Autor: Rivo Sarapik • 19. jaanuar 2011
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Optimism lubab uut kasvu

Möödunud aasta läheb ajalukku ühe suurema kasvu pakkujana.

Kõik tulemused seejuures ei olegi kunstlikud ehk nullist. Vähemalt viiendiku võrra kasvamine oli eelmisel aastal logistikas omamoodi normiks. Tõsi, kohati tuli see aasta varasema madala võrdlusbaasi arvel. Samas oli sektoreid, mis tegid viimase viie aasta tublimaid tulemusi. Asjaosaliste hinnangul tasub positiivsete uudiste ja arengute taustal tänavu samas suurusjärgus kosumist oodata - eksport kerkib, vedajail ületas töö tehtava koguse mahu juba eelmise aasta alguses.

Ühe silmapaistvama kasvu tegi eelmisel aastal tarbeautode müük, mis kerkis kolmandiku võrra. Seejuures uusi veokeid osteti poole võrra rohkem kui 2009. aastal. Koondtulemus - 1562 - jääb siiski kümne aasta tagusele tasemele.

"Eesti autoturg murdus positiivseks aasta keskpaigas," kommenteeris Auto Forte Baltic OÜ juht Raido Toonekurg. "Mai oli parem kui eelmisel aastal, juuni oli veel tagasihoidlikum kui eelmisel aastal, kuid alates juulist on kõik kuud näidanud kasvu ning oktoobris ja novembris ulatus kasv üle 40% võrreldes eelmise aasta samade kuudega. Seega võib uskuda, et pärast aasta alguse euroõnnistust jätkub rahval autode ostuhuvi." Nordea Panga ja Toyota Balticu arvutustel müüakse tänavu Eestis 30% enam sõidukeid kui mullu.

Tõeline üllataja oli sadam. Päris põhjast kasvamist ei saa igal pool siiski rääkida. Näiteks kaupade peale- ja mahalaadimine Eesti sadamates ulatus tänavu viimaste aastate kõrgtasemele - 11 kuu arvestuses ulatus tase viimasest kahest aastast viiendiku võrra kõrgemale. Lossimine tähistas viimase viie aasta parimat tulemust.

AS Tallinna Sadam käitles mullu esialgsetel andmetel ligi 37 miljonit tonni ehk 16% enam kaupa kui aasta varem. Veidi nobedamalt kasvasid Anatoli Kanajevi suuromanduses oleva Transiidikeskuse ASi mahud - 17,5% võrra. Tulemuse tõid kõikide voogude paranemised. "Selleks aastaks loodame konteinerkäibe ning ro-ro (haagised, veokid) kaupade jätkuvat 20%-list kasvu," prognoosis Transiidikeskuse juhatuse esimees Erik Laidvee kaubavoogude analüüsile tuginedes. Üldkaubavedu peaks tänavu juurde koguma kümnendiku.

Kasv pole veel igale poole kindlust toonud. Ehkki tulemused ja kasvuplaanid on silmapaistvad, ei ole kõikjal kindlust. Näiteks otsustasid laevaliinid möödunud nädalal suurepärasest täituvusest hoolimata aasta alguseks planeeritud hinnatõusud Euroopa-Aasia-suunalistel liinidel klientide hoidmiseks märtsini edasi lükata. "Mulle tundub, et nad muretsevad Hiina uuele aastale järgneva perioodi (pühad veebruari esimesel nädalal) töö pärast ja püüavad selleks tööd kokku krabada," lisas Briti ekspedeerimisfirma IFE Global Logistics juht Jamie Cramer.

Eesti Konjunktuuriinstituudi juhtivteadur Leev Kuum kinnitas, et Eesti majanduse kriisijärgset tõusu võib 2010. aasta neljanda kvartali statistiliste näitajate põhjal pidada juba jätkusuutlikuks, ekspordi kasvu püsimist ootab 72% ekspertidest.

Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077