Autor: Jaana Pikalev • 31. detsember 2010
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Kuidas saab ekspedeerija töötada 70%-lise rentaablusega?

Juba kaks aastat ekspedeerimisäri puhul erakordselt kõrge 70protsendise rentaablusega töötanud. AS WETT Eesti omanik Valery Glushchuk ütleb, et edu põhjuseks on otsesuhted kauba omanikega ja garanteeritud ajaline transporditeenus Venemaale.

WETT Eesti 2008. aasta rentaablus oli 70%. Ettevõtte omanikud ja juhid keeldusid tänavu kevadel kommenteerimast, kuidas ekspedeerimisäris võimatuna näiv kasumlikkus saavutati.

Levima hakkas hüpotees, et omanikud kandivad Eestisse oma Soome ettevõtte kasumit siinse soodsama maksukeskkonna tõttu. Mitu korda suurema käibega Soome ettevõttes oli erinevalt Eesti firmast kasum peaaegu olematu. Kui 2009. aasta majandusnäitajatest ilmnes taas WETT Eesti üle 70%- ne rentaablus, soostus ettevõtte suuromanik Valery Glushchuk andma intervjuu Äripäeva Transpordi ja Logistika infolehele, kus selgitas ettevõtte ärimudelit ja kõrge kasumlikkuse tagamaid.

Kuidas saab ekspedeerija töötada 70-protsendise rentaablusega?Mida mõistetakse Eestis ekspedeerija all? Eestis on ekspedeerijateks näiteks mereagenteerijad, kes on vedajate agendid korraldades vedusid. Nende puhul on 10% rentaablus normaalne, isegi palju.

Teine asi on väiksed firmad, kus on 2-3 inimest. Nemad pakuvad kliendile välja veomarsruudi, otsivad auto ja tavaliselt saavad lõppsummast 10-15%.

Sellistel ekspedeerijatel puudub otsene ligipääs klientidele. Nad saavad kliendi, keda teenindab merevedaja ja kes pöördub siinse ekspedeerija poole, et see aitaks neil korraldada siin kauba edasi toimetamise. Kogu ekspedeerimine on üles ehitatud transiiditeenuse pakkumisele.

Puudub ligipääs ostjatele ja tellijatele, ehk tegelikule kauba omanikule. WETT on seadnud eesmärgiks sellest ringist välja pääseda. Meie kasumlikkus on tingitud sellest, et WETT töötab otse klientidega, kes on kauba omanikud. WETT pakub kliendile kõiki teenuseid ise – on printsipaal, vajadusel sorteerib kaupa, tegeleb deklaratsioonide ettevalmistusega, toimetab sadamast kauba edasi Venemaale, Ukrainasse, Kasasthani (SRÜsse).

Toome näitena olukorra, et klient Venemaalt tahab kaupa Hiinast. WETT kuulub gruppi, mille ettevõtted asuvad erinevates riikides. Kui kauba saaja Venemaalt tahab Hiinast kaupa kätte saada Moskvas, siis WETT Eesti alustab kauba teenindamist Hiinast ja tegeleb sellega kuni Moskvani, mille käigus lahendatakse kõik logistilised küsimused. Mitte ükski ekspedeerimisfirma Eestis ega Skandinaavias ei garanteeri täna Aasiast Venemaale kauba kättetoimetamist kindlaks kuupäevaks. WETT Eesti on sellise süsteemi loonud.

Teised ekspedeerijad võivad võivad ju analoogset teenust üritada, kuid paljudele on takistuseks Eesti-Venemaa piir. Meie jaoks on lahendus, et meil on ka Venemaal ekspedeerija, kellel on olemas kõik vajalikud load ja litsentsid ning ka 150 autot. Venemaale autovedude korraldamisel on probleem Venemaa veoload. Eesti autovedajatel on need tavaliselt ammu enne aasta lõppu otsas. WETT Eestit see probleem ei puuduta, kuna nemad saavad kasutada Wett Venemaa autosid, milledel ei ole veolubade probleemi. Oleme oma äri ülesehitamisel selle piiranguga arvestanud.

Kas taoline ajaline garanteeritud teenus võimaldab klientidelt küsida ka kõrgemat hinda?

Meie hind on olnud alati kõrgem keskmisest turuhinnast. Klient on täna nõus seda hinda maksma, sest me garanteerime kauba kohale jõudmise.

Kas Venemaa veolubade probleemi lahendamine on ainus, mis on tõstnud WETT Eesti efektiivsuse nii kõrgele?

Oleme oma ettevõtete grupis standardiseerinud ka teenuste kasutamise mis võimaldab tegutseda kuluefektivselt. Näiteks kui WETT Eesti auto sõidab Venemaale, siis teeb ta sealses äriühingus autoremondi mõistliku hinnaga ja ei pea seda tegema võõral maal kalli hinnaga.Veotransporti kasutame väga efktiivselt – kui auto saabub reisilt, siis ootab teda juba uus kaup. Oleme püüdnud autotransporti kasutada äärmiselt efektiivselt ja kõiki teenuseid püüame osutada ise.Juurde annab ka, et me veame kaupu, mis vajavad suurt käsitööd st et kaubaga tuleb teha erinevaid toiminguid, konsolideerimisi.

Kas sarnast tööd tegevaid ja äri ülesehitusega ekspedeerijaid siis Eestis rohkem ei ole?

Me ei ole näinud sellist äriühingut Eestis. Me töötame SRÜ riikidele. Eesti firmad ei suuda mõista, mis probleemid võivad Venemaal ette tulla. WETT Venemaal on seal kohapeal olemas litsents, mis võimaldab tegutsega tolliprintsipaalina. See ei nõua mitte ainult häid spetsialiste, vaid ka tollitagatiste maksmist.

Miks on WETT ettevõtete grupis nii kasumlik vaid Eesti ettevõte? Kui 2009. aastal oli WETT Eesti käive 80,1 miljonit krooni ja kasum 57 miljonit, siis Soome firma kasum oli vaid 4 miljonit krooni 460 miljonilise käibe juures.  Miks samas süsteemis töötavad teised ettevõtted ei suuda sarnast effektiivsust näidata?

WETT gruppi kuuluvad Venemaa, Soome ja Eesti ettevõte. Venemaa ettevõtte kasum oli Eesti kasumist pisut suuremgi. Oodatav kasum on seal 4-5 miljonit dollarit. Soome firma kasum on 500 000 – 600 000 eurot.Soome puhul ei olegi põhjust paremat rentaablust oodata, nad otseselt ei teegi midagi. Nende mahud on palju väiksemad kui Eestis, umbes 100 vedu aastas. Soome firma on peamiselt lepingute hoidja.Kui äri alustasime, siis väga palju Eestit ei teatud. Seepärast oli meil Soome äriühing, kes osales läbirääkimistel ja sõlmis tellijatega lepingud. Me ei korralda vedusid Eestis, vaid teenindame Venemaa kliente, toimetades nende kauba Hiinast Eestisse ja siit edasi Venemaale. Venemaal asuvat klienti ei huvita, kuidas see kaup nendeni jõuab. Kuid alustamisel olid paljud kauba saajad ja saatjad valmis meelsamini lepingulisse suhtesse astuma Soome äriühinguga. Seetõttu tegutsesimegi alguses Soomes. Kuna Eesti on aga konkurentsivõimelisem, siis tõime mahud Eestisse. Lepingud tellijatega on aga pikaajalised ja need on jäänud Soome poolele. Seetõttu on ka Soome firma käive näiliselt suur. Kui aga teenust on vaja, siis selle ostab Soome firma sisse Eesti ettevõttelt. Kogu teenus osutatakse siin ja kasum jääb ka Eestisse.Meie suure kasumi üks põhjus ka selles, et WETT Eesti on oma kasumit näidanud, ega ole seda kunstlikult vähendanud.

Mille poolest on Eesti konkurentsivõimelisem kui Soome, et otsustasite oma tegevuse siia üle tuua?

Eesti on väike, aga Eesti tunneb Venemaa vennana Venemaa mentaliteeti. Eesti ei karda teha suuri asju. Soome on konservatiivsem.

Kuigi WETT Eestil oli eelmisel aastal 57 miljoni kroonine kasum, siis tegelikult seda raha tal ei olnud – 2009. aasta lõpu seisuga oli ettevõtte bilansis üleval 115 miljoni krooni eest ostjate poolt tasumata arveid. Kes on need ostjad ja miks nad ei maksa?

See on selgitatav asjaoluga, et aasta lõpp on vedude tippaeg ning osutatud teenuste eest arvete tasumine toimub alles järgmisel aastal. Kuna meie kliendid on suured firmad, kes töötavad pikaajaliste lepingutega, siis me ei karda, et need summad ei laeku. Alles selle aasta I kvartali jooksul laekusid eelmise aasta arved. Mõnedes lepingutes on ka punkt, et maksetähtaeg on 180 päeva.Meie arved on ka väga suured. Näiteks Hiinast Kaasanisse konteineri toimetamine maksab 15 000 dollarit. Kui aga on 100 konteinerit, siis ongi kogu arve 15 miljonit dollarit. Ned tasumata arved olid bilansis 31. detsembri seisuga. Kui me aga just siis laadisime 30 autot, siis ongi see summa, millele me olime arved esitanud, kuid mis olid veel tasumata.Me valime põhjalikult kliente. Kui klient ei sobi, siis me ei tee temaga lepingut. Siiani ei ole meil tasumistes tõrkeid tekkinud. Eestis meil kliente ei ole, siin me tegeleme transiidiga. Klientideks on suured rahvusvahelised kontsernid, kellega me suhtleme otse ja osutame neile teenust, mitte ei ole vahendajad.

Kas WETTi ärimudelit on võimalik kopeerida, et luua sama efektiivselt töötav ekspedeerimisfirma?

Kui täna alustada, siis 12-13 aasta pärast on võimalik meie ärimudelit kopeerida. Alustasin äriga Soomes 13 aastat tagasi. Tunnen Soomet hästi. Nõukogude ajal olin rahu liikumise ühingus, mis tegi koostööd teiste riikidega. Olin Soomega tegeleva ühingu juhatuses. Oskan seetõttu ka Some keelt.Et oleks WETTi sarnane firma, tuleb kindlasti leida partner Venemaalt. Teiseks tuleb teha ulatuslik investeering, ligikaudu 10-15 miljonit dollarit. Venemaal on väga raske töötada, kui sul ei ole partnerit.

Kuidas te kommenteerite kahtlusi, et olete WETT grupi ettevõtete firmade omanikuna Soome firma kasumi Eesti firmasse ümber siirdanud siinse soodsama maksukeskkonna tõttu?

WETT Soome omanik olen mina, Soome firma on ka WETT Venemaa omanik. Kuna olen Soome firma põhiomanik, siis raha toomine Eestisse ei oleks mulle omanikuna ja Venemaa residendina kasulik. Nagu ma eelnevalt selgitasin, teenused (kauba ümbertöötlemine, laadimine jmt) osutatakse Eestis ning teenuste eest tuleb maksta. Üheks teenuse tellijaks ja maksjaks on WETT Finland. Peale selle on Soome ja Venemaa vahel on topeltmaksustamise leping, mis tagab ühekordse maksustamise. Eesti ja Venemaa vahel selline leping puudub ja siin kasumi väljavõtmine võib tuua topeltmaksustamise. Kui maksan omanikuna maksu Soomes, siis Venemaal ei peaks maksma. Eestis tuleks aga maksta tulumaks 21% ja Venemaal 13% lisaks.

Mida te WETT Eesti kasumiga peale hakkate?

Siinse kasumi plaanime investeerida. Plaanime ehitada lao, kus saame tegelda kauba sorteerimisega ja teha kaubaga muid toiminguid SRÜ klientide joaks. Täpseid plaane ei taha avalikustada, kuna sellist teenust SRÜ turu jaoks praegu keegi ei paku.Tahame oma tegevusulatus laiendada. Tahame hakata kaupa Valegvenesse toimetama. Kui praegu pakutakse veoteenust Tallinn-Moskva marsruudil, siis meie tahame hakata pakkuma regulaarseid veoliine SRÜ riikidesse. Täna toimib regulaarne liin Tallinn- Venemaa. Kuid me tahame regulaarliinidega jõuda kõikidesse SRÜ riikidesse.

 

Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077