Autor: Jaana Pikalev • 17. jaanuar 2011
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Spacecom viib raudteekasutustasude vaidluse Riigikohtusse

AS Spacecom kaebab kindlasti edasi Tallinna ringkonnakohtu reedese otsuse, mis mõistis ettevõttelt AS Eesti Raudtee kasuks välja 15 miljonit eurot, teatas AS Spacecomi esindav vandeadvokaat Marti Hääl.

“Jutt ei ole mõnest detailist, vaid mitmest väga põhimõttelisest küsimusest, millele menetlus ringkonnakohtus vastust ei andnud, mistõttu on Riigikohtusse pöördumine möödapääsmatu,” põhjendas Hääl. “Kasvõi küsimus, kuidas saab olla õiguspärane AS Eesti Raudtee ühepoolne kasutustasu määramine, kui EL raudteedirektiivi kohaselt peab kasutustasu ja muud olulised tingimused kehtestama sõltumatu organ (täna Tehnilise Järelvalve Amet),” kommenteeris Hääl, kelle sõnul ootab Riigikohtu vastust ka küsimus, kas üldse on Eesti Vabariigi põhiseadusega kooskõlas metoodika, mille alusel pärast liitumist EL-ga kasutustasusid on arvutatud.

“Eesti on Euroopa Liidu liikmesriik ning on uskumatu, et kohus otsustas, nagu seisaksid ühe monopoolse ettevõtte – AS Eesti Raudtee – huvid kõrgemal riigi seadustest. Kohtu otsus on seda hämmastavam, et Euroopa Komisjon on Eesti riigi suhtes samas küsimuses juba alustanud rikkumismenetlust,” avaldas oma pettumust otsuse suhtes AS Spacecom juhatuse esimees Oleg Ossinovski. 2004./2005. aasta eest AS Eesti Raudtee poolt nõutav raudteeinfrastruktuuri kasutustasu on umbes 65% kõrgem võrdluses aasta hilisema, 2005./2006. aasta kohta Eesti riigi poolt samade reeglite alusel kehtestatud hinnakirjaga, mil kasutustasude suuruseks oli ekspertide hinnanguga kokku langev umbes 70 miljonit krooni.

"Lisaks pidas kohus sobilikuks välja mõista rohkem kui 100 miljoni krooni ulatuses intresse ning seda hoolimata faktist, et Spacecom on vaidluse alguses  Eesti Raudtee nõutud 83 miljonit krooni kohtudeposiiti pannud ning oli nõus selle väljamaksmisega Eesti Raudteele, kuid viimase keeldumise tõttu ei saanud kohus seda teha," selgitas Ossinovski ringkonnakohtu otsust.

“Olen ringkonnakohtu pealiskaudsuses pettunud, kuid usun, et aastatepikkune vaidlus saab põhjaliku menetluse ja õiglase lahendi Riigikohtus,” kommenteeris AS Spacecom juhatuse esimees Oleg Ossinovski, kelle sõnul on kahetsusväärne, et segadus ja riigipoolsed regulatiivsed vajakajäämised ootavad lahendust juba 2004. aastast alates.

“Selles valguses võib raudteeturu avanemist pidada läbikukkunuks – paljud ettevõtjad on selgete reeglite ja ausa konkurentsi puudumisel loobunud tegevusest antud valdkonnas,” nentis Ossinovski, kelle sõnul lõpetas Spacecom vastava tegevusharu 2008. aastal, mil ebapiisavast turu regulatsioonist ja järelvalvest põhjustatud kahjud ületasid ettevõtte jaoks hinnanguliselt 500 miljoni krooni piiri.  

“Seoses raudtee-ettevõtjate ebavõrdse kohtlemisega oleme juba mõnda aega olnud valmis pöörduma nõudega Euroopa Komisjoni vastavate instantside poole, kuid otsustasime seda teha mitte enne, kui vaidlus on saanud Eestis lõpliku lahendi või oleme saavutanud oma partneri Eesti Raudteega kompromissi,” selgitas Ossinovski. Tema sõnul ületab AS Spacecom võimalik nõue 30 miljonit eurot.

Ossinovski märkis, et paari kuu eest oldi lähedal ka kompromissile, mille kohaselt oleks Spacecom tasunud Eesti Raudteele täiendavad 60 miljonit krooni. Koos varem tasutud 18,6 miljoni krooniga oleks summa olnud ligikaudu 7 miljonit krooni rohkem kui eksperthinnangu järgne õiglane hind raudteeinfrastruktuuri kasutamise eest vaidlusalusel perioodil. Kompromissi kohaselt loobunuks pooled kõigist vastastikustest nõuetest, kuid paraku vastava leppe allkirjastamiseni ei ole jõutud. “Mõlema ettevõtte nõukogud on leppe heaks kiitnud, kuid kompromiss on paraku siiani sõlmimata, kuna vastaspoolel on inimesi, kes on huvitatud vaidluse venimisest aastateks," nentis Ossinovski ja lisas, et leppe sõlmimata jäämise korral ootab tõenäoliselt ees veel aastatepikkune energia- ja rahamahukas vaidlus eri tasanditel nii Eestis kui Euroopas.

"Kokkuvõttes usun, et nii pealiskaudselt langetatud otsusest kaotasid mõlemad pooled, kuna see ei toonud meid sammugi lähemale 7-aastase vaidluse lahendamisele - meie oleme sunnitud ebaõiglusega edasi võitlema, Eesti riik ja AS Eesti Raudtee seisavad silmitsi uute nõuetega ja valdkond kiratseb ning on endiselt normaalselt reguleerimata," võttis Ossinovski reedese kohtuotsuse tulemused lühidalt kokku.

 

 

Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077