Koalitsioon autode maksustamist ei toeta

Kuna Eestile 2020. aastani lubatud CO2 heite piir on juba praegu ületatud, soovitab säästva transpordi raport maksustada ebaökonoomsed sõiduautod ja luua energiasäästlikele eelistingimused. Koalitsiooniparteid seda ei toeta.

Eile esitles ekspertrühm mulluse uuringu tulemusi ja ettepanekuid, millega pakuti välja poliitikasoovitusi säästvama transpordisüsteemi arendamiseks Eestis järgmise kümnendi jooksul.

"Uue auto soetamise puhul ei mängi eestlase jaoks kütusekulu olulist rolli. Eesti ostetakse siiani suurel määral ebaökonoomseid autosid," selgitas raporti koostamise koordinaator Mari Jüssi.

Soomes aitas tema sõnul saaste taset juba ühe aastaga paremaks muuta see, kui kehtestati CO2-põhine autode maksustamise süsteem.

Parts näeb maksul lisamõjusid
IRLi kuuluv majandusminister Juhan Parts on enda sõnul põhimõtteliselt autode maksustamise vastu ja soovitas selle teema puhul enne 99 korda mõõta kui lõigata.

Tema arvates on raporti hinnangud, mille põhjal on arutelu taas üles kerkinud, väga üldised. "See võtab eelduseks, et mujal on nii ja kui meie paneme ka CO2 põhjal automaksu, siis tekitame väga meeldiva olukorra. Tegelikult on need mõjud hoopis teistsugused," rääkis Parts.

Näiteks saab ministri sõnul CO2 järgi maksustada vaid uusi autosid. "Järelikult pöörduvad inimesed taas vanade autode poole tagasi ja autopark hakkab vananema. See on palju halvem variant," arvas ta.
Kõneleda võiks hoopis biokütuste temaatikast, mida oleme taastuvenergia kavas tõsiselt tegelenud, lisas Parts.

Automaksu sisseviimist ei poolda ka riigikogu majanduskomisjoni esimees, reformierakondlane Urmas Klaas. "Autode omanikud juba maksavad kütuseaktsiisi ning vajadusel saab transpordi poolt toodetavat saastet vähendada teiste meetmetega," rääkis ta.

Autopark ei tohi vananeda
Autode Müügi- ja Teenindusettevõtete Eesti Liidu juhi Jaak Uudla sõnul tuleb autode maksustamisega olla väga ettevaatlik. "Oleme põhimõtteliselt autode maksustamise vastu, aga kui üldse mingisugune automaks kehtestada, peaks see olema CO2 baasil," rääkis ta.
Uudla arvates pole täiendav maksustamine hea mõte, kuna näiteks maapiirkondades on auto hädavajalik tarbeese, samas on elatustase seal madal.
Teiseks ei tohi maksustamine hakata mõjutama uute autode müüki, kuna sellel on otsene seos liiklusohutusega, märkis ta. "Surmaga lõppenud liiklusõnnetuste arv on drastiliselt vähenenud just seetõttu, et autopark on noorenenud. Kui me nüüd pidurdame autopargi noorenemist, on oht, et numbrid võivad taas kasvama hakata," selgitas Uudla. Kui kehtestatakse registreerimise maks, siis hakatakse tõenäoliselt ostma rohkem kasutatud ja vanu autosid, lisas ta.
Kindlasti ei tohiks maks olla sellises suurusjärgus, et see mõjutaks automüügi numbrite vähenemist, märkis Uudla.

Faktid raportist
• Eestis kulub SKP ühiku kohta kaks korda rohkem transpordikütust kui ELis keskmiselt.
• Kõige kiirem kütusekulu ja kasvuhoonegaaside kasv toimus aastail 2004-07 ning Eestile 2020. aastani antud 11%-line kasvuhoonegaaside kasvuruum on juba praegu lõhki.
• Eesti uued autod on võrreldes ELis registreeritavatest uutest autodest keskmiselt 20% kütusekulukamad. Üle poole Eestis müüdud uutest autodest jäävad energiaklassidesse E-G, mis oma kütusekulult ei erine 15 aastat tagasi enimmüüdud sõiduautomarkidest.
• Viimase 15 aasta jooksul on kütuseaktsiisi tõstetud kümnel korral, ent see pole mõjutanud tarbijate valikut ökonoomsemate autode ja kütuse vähendamise suunas.

Osale arutelus

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Seotud lood

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,59 0.0378621
Brasiilia reaal BRL 4,26 0.0610243
Bulgaaria leev BGN 1,95 0.0614376
Filipiinide peeso PHP 59,80 0.0619154
Hiina jüaan CNY 7,70 0.0610485
Hongkongi dollar HKD 8,92 0.0606013
Horvaatia kuna HRK 7,43 0.0619771
Iisraeli seekel ILS 4,19 0.062054
India ruupia INR 80,94 0.0618123
Indoneesia ruupia IDR 16108,46 0.0616205
Islandi kroon ISK 137,72 0.16
Jaapani jeen JPY 124,78 0.064154
Kanada dollar CAD 1,51 0.0265587
LAV rand ZAR 15,73 0.0610633
Lõuna-Korea vonn KRW 1278,99 0.0618057
Malaysia ringgit MYR 4,67 0.0599649
Mehhiko peeso MXN 21,69 0.0618255
Norra kroon NOK 9,72 0.0617379
Poola slott PLN 4,29 0.0629723
Rootsi kroon SEK 10,26 0.0624171
Rumeenia leu RON 4,70 0.0616943
Singapuri dollar SGD 1,54 0.0583128
Suurbritannia nael GBP 0,88 0
Šveitsi frank CHF 1,13 0.0618921
Taani kroon DKK 7,47 0.0616382
Tai baht THB 36,08 0.0615644
Tšehhi kroon CZK 25,58 0.0586717
Türgi liir TRY 6,04 -0.1487038
Ukraina grivna UAH 31,76 0.0617533
Ungari forint HUF 317,93 0.0629465
USA dollar USD 1,14 0
Uus-Meremaa dollar NZD 1,69 0.0593683
Valgevene rubla BYN 2,44 0.0615536
Vene rubla RUB 75,22 0.0617234

Valdkonna töökuulutused

VENIPAK EESTI OÜ otsib MÜÜGIESINDAJAT

Venipak Eesti OÜ

24. jaanuar 2019