Väärsi: võõrutame inimesed autost

Kaugliinidel konkureerivad bussifirmad lisaks üksteisele ja rongile ka autoga, leiab ASi SEBE juhatuse esimees Kuldar Väärsi, kes püüab inimesi autost võõrutada. 

SEBE ei ole bussiturul monopol. Isegi kui vaatame vaid kommertsalustel toimivat kaugliiklust, siis kokku on väljastatud 199 liiniluba ning aastas teevad bussid ca 165 000 väljumist. SEBE bussid teenindavad 69 liiniloa alusel ning teevad aastas 63 000 väljumist. See on 35-38% turu mahust – ülejäänud osa turust jaguneb paljude teiste vedajate vahel.

Lisaks kommertskaugliiklusele on väga oluline roll aga avalikul liiniveol, kus riigieelarveliste vahendite toel tellitakse vedajatelt veoteenust. Siin turul on vaieldamatuks valitsejaks Atko Grupp, kes on vedajaks koguni kaheksas maakonnas.

Ega SEBE’l ole selle vastu midagi kui Atko või veel keegi teine ka kommertskaugliinidel senisest rohkem osaleb. Olen arvamusel, et turureeglid võivad olla senisest avatumad. Oluline on, et bussiturul toimetaks rohkem paidlikke ja teenust arendvaid ettevõtteid, kes mõistavad, et ühine eesmärk peab olema bussikasutajate arvu suurendamine.

Riigilt suures mahus avaliku liiniveo toetuse saamine annab aga ettevõttele kommertsliinide turule sisenemisel olulise eelise. Üldkulud ettevõtte juhtimisele ning remondibaasidele on suuresti kaetud juba maakondade teenindamisest saadavate tuludega. Kommertsliinide lisandumisel tuleb kate leida vaid bussidele, remondile, kütusele ning tööjõule mõeldud otsekuludele. Sellised konkurendid on väga ohtlikud just väikefirmadele, kes teenindavad vaid mõne bussiga paari-kolme liini.

Seega on täiesti mõistetav, et seni suuresti avalikke liine teenindanud Atko Grupp, Mulgi Reisid ja Go Bus ihaldavad täiendavat tulu teenida ka kommertsliiklusest.

SEBE pooldab avatud ning vabaturu tingimustes toimivat bussiliiklust, kus erinevate vedajate nutikusest sõltub see, keda reisijad eelistavad. Turureeglid peavad tagama bussiliikluse jätkusuutlikkuse ning reisija jaoks nauditava ja stabiilse teenuse. Päeva lõpuks selgub, milline bussifirma on kõige võimekam klientide teenindamisel ning nende juurde võitmisel.

Muudatused liinilubade andmise põhimõtetes, millest viimasel ajal Atko ja Mulgi Reisid räägivad ei ole aga vaba konkurents. Vaba konkurents ei ole  see, kui teeme turu korraks lahti ja laseme ainult need, kes kõige rohkem kisavad uksest sisse. Seejärel aga paneme ukse jälle kõvasti kinni. Turg peab olema kogu aeg avatud uutele ja nutikatele lahendustele, mis viiksid bussiliiklust edasi.

Turu summeeritud nutikus tuleb suunata bussiliiklust tervikuna pikaajaliselt edasi arendama. Vaba konkurentsi tulemusena peab kasvama inimeste arv, kes bussi oma esimeseks eelistuseks peavad. Lihtsalt reisijate ümberjagamine bussifirmade vahel ei ole pikaajaliselt ühiskonnale lisaväärtust andev tegevus.

Nii Tallinna ja Tartu vahel kui ka mujal ei ole bussi peamiseks konkurendiks teine buss. Võistlus reisija pärast käib ka rongiga ning peamiselt autoga. SEBE on oma eesmärgiks seadnud inimese autost võõrutamise ning bussiga nauditava ühenduse pakkumise erinevate Eestimaa linnade vahel. Buss peab olema mugav, turvaline ning täpne liikumisvõimalus ühest punktist teise. Pakkudes samas ka lisavõimalusi, mis autoroolis puuduvad. Näiteks tasuta WiFi vahendusel oma tööasjad korda ajada või lihtsalt uudiseid lugeda. Möödunud aastal kasvas reisijate arv SEBE bussides ca 9% võrra. Need on paljuski inimesed, kes varem on bussile eelistanud autot.

Avatud kommertsliinide turg peab kaasa tooma seal toimetavate vedajate arvu suurenemise. Kindlasti hoiab ka konkurentsiamet silma peal, et riigilt suures mahus avaliku liiniveo toetuse saamine ei muutuks Atko, Go Bus’i ja Mulgi Reiside jaoks kommertsliiniveol konkurentsieeliseks. Sellise eelise ära kasutamine tooks avatud turu asemel kaasa hoopis selle jagunemise 4-5 suurema vedaja vahel.

Osale arutelus

  • Kuldar Väärsi

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Seotud lood

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,57 -0.051625
Bulgaaria leev BGN 1,96 0
Filipiinide peeso PHP 63,72 -0.387681
Hiina jüaan CNY 7,79 -0.482715
Hongkongi dollar HKD 9,62 -0.288142
Horvaatia kuna HRK 7,43 -0.170664
Iisraeli seekel ILS 4,29 0.011664
India ruupia INR 79,69 -0.534179
Indoneesia ruupia IDR 16807,00 -0.39706
Islandi kroon ISK 123,64 -0.273426
Jaapani jeen JPY 131,43 0.022831
Kanada dollar CAD 1,55 -0.081029
LAV rand ZAR 14,20 -1.135343
Lõuna-Korea vonn KRW 1323,90 -0.570784
Malaysia ringgit MYR 4,82 -0.221513
Mehhiko peeso MXN 22,81 -0.61479
Norra kroon NOK 9,65 -0.36089
Poola slott PLN 4,17 -0.198464
Rootsi kroon SEK 10,05 0.413691
Rubla RUB 69,16 0.295862
Rumeenia leu RON 4,65 -0.008594
Singapuri dollar SGD 1,62 -0.239793
Suurbritannia nael GBP 0,88 -0.391553
Šveitsi frank CHF 1,15 0.051293
Taani kroon DKK 7,44 -0.041892
Tai baht THB 38,62 -0.489564
Tšehhi kroon CZK 25,36 0.023663
Türgi liir TRY 4,66 -0.017162
Ukraina grivna UAH 33,28 -0.603884
Ungari forint HUF 313,09 0.003194
USA dollar USD 1,23 -0.269257
Uus-Meremaa dollar NZD 1,69 -0.011269
Valgevene rubla BRL 3,98 -0.62631
Valgevene rubla BYN 23979,00 -0.782025

Valdkonna töökuulutused

Ball Transport otsib KLIENDIHALDURIT

M-Partner HR OÜ

26. veebruar 2018