Uhkeldav rehv võib lõhkuda auto ja viia avariisse

Kevadise rehvivahetusega tuleks kasutada korraga ühesuguse ehitusega ning auto tootja poolt soovitatud mõõtudega rehve, vältimaks kontrolli kaotamist auto üle. Turvalise sõidu nimel tuleb ratas ka peale rehvivahetust tasakaalustada.

Nii mõnigi juht pole teadvustanud seda, et tehase poolt soovitatust erineva mõõduga rehvide või velgede paigaldamine mõjutab oluliselt auto sõiduomadusi ja käitumist. Või ta lihtsalt pole sellest kuulnudki.

Mõnelgi nooremaealisel autojuhil on asfalti kuivades tekkinud soov paigaldada autole rattad, mis sõiduki välimusele jõulisema ilme annavad – enamasti soovitakse vahetada tehase plekkveljed efektsete valuvelgede vastu ning soosikuks on just alternatiivsete tootjate pakutud atraktiivse välimusega veljed. Kui veljevalik tehtud, tundub aga nii mõnigi kord tehase poolt paigaldatud rehv selle peal liiga kitsaks jäävat - põhjuseks asjaolu, et valuveljed on plekkvelgedega võrreldes tihti veidi laiemad. Ning kui uute velgede valikul langetati otsus sootuks suurema läbimõõduga veljekomplekti kasuks, siis tuleks kindlasti järgida autotootja poolt antud soovitusi.

Tootja poolt etteantust erinevate mõõtudega rehvide kasutamisel tulenevad sõiduomaduste muutused, millest praktikas on enamlevinud järgmised võimalused.

Esiteks - autole paigaldatakse laiemad rehvid. Selle tulemusena suureneb veeretakistus ja sõiduki kütusekulu. Väiksemal liikumiskiirusel ja parklas manööverdades on olenemata roolivõimendi olemasolust rooli käsitsemine samuti veidi raskem. Kui laiemate rehvide kasutuselevõtmisega samaaegselt paigaldati ka uued veljed, mis on samuti laiemad ning ulatuvad rattakoopast rohkem välja, on sõiduomaduste muutused tuntavad veelgi suuremal määral. Mida rohkem uute velgedega ratas rattakoopast välja ulatub, seda suurem on koormus rooliosadele ja rattalaagritele. Kindlasti on soovitatav üle vaadata ka veermiku seadenurgad ja jälgida hoolikalt rehvide kulumist, et need ei kuluks siseküljelt „hambasse“.

Teiseks - autole paigaldatakse suurema läbimõõduga veljed ja madalama profiiliga rehvid. Mida madalama profiiliga rehv autole paigaldada, seda rohkem on sõidu ajal teekonarused ja ebatasasused tuntavad. Madalama profiiliga rehv muudab küll roolitunnetuse juhile täpsemaks, aga see sõltub suuresti veermiku ehitusest. Rehvi kõrgust iseloomustavast suhtarvust 55 väiksema suhtarvu puhul on enamasti  tegemist tugevdatud külgseinaga rehvidega ning nende puhul on autoga sõites veermiku jäigemaks muutumine veel rohkem tunda. Kindlasti on soovitatav üle vaadata ka veermiku seadenurgad ja jälgida hoolikalt rehvide kulumist, et need ei kuluks siseküljelt „hambasse“. Laiemad ja madala profiiliga rehvid annavad juhile märku ka teeolude muutustest, eriti teel olevate pikirööbaste puhul, mil auto iseeneslikult järsku sõidusuunda kipub muutma.

Kolmandaks - autole paigaldatakse kõrgema profiiliga rehvid. Auto tundub sõites justkui pehmem, kuna kõrgem rehvikülg summutab teekonarusi efektiivsemalt. Kindlasti tuleb arvestada, et sama pehmeks muutub ka auto roolitunnetus ja kiiruse suurenedes võib see tekitada „ujuva“ tunde. Samuti mõjutab auto käitumist suuremal määral ka külgtuul, sõidusuuna hoidmiseks tuleb juhil rohkem rooliga tööd teha.

Kui rehvide valikul erinevad uue rehvi mõõdud autotootja esmase valiku rehvi mõõtudest, tuleb uue rehvi diameetrit kindlasti eelmise rehvi diameetriga võrrelda. See on väga oluline, sest sellest tulenevalt võib muutuda auto liikumiskiirus ja spidomeeter ei pruugi näidata korrektseid numbreid. Turvalisuse huvides on oluline vahetada korraga kõik neli rehvi või vähemalt kaks sama telje rehvi paarina, mitte kasutada korraga erineva ehitusega rehve, kasutada ainult auto tootja poolt soovitatud mõõtudega rehve ning tasakaalustada ratas peale rehvivahetust, sest vastasel juhul on halvendatud juhitavus ja väheneb rehvi vastupidavus.

Osale arutelus

  • Mäido Villems

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,59 0.0378621
Brasiilia reaal BRL 4,26 0.0610243
Bulgaaria leev BGN 1,95 0.0614376
Filipiinide peeso PHP 59,80 0.0619154
Hiina jüaan CNY 7,70 0.0610485
Hongkongi dollar HKD 8,92 0.0606013
Horvaatia kuna HRK 7,43 0.0619771
Iisraeli seekel ILS 4,19 0.062054
India ruupia INR 80,94 0.0618123
Indoneesia ruupia IDR 16108,46 0.0616205
Islandi kroon ISK 137,72 0.16
Jaapani jeen JPY 124,78 0.064154
Kanada dollar CAD 1,51 0.0265587
LAV rand ZAR 15,73 0.0610633
Lõuna-Korea vonn KRW 1278,99 0.0618057
Malaysia ringgit MYR 4,67 0.0599649
Mehhiko peeso MXN 21,69 0.0618255
Norra kroon NOK 9,72 0.0617379
Poola slott PLN 4,29 0.0629723
Rootsi kroon SEK 10,26 0.0624171
Rumeenia leu RON 4,70 0.0616943
Singapuri dollar SGD 1,54 0.0583128
Suurbritannia nael GBP 0,88 0
Šveitsi frank CHF 1,13 0.0618921
Taani kroon DKK 7,47 0.0616382
Tai baht THB 36,08 0.0615644
Tšehhi kroon CZK 25,58 0.0586717
Türgi liir TRY 6,04 -0.1487038
Ukraina grivna UAH 31,76 0.0617533
Ungari forint HUF 317,93 0.0629465
USA dollar USD 1,14 0
Uus-Meremaa dollar NZD 1,69 0.0593683
Valgevene rubla BYN 2,44 0.0615536
Vene rubla RUB 75,22 0.0617234

Valdkonna töökuulutused

VENIPAK EESTI OÜ otsib MÜÜGIESINDAJAT

Venipak Eesti OÜ

24. jaanuar 2019