Murelikud pilgud lõputuna näival kütuse hinnatõusul

Euroopa tanklates tõusis läinud nädalal bensiini ja diislikütuse hind keskmiselt 10 protsenti võrreldes aasta algusega. Hinnatõusu lõppu pole praegu näha.

Rahutused araabia maades jätkuvad, süveneb ka hirm inflatsiooni ees ja sellest tulenev kahju globaalsele konjunktuurile. Ennustatakse, et kui rahutused süvenevad ja levivad, võib maailmamajandust ähvardada järjekordne kokkuvarisemine.

Financial Times meenutab, et kõik viis viimast globaalset retsessiooni on järgnenud nafta hinna tõusule. Nüüd on küsimus, kas kuues on järgnemas. Firmad üle maailma on juba hakanud hoiatama kõrgematest kütusehindadest tulenevate kulude eest.

Eelkõige on tegemist energiaintensiivse sektoriga, nagu lennu- või logistikafirmad. Nii teatas reedel Thai Airways, et vaatab üle kasumiootused seoses kriisi tekitatud mõjuga kütusehindadele. Ka British Airwaysi ja Iberia omanik International Airlines Group teatas, et on tõenäoline, et hinnad tõusevad. USA lennufirmad on hindu juba tõstnud.

Läinud nädalal teatas kasumiootuse vähenemisest logistikafirma FedEx. Kõrge naftahind mõjutab ka autotööstust, eriti USAs. General Motors ja Ford teatasid tooraine hinnatõusust tulenevast kasumi langusest juba aasta lõpul. Tendents jätkub. Nagu kirjutab FT, on USA autotootjad tugevalt sõltuvad pikapautode ja linnamaasturite müügist, mille nõudlus kütusehinna tõusu tõttu tõenäoliselt langeb.

Nagu ütles GM tegevjuht Daniel Akerson, “Energia läheb kallimaks, mis tähendab et me peame selleks valmis olema, kusjuures meieni jõuab see pisut varem kui tööstusse või majandusse.”

Samas tsiteerib Financial Times ka BASFi tegevjuhti Jürgen Hambrechti, kes ütleb, et firma on suutnud enamuse hinnatõusust üle kanda tarbijale juba läinud aastal. Sama ütleb ka USA Dow Chemical, kes ennustab momendil vaid kerget ja ajutist hinnatõusu.

Investorid on veel optimistlikud
Kui naftahinnad reedel umbes 111.50 dollarile pidama jäid, olid investorid optimistlikud ja ütlesid, et korrektsioon oli vajalik, kuid see võib olla lühiajaline. “Näeme turgu tegutsemas ebakindluse tõttu, mitte fundamentaalsete muutuste tõttu. Tegelikult on praegu mõned head ostuvõimalused,” tsiteeris FT analüütik Jonathan Xiongi. Opeci riigid otsustavad naftatootmist suurendada, hinnad tõenäoliselt stabiliseeruvad ja langevad tagasi 90-100 dollari tasemele.

Liibüa on 1,65 barreliga päevas Põhja-Aafrika suurim naftatootja. Praegu on tootmine suuresti peatatud, välismaised energiakontsernid on rahutuste kartuses oma töötajad evakueerinud. Rahvusvahelise Energiaagentuuri IEA hinnangul kaotab Liibüa oma päevases naftatoodangus kuni 750 000 barrelit. Saudi Araabia on teatanud, et plaanib selle koguse oma tootmist suurendades asendada. Samas on Liibüa nafta kõrge kvaliteediga ning rikastustehased ei saa seda niisama lihtsalt mõne teisega asendada.

Liibüa kodusõda ei ole ka ainus oht globaalsele naftaturule. Vaatlejad kardavad, et araabia maade revolutsioonid võivad täielikult kontrolli alt väljuda. Nii näiteks on poliitiliselt ebastabiilseim Liibüa naaberriik Alžeeria, aga ka Bahrein ja Jeemen, samuti Omaan. Saudi Araabias on olukord veel suhteliselt rahulik. Kui revolutsioon Pärsia lahe riikides aga levib, võib see kergitada nafta hinda 150 dollarile või veelgi kõrgemale. Kaosesse varisev Saudi Araabia võib koguni kahekordistada naftahindu.

Esimese Lahesõja aastatel 1990-1991 tõusis nafta hind kolme kuuga 150 protsenti. 70ndatel, kui naftatootmine oli takistatud Araabia-Iisraeli sõja ja Iraani revolutsiooni tõttu, tõusid hinnad rohkem kui 200 protsenti.

Osale arutelus

  • Katri Soe-Surén

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,58 -0.0504923
Brasiilia reaal BRL 4,24 0.018863
Bulgaaria leev BGN 1,96 0.0255754
Filipiinide peeso PHP 59,49 0.2494228
Hiina jüaan CNY 7,71 -0.0363009
Hongkongi dollar HKD 8,95 0.0435779
Horvaatia kuna HRK 7,42 -0.0013471
Iisraeli seekel ILS 4,21 0.1810645
India ruupia INR 81,26 0.1725817
Indoneesia ruupia IDR 16115,16 0.2661085
Islandi kroon ISK 138,34 0.0506256
Jaapani jeen JPY 123,92 -0.0564562
Kanada dollar CAD 1,51 -0.1387421
LAV rand ZAR 15,62 -0.3382604
Lõuna-Korea vonn KRW 1277,91 -0.1804377
Malaysia ringgit MYR 4,69 0.0918431
Mehhiko peeso MXN 21,64 -0.1209168
Norra kroon NOK 9,73 -0.1282683
Poola slott PLN 4,29 0.0326333
Rootsi kroon SEK 10,23 -0.0048871
Rumeenia leu RON 4,68 -0.0064131
Singapuri dollar SGD 1,55 -0.1034059
Suurbritannia nael GBP 0,89 -0.0788999
Šveitsi frank CHF 1,13 0.0266193
Taani kroon DKK 7,46 0.0187622
Tai baht THB 36,18 -0.5784604
Tšehhi kroon CZK 25,55 0.0940107
Türgi liir TRY 6,16 -0.7359691
Ukraina grivna UAH 31,96 -0.1783177
Ungari forint HUF 323,59 0.2478392
USA dollar USD 1,14 -0.0087612
Uus-Meremaa dollar NZD 1,67 0.0179297
Valgevene rubla BYN 2,45 -0.2602578
Vene rubla RUB 76,07 -0.504888

Valdkonna töökuulutused

VENIPAK EESTI OÜ otsib MÜÜGIESINDAJAT

Venipak Eesti OÜ

24. jaanuar 2019