja juht Toivo Ninnas lausus, et tegu on isikliku teemaga ja ta ei soovi kommenteerida müügi põhjuseid ning tehingu hinda. ASi Tallink Grupp kommunikatsioonijuht Luulea Lääne edastas Enn Pandile küsimused. Pant neile ei vastanud.

Tallinna Sadam ütles "ei"
Pant ja Ninnas müüsid aktsiad mõni päev enne seda, kui Tallinna Sadam sõlmis koostöölepingu, millega üritatakse Transiidikeskuse turupositsiooni Muuga sadamas kõigutada. Esmaspäeval allkirjastas Tallinna Sadam kokkuleppe Venemaa transpordifirmaga Rail Garant, mis plaanib investeerida Muuga sadamasse konteineriterminali arendusse täiendavalt miljard krooni ning käivitada terminal juba ülejärgmisel aastal. Kanajev sõnas, et Pandi ja Ninnase lahkumine Transiidikeskuse omanike seast ei ole seotud uue konkurendi tulekuga.

Samas väitis Kanajev, et Transiidikeskuse jaoks pole esmaspäeval sõlmitud leping hea otsus. "On kurb, et sadam otsustas tundmatu Vene firma kasuks, mis on Venemaal alles äsja oma tegevust alustanud," lausus Kanajev. Transiidikeskus oli üks Tallinna Sadama korraldatud uue konteineriterminali konkursil osalenu ning lubas võidu korral investeerida miljard krooni. Tallinna Sadam otsustas aga eelistada konkureerivat pakkumist.

Transiidikeskus hakkas Muuga sadamasse konteineriterminali rajama 2000. aasta alguses. Tallinna Sadam investeeris toona sellesse projekti kokku 160 miljonit krooni. Sarnases suurusjärgus oli ka Transiidikeskuse rahapaigutus.
Transiidikeskuse asutajaks ja suurimaks omanikuks oli pikka aega Aadu Luukas, kes vahetult enne oma surma müüs 2006. aastal oma 40,2 protsendi suuruse osaluse kaasaktsionär Kanajevile. Toona kirjutas Äripäev, et tehingu hinnaks võis olla 148,6 miljonit krooni.

2008. aastal müüs Transiidikeskus 234,7 miljoni krooniga 45 protsendi suuruse osaluse Muugal tegutsenud väetiseterminalis DBT, millel tekkisid probleemid pronksiöö järel. DBT aktsiad ostis Novgorodis tegutsev Venemaa kolme suurima väetisetootja sekka kuuluv Akron. Transiidikeskus teenis tehinguga 124,2 miljonit krooni kasumit.

Kõnelused hiinlastega
2009. aasta lõpus kirjutas Äripäev, et Kanajev peab hiinlastega kõnelusi Transiidikeskuse müügiks, kuid väidetavalt jäi tehing katki, sest Kanajev pidas hiinlaste pakutud 100 miljonit eurot (1,6 miljardit krooni) liiga madalaks hinnaks.
Kanajev ütles eile, et asi polnud päris nii. Tallinna Sadam otsis pikka aega strateegilist investorit konteineriterminali ehitamiseks, mis hakkaks konkureerima Transiidikeskusega.

Nad sõlmisid lepingud Nimbo sadamaga, aga Nimbol, nagu Tallinna Sadamal, ei ole oma kaubavedusid. Siis nad tulid Transiidikeskusesse ja pakkusid koostööd, meenutas Kanajev. Transiidikeskus tegi ettepaneku sõlmida leping, mille järgi nad annaksid meile suured kaubaveod, ja selle eest saavad osta Transiidikeskuse aktsiaid. Mõne aja pärast Nimbo sadama juhatus saatis kirja, et tühistavad oma koostööpakkumise. Sellega suhted lõppesid, rääkis Kanajev.

Transiidikeskus saab konkurendi
Esmaspäeval allkirjastasid AS Tallinna Sadam, AS Eesti Raudtee ja Venemaa transpordifirma Rail Garant koostöölepingu 130 miljonit eurot (üle 2 miljardi krooni) maksva konteineriterminali käivitamiseks Muuga sadamas.
Pressiteates kirjutas Tallinna Sadam, et lõpetas möödunud aasta suvel Euroopa Liidu abiraha toel ligi miljard krooni maksnud konteineriterminali infrastruktuuri ehituse. Kuu aega tagasi toimunud konteineriterminali operaatori konkursi võitnud Rail Garant plaanib käivitada terminali juba 2013. aasta esimeses kvartalis. Teine konkursil osaleja oli Transiidikeskus.

Rail Garanti juhatuse esimehe Nikolai Falini sõnul on Loode-Venemaa sadamad ülekoormatud ning neil napib läbilaskevõimet.

Tallinna Sadama juhatuse esimehe Ain Kaljuranna sõnul edendab projekt transiiti, toob konkurentsi konteinerivaldkonda ning suurendab Tallinna Sadama konkurentsivõimet. "Rahvusvaheline logistikaäri liigub üha rohkem puhta ja mobiilse konteineriveo suunas ning meil oli viimane aeg Läänemere suurima sadamana selles valdkonnas oma positsiooni kindlustada," sõnas Kaljurand.

Uudne kontseptsioon
"Rail Garanti kontseptsioon on tõeliselt uudne - kui siiani on kaupa täis konteinerid liikunud läänest itta, siis nende äriplaan on vastupidine - pakkuda ida-lääne suunalist vedu. Eesti saab sellega juurde veovahendeid ning muutub eksportijate jaoks atraktiivseks. Lihtsalt öeldes - Eestis tootjale tekib veovõimalusi juurde ja kauba viimine maailma muutub odavamaks," ütles Kaljurand.

Konteineriterminali arendusprojekt hõlmas kokku 71 hektari suurust maa-ala Muuga sadamas, millest 27 hektarit valmistati konteineriterminali ja 44 hektarit tagalaalaks. Projekti raames rajati 378 meetri pikkune kai ning pikendati üht olemasolevat kaid saja meetri võrra. Lisaks ehitatakse sadama idaosa jaoks vajalik infrastruktuur ühendusteede ja kommunikatsioonide näol.

Tallinna Sadama kinnitusel on Rail Garant üks Venemaa suuremaid transpordifirmasid, mis ühendab 11 raudtee- ja konteineriveo ning ekspedeerimisfirmat. Rail Garanti teenindavate kaupade põhiliigid on söe- ja metallurgiatööstuse tooraine ja toodang, nafta- ja keemiatööstuse tooraine ja toodang, vedelgaas, puistlast ja muu tööstuslik kaup, nagu näiteks suure diameetriga torud, autod, mineraalväetised ja teravili. Firma eesmärk on tõusta 2013. aastal Venemaa viie suurima transpordifirma sekka. Rail Garanti omanikud on Venemaa suurärimehed Sergei Guštšin, Nikolai Falin ja Sergei Smõslov.

Taust
Transiidikeskus
Omanikud Anatoli Kanajevi firma OÜ Kantauro 92,89%, Seregi Artjomov 7,12%.
Artjomov on Transiidikeskuse olulise tütarfirma Muuga CT juht ja väikeaktsionär.
Väärtus Möödunud aastal ilmunud Äripäeva Rikaste TOP 500 koostamisel hindasime Transiidikeskuse väärtuseks 70 miljonit eurot.
Tütarfirmad:
Muuga CT
(Transiidikeskuse osalus 85%). Muuga sadamas tegutsev konteinerterminal.
AS Refetra (osalus 100%). Sadamaoperaator ja laoteenuseid pakkuv firma.
OÜ Varumees (osalus 100%). Vahendab sadamatöölisi stividoritöid tegevatele ja laoteenuseid osutavatele firmadele.
Baltic Scrap Terminal (osalus 50%). Tegeleb laevade, raudteevagunite ja muude transpordivahendite teenindamisega, kauba laadimise, lossimise, käitlemise, ladustamise ja hoiustamisega.
TK Eurotrade OÜ (osalus 100%). Kubandusfirma, mis vahendab kakaoubasid ja teisi kaupu. Toob Elevandiluurannikult kakaoubasid Venemaale ja Balti riikidesse.

Osale arutelus

  • Katariina Krjutškova

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,57 -0.1522939
Brasiilia reaal BRL 4,28 0.0959873
Bulgaaria leev BGN 1,96 -0.0204562
Filipiinide peeso PHP 59,64 0.1175167
Hiina jüaan CNY 7,90 0.0595223
Hongkongi dollar HKD 8,91 0.1033383
Horvaatia kuna HRK 7,42 -0.0255906
Iisraeli seekel ILS 4,25 0.2027919
India ruupia INR 81,15 -0.0714242
Indoneesia ruupia IDR 16570,74 -0.074835
Islandi kroon ISK 140,81 -0.0213008
Jaapani jeen JPY 128,40 0.1560062
Kanada dollar CAD 1,51 0.0462749
LAV rand ZAR 16,00 -0.1435481
Lõuna-Korea vonn KRW 1287,30 0.2601327
Malaysia ringgit MYR 4,78 0.3360921
Mehhiko peeso MXN 23,15 0.0769337
Norra kroon NOK 9,75 -0.102459
Poola slott PLN 4,31 -0.0928053
Rootsi kroon SEK 10,33 -0.0590068
Rumeenia leu RON 4,66 -0.0193083
Singapuri dollar SGD 1,56 0.1151705
Suurbritannia nael GBP 0,89 0.0112486
Šveitsi frank CHF 1,13 0.0265229
Taani kroon DKK 7,46 -0.0214437
Tai baht THB 37,52 0.0968338
Tšehhi kroon CZK 26,02 -0.0153728
Türgi liir TRY 6,13 0.3222535
Ukraina grivna UAH 31,59 0.0969487
Ungari forint HUF 321,17 -0.0186782
USA dollar USD 1,14 0.123131
Uus-Meremaa dollar NZD 1,67 -0.1971562
Valgevene rubla BYN 2,39 0.0795745
Vene rubla RUB 74,95 -0.3138924

Valdkonna töökuulutused

Ehitusmaterjalidega tegelev ettevõte otsib LOGISTIK_KLIENDITEENINDAJAT

Tammiste Personalibüroo OÜ

29. november 2018