Tatter: täiesti vaba bussiturg suretaks väikevedaja

Vaba turuga kaasneb ühistransporditeenuse ebastabiilsus ja kvaliteedi langus, samuti võib see surmavalt mõjuda väikevedajaile, leiab majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi teede- ja raudteeosakonna juhataja Ain Tatter.

Konkurentsiameti peadirektor Märt Ots pidas 10. jaanuari Äripäevas ilmunud artiklis absurdseks kehtiva ühistranspordiseaduse (ÜTS) sätet, mille kohaselt  liiniloa andja võib keelduda liiniloa andmisest juhul, kui uus liiniväljumine häirib juba korraldatud liinivedu, välja arvatud kui seda liini teenindab ainult üks vedaja.

Paraku ei ole tegemist absurdsusega, kuna kõik Euroopa Liidu liikmesriigid lähtuvad otsekohalduva määruse kohaselt samast printsiibist liikmesriikide vahelises liiniveos. Ühistranspordile ei laiene EL-is enamus majandusvaldkondadele rakendatud vaba turu reeglid ja erinevalt konkurentsiametist ei ole ühistransporti korraldavad asutused EL-is pidanud mõistlikuks ühistransporti allutada vaba turu reeglitele.

Euroopa Komisjoni tellimusel valminud analüüs liikmesriikide linnade kohta ca kümne aasta  võrdluses näitas selgelt, et kõige halvemad mõjud sõitjate arvule ja  efektiivsusnäitajatele olid nn vaba turu piirkondades, kõige positiivsemad aga nn reguleeritud konkurentsi tingimustes, kuhu väikeste mööndustega võib liigitada ka Eesti süsteemi. Mitmes liikmesriigis kehtib kohati ka kaugliinidel vaba turu põhimõte, kuid seda üldjuhul eeldusel, et tagatud on elementaarsed liikumisvõimalused kas tiheda rongiliikluse vm avaliku teenindamise lepingu alusel osutatava veoteenusega.

Vaba turu printsiibi rakendamisega kaasneb üldjuhul ühistransporditeenuse ebastabiilsus ja kvaliteedi langus. See on ka Eestis kümmekond aastat kogetud stsenaarium, kus üks vedaja teise vedaja väljumise ette oma liiniväljumise seab, reisijaid kaotanud vedaja omakorda samaga vastab jne. Pahatihti lõppes konflikt suurte vedajate keelatud kokkuleppega, milles  piirkonnad ja kellaajad omavahel lihtsalt ära jaotati.

Edasi suretas suurvedaja tema väljumisaja läheduses tegutsenud väikevedaja, pannes ajutiselt odavama hinnaga väljumise väikevedaja liiniväljumise ette, viimane omakorda oli sunnitud selle väljumise sulgema või halvimal juhul kogu majandustegevuse lõpetama. Selle kohta on Eestis olemas õpetlikke kohtulahendeid. Väljumisaegade sagedased muudatused ei tekita reisijates usaldust ega soovi ühistransporti eelistada, samuti ei julge vedajad investeerida uude tehnikasse kuna investeeringu tagasiteenimiseks puudub vähimgi kindlustunne.

Ka bussiettevõtjaid koondav Autoettevõtete Liit ei toeta vaba turu süsteemi ega alternatiivina ka liinilubade väljastamist riigihangete korras. Tänaseks on näiteks riigihankekonkursside tulemusena Eestis  juba kujunenud välja olukord, kus maakonnaliinide veolepingute mahust on ligi 70% kolme suure vedajagrupi käes ja kindlasti on suurvedajatel teatud eelised  ka kaugliinide konkurssidel või turu täieliku avamise korral. Tulemuseks võib aga olla väikeettevõtluse kadumine liiniveoturult.

Täielikult riigihangete süsteemile läks mõni aasta tagasi üle näiteks Läti, kus riik siiski ei  suutnud täita vedajate ees võetud lepingukohustusi. Vaidlused vedajatega jõudsid kohtutesse ja  olukorrale otsitakse uusi lahendusi. Loomulikult ei saa mööda minna ka täiendavatest halduskuludest, mis kaasnevad riigihangete üleriigilise korraldamise, lepingute hoidmise, järelevalve-, vaidemenetlustega jne.

Majandus- ja kommunikatsiooniministeerium on tänaseks ettevalmistanud uue ÜTSi eelnõu, kus vastupidiselt 5. jaanuari Äripäeva artiklis väljendatud eksiarvamustele on tegemist kehtiva korra edasiarendusega turu senisest rohkema avatuse suunas. 

Veidi lihtsustatuna, võimaldaks eelnõu rakendamine uute vedajate lisandumist olemasolevate vedajate kõrvale kui uus vedaja toob kaasa teenuse kättesaadavuse ja kvaliteedi kasvu - kas siis  näiteks väljumiste lisandumine vähetulusamatel päevadel/ kellaaegadel, lisaseadmed liikumispuudega inimestele,  uute keskkonnasäästlike bussidega teenindamine vms. Samas  seatakse  uuele vedajale kohustus teenindada vähemalt kaks aastat liiniloal sätestatud tingimustel, et oleks tagatud teenuse stabiilsus ja maandatud kõlvatu konkurentsi riskid.

Millise süsteemiga Eesti jätkab, valib kõiki poolt ja vastuargumente kaaludes lõpuks ikkagi seadusandja.

Osale arutelus

  • Ain Tatter

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Seotud lood

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,56 0.2438555
Brasiilia reaal BRL 4,28 0.079547
Bulgaaria leev BGN 1,96 -0.0562257
Filipiinide peeso PHP 59,99 -0.0233326
Hiina jüaan CNY 7,93 0.1641352
Hongkongi dollar HKD 8,95 0.1129842
Horvaatia kuna HRK 7,43 0.0296384
Iisraeli seekel ILS 4,23 0.130159
India ruupia INR 81,78 -0.4842969
Indoneesia ruupia IDR 16666,28 -0.0787198
Islandi kroon ISK 140,41 0.0213706
Jaapani jeen JPY 128,73 -0.0698649
Kanada dollar CAD 1,50 0.2065565
LAV rand ZAR 15,95 -0.3667512
Lõuna-Korea vonn KRW 1286,98 0.6026875
Malaysia ringgit MYR 4,78 0.008361
Mehhiko peeso MXN 23,01 -0.0104284
Norra kroon NOK 9,64 0.0757835
Poola slott PLN 4,32 0.1900392
Rootsi kroon SEK 10,29 0.0612751
Rumeenia leu RON 4,66 -0.0107239
Singapuri dollar SGD 1,57 0.0574566
Suurbritannia nael GBP 0,89 -0.1574626
Šveitsi frank CHF 1,14 -0.1927289
Taani kroon DKK 7,46 0.0160854
Tai baht THB 37,57 0.1399272
Tšehhi kroon CZK 25,99 0.077009
Türgi liir TRY 6,06 -0.3532814
Ukraina grivna UAH 31,72 0.1692571
Ungari forint HUF 321,13 -0.1554581
USA dollar USD 1,14 0.0788229
Uus-Meremaa dollar NZD 1,67 0.6632099
Valgevene rubla BYN 2,40 -0.0166348
Vene rubla RUB 75,22 -0.071473

Valdkonna töökuulutused

Ehitusmaterjalidega tegelev ettevõte otsib LOGISTIK_KLIENDITEENINDAJAT

Tammiste Personalibüroo OÜ

29. november 2018