18. märts 2011
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Logistikud kiidavad Kanajevile konkurendi tulekut

Eesti Logistika ja Transiidi Assotsiatsiooni konsultant Andrus Kuusmann usub, et konkurents tõmbaks konteinerveod käima.

Omavaheline terve võitlus klientide pärast on omane erinevatele transporditasanditele. Alates suurtest infrastruktuuri ettevõtetest, nagu sadamad (Tallinna sadam ja Sillamäe sadam), jätkates raudteeveo firmadega (EVR Cargo, Spacecom, E.R.S.) ning lõpetades konkreetsetele kaubagruppidele orienteeritud terminalidega (naftaterminalid, üldkaupade terminalid, söeterminalid jne).

Konteinerveod on logistikavaldkonnas kahjuks üks väheseid erandeid, kus vaba konkurents ei toimi. Praegu on võimalus meritsi konteinereid tuua ja laevadele laadida vaid ühe firma kaudu. Terminali võimsusest on praegu hõlmatud vaid kolmandik. Senist kasvudünaamikat analüüsides läheb veel aastaid, enne kui õnnestuks saavutada projektvõimsus. Aga naaberriigid liiguvad sel ajal vuhinal veelgi kaugemale.

Nii näiteks on klientide sõnul konteinerite käitlemise hind Muugal lähimate alternatiividega (näiteks Riiaga) võrreldes arusaamatult kõrge. Ja seetõttu kliendile sageli vastuvõetamatu. Sest ka teenuse kvaliteeti ja logistilist korraldust hindavad ettevõtte ja kliendid tihtipeale erinevalt. Juhtub sedagi, et võimalikud kliendid jäävad teenindamata subjektiivsetel põhjustel.

Teiste logistika- ja transiidiettevõtete kogemust vaadates on järeldus selge: konteinerimajandust aitab Eestis käima tõmmata just terve konkurents. Arvestades, et Tallinna Sadamal on valminud infrastruktuur uue konteineriterminali rajamiseks ning rahvusvaheline konkurss on toonud kohale ka uusi võimalikke firmasid (vaatamata ennustustele, et ega siia keegi nagunii ei tule), on igal juhul mõttekas katsetada.

Loomulikult juhul, kui uue tulija pakkumine on konkreetse terminaliala kohta parim ja aitab senisest efektiivsemalt lahendada ka Eestist väljuvate konteinerite raudteele suunamise probleeme. Konkurents peab jõudma konteineriärisse ning kui riigile kuuluvatel ettevõtetel on võimalus seda soodustada, tuleb vajalikud otsused langetada.

Konkurentsi pole mõtet peljata ja seda eos välistada. Küll aeg näitab, kes suudab oma teenust paremini korraldada ja soodsama hinnaga müüa. Kuigi tegelikult pole kahtlust, et senisest oluliselt kiiremini hakkab arenema nii vana turulolija kui tema potentsiaalne uus võistleja.

Lisanduvad töökohad sadamas, raudteel ja seotud ettevõtlusvaldkondades toovad riigile sisse nii otseste maksude kui dividendide näol. Ja terminaliomanikud on oma kasumi suurendamiseks ja hoidmiseks sunnitud pingutama nii, et see toob naeratuse klientide näole.

Autor: Andrus Kuusmann

Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077