Autor: Sirje Rank • 5. aprill 2011
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Norra piloodid kritiseerivad eestlaste palkamist

Norras on puhkenud tüli läinud nädalal Helsingis uue baasi avanud odavlennufirma Norwegian ning selle pilootide ametiühingu vahel – viimane pole rahul lennufirmasse Eestist palgatud renditööjõu palkamise tingimustega.

Eile – esmaspäeval - esitas lennufirma pilootide ametiühing Parat kaebuse Norra töövaidluskohtusse.

Ametiühing eitab, et nende jaoks on peaküsimus Eestist palgatud pilootidele pakutud oluliselt madalam palk, nagu on vaidlust kajastanud mitmed Norra meediaväljaanded, sealhulgas majandusleht Dagens Naeringsliv.

Rikutud on ametiühinguga 2010. aasta oktoobris sõlmitud kokkulepet, mille järgi olukorras, kus teenuseid pakutakse teises riigis, võetakse aluseks selles riigis kehtivad seadused. Palgates Helsingi baasi tööle renditööjõudu Eestist Eestis kehtivate seaduste alusel, on lennufirma ametiühingute väitel seda kokkulepet rikkunud.

„Töötajate palkamistingimused ja sotsiaalsed garantiid on oluliselt kehvemad kui Soomes ja mujal Norwegiani kontsernis Norras, Rootsis ja Taanis palgatud töötajatel,“ teatab ametiühing eile väljastatud pressiteates. „Ametiühing kardab, et selline Norwegiani uute töötajate palkamine viib perspektiivis firma sees kolleegide vahel laastavale konkurentsile.“

Nagu selgub Dagens Naeringslivi käsutuses olevast piloodi n.ö näidis-töölepingust, on Eestis registreeritud Norra omanikele kuuluva firma Arpi Aviations kaudu firmasse renditud piloodi põhipalk 348 000 Norra krooni (44 615 eurot). Selle lisandub palga muutuvosa 290 Norra krooni (37 eurot) tunnis, mis sõltub tegelike lennutundide arvust. Leping on sõlmitud üheks aastaks.

Eestist palgatud lennuki kapten saaks seega aastapalgaks ca 600 000 Norra krooni (ca 77 000 eurot), samas kui Norrast palgatud kapteni palk oleks umbes miljon Norra krooni (128 200 eurot), kirjutas Dagens Naeringsliv. Eriti paneb Norra piloote nördima, et neil tuleb minna Helsingisse eestlasi välja koolitama.

Norwegiani juht Bjørn Kjos põhjendab renditööjõu kasutamist sellega, et renditööjõudu on kergem lahti lasta, kui Helsingis avatud uuest baasist asja ei saa.

„Helsingis pole edu garanteeritud. Sterling ei saanud vedama ja ka Easyjet pidi lahkuma. Sel põhjusel tahame esmalt proovida, kuidas minema hakkab, enne kui inimesed püsiva lepingu alusel tööle võtame. Baasi on kergem sulgeda, kui meeskond on renditud,“ ütles Kjos ajalehele Dagens Naeringsliv, mööndes, et edaspidi võivad piloodid saada ka püsivad lepingud.

Kjosi sõnul on renditööjõudu kasutatud ka varem – näiteks tänaseks suletud baasi jaoks Poolas. Samuti renditakse Norras töötamiseks piloote Iiri firmalt Parc Aviation, kelle töötingimused on Eestiost palgatud renditööjõuga võrreldes oluliselt paremad.

Lisaks on Dagens Naeringsliv välja uurinud, et mitmed Eesti kaudu palgatud 31 piloodist pole pärit Eestist, vaid tegemist on Skandinaavia riikides töö kaotanud pilootidega.

„Ma ei tea, kui paljud neist pilootidest tegelikult Eestis elavad, kuid ma tean, et paljud neist tulevad Estonian Airist,“ ütles Kjos.

„Enamus on skandinaavlased, kes elavad Eestis ja Rootsis. Ükski neist ei ela Norras,“ ütles lehele Arpi Aviationi juht Petter Håtun. „Piloodid poleks tööpakkumisele vastanud, kui palk poleks olnud konkurentsivõimeline.“

Kjos nendib, et Norwegiani on isegi süüdistatud palgaturu solkimises Eestis, kuna firma pakutav palk on nii palju kõrgem Eesti palgatasemest.

Bjørn Kjosi jaoks on vaidlus Norwegiani pilootide ametiühinguga esimene tõsisem töövaidlus firma asutamisest 2002. aastal.

Läinud nädalal Helsingis avatud baasist alustas Norwegian lende Soome siseliinidel Oulusse ja Rovaniemisse. Nagu kirjutas läinud nädalal Soome Kauppalehti, teenindab lennureisijaid pardal Eesti tööjõuvahendusfirma Runway vahendusel palgatud personal. 31 pilooti on palgatud Arpi Aviationi vahendusel. Varem on Soome siseriiklikel lennuliinidel eestastest tööjõudu kasutanud vaid Finnairi tütarfirma Aero, mis 2008. aastal tegevuse lõpetas.

Norras kasutab Norwegian valdavalt kohalikku tööjõudu, Taanis, Rootsis ja Soomes aga valdavalt renditööjõudu. Soomes lubab ka Soome stjuuardite ja stjuardesside ametiühing Norwegiani palgapoliitikal teravalt silma peal hoida.

Üsna pea alustab Norwegian Helsingist lende ka sihtkohtadesse Kesk- ja Lõuna-Euroopas.

 

Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077