Autor: Jaana Pikalev • 14. detsember 2010
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Airbus: nõudlus lennukite järele kasvab järsult

Vastavalt Airbusi turuprognoosile tõuseb globaalne nõudlus reisi- ja kaubalennukite järele ajavahemikus 2010-2029 ligi 26 000 uue lennuki peale väärtuses 3,2 triljonit dollarit. Peamiseks mootoriks on küpsetel turgudel tekkinud vajadus vahetada oma lennukipark välja uute, ökonoomsemate lennukite vastu.

Nõudlust toetab ka arenevate turgude jõuline kasv, mis on eriti märgatav Aasia odavlennufirmade segmendis.

Airbusi prognoos pakub tänavuseks uute reisilennukite tarnete kasvuks 4,8 protsenti, mis on veidi kõrgem kui mullused 4,7 protsenti. Seejuures on peamiselt tegemist ühe vahekäiguga reisilennukitega, mida Airbusi poolt esindab A320 perekond.

26 000 „lisalennukist“ on 25 000 reisilennukid, koguväärtuses ligikaudu 2,9 triljonit dollarit. Neist omakorda on 10 000 tellitud asendamaks vanemaid ja vähemsäästlikumaid lennukeid, 15 000 on aga mõeldud kasvavate vajaduste katteks.

Arvestades seda, et tänase seisuga on maailmas kokku enam kui 14 000 aktiivses kasutuses olevat reisilennukit, kasvab antud näitaja aastaks 2029 ligikaudu 29 000 peale.

„Taastumine ületab ootusi ja kinnitab ühelt poolt sektori elastsust languste tingimustes, teiselt poolt aga inimeste soovi ja vajadust lennata,“ ütles Airbusi klienditeenindusjuht John Leahy.

„Eriti tugev on ühevahekäiguliste segment ning meie A320 on selleks hästi valmis, olles rakendanud tänapäeva tehnika viimast sõna ja uusimat tehnoloogiat, tagades samas lennukite maksimaalse sarnasuse „perekonna“ lõikes,“ lisas Leahy.

Lennuliikluse mahult on maailma liidripositsioonil USA siselennud 11,3 protsendiga tulust reisija-kilomeetrilt. Järgnevad Hiina siselennud (8,4 protsenti), Euroopa siselennud (7,2 protsenti) ning USA ja Lääne-Euroopa vahelised lennud (5,9 protsenti).

Reisijate arvu kasvu osas on taastumise esirinnas arenevad majandused. Siselendude osas näitab kõige kiiremat kasvu (9,2 protsenti) India, mis on kolmandal kohal ka regioonidevaheliste kasvunumbrite kontekstis – pärast Lähis-Ida ja Lõuna-Ameerika ning Põhja-Ameerika ja Hiina vahelisi lende.

20st kõige kiiremini kasvavast lennuvoost 7 kujutavad endast Hiinat mõne teise maailma osaga ühendavaid lennuliine.

"Aastaks 2029 haarab Aasia ja Vaikse ookeani piirkond, kuhu jäävad ka Hiina ja India, enda alla kolmandiku (33 protsenti) maailma reisilennuliiklusest, jättes seljataha USA (20 protsenti) ja Euroopa (samuti 25 protsenti),“ ütles Airbusi tootestrateegia ja turuprognooside osakonna juhataja  Chris Emerson.

Üldine trend on suuremate lennukite suunas, kuna lennufirmad üritavad nende abil hoida vaos lennuliikluse kasvu, vältida lennujaamade ummistumist, kärpida kulutusi ja edendada nii keskkonnasõbralikkust kui kütuse kokkuhoidu.

Kaubalennundus taastub aga mainitud ajaperioodis veelgi kiiremini (5,9 protsenti) kui reisilennundus. Tänavuseks kasvuks prognoositakse 18 protsendi, alates tulevast aastast jätkub „tavalisem“ kasvutempo. Numbriliselt tähendab see nõudlust ligikaudu 2980 kaubalennuki järele.

Nõudlus A380-sarnaste väga suurte lennukite järele on hinnanguliselt 1700 „tükki“ väärtusega 570 miljardit dollarit.

Umbes 1320 neist hakkavad pidama ühendust maailma megalinnade vahel.

 

Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077