Intervjuu: Vopak E.O.S efektiivsus kasvas Eesti Raudteest ja Spacecomist loobudes 

Vopak E.O.S. troonib Äripäeva koostatava Eesti edukamate ettevõtete TOP 100 esikohal juba neljandat korda.  Ettevõtte juht kirjeldab, mille tulemusel seekordki võidukalt aasta välja veeti. 

Vastab Vopak E.O.S.i juht Arnout Dirk Lugtmeijer:
 
Vopak E.O.S. juhib Äripäeva koostatavat Eesti edukaimate Ettevõtete TOP 10 edetabelit juba neljandat korda. Olite esimesed ka 1999., 2006. ja 2007. aasta tulemuste põhjal. Kui suured ja pika perspektiiviga investeeringud on sellise tulemuseni viinud?

Tulemuse taga on samad põhimõtted, mis eelmistelgi kordadel. Investeerime ettevõttesse, pidades silmas seda, mida kliendid soovivad. 2009. aasta alguses suurendas Vopak E.O.S. ladustamismahtu 220 000 kuupmeetri võrra, mis andis oma panuse intensiivsemasse majandustegevusse ja on nüüd täies ulatuses kasutusel. Teise suure investeeringuna alustasime mullu terminali laiendamisega Muugal, millega ladustamismaht suureneb veel 75 000 kuupmeetri võrra. Võtame laienduse käiku selle aasta lõpul. Investeeritud summasid ei saa me avaldada, kuna oleme osa börsiettevõttest. Loomulikult on parimaid tulemusi aidanud saavutada ka tõsiasi, et meil on väga hea ja edukas tiim ning meeldiv töökeskkond.
 
Millised olid olulisemad sündmused ettevõtte arengus möödunud aastal?
Ühendasime endaga väga suure ettevõtte, Pakterminali, ja laiendasime märkimisväärselt raudteeäri oma tütarettevõttes E.R.S. 2009. aastal vedasime raudteed pidi kogu kütuse ise, enne kasutasime selleks Eesti Raudtee ja Spacecomi teenuseid. Tegime logistilise ahela efektiivsemaks. Muuga sadamas lõpule jõudva laiendusega saame pakkuda klientidele kergete naftatoodete ehk bensiini, diislikütuse ja lennukikütuse ladustamist ja vedu ning seeläbi suurendada kaubamahtusid.
2009. aastal saavutasime Eesti Raudteega kokkuleppe raudtee infrastruktuuri tariifide fikseerimiseks kolmeks aastaks, mis tagab Vopak E.O.S.i klientidele läbipaistva ja stabiilse raudteevedude hinnakujunduse.
 
Mis laadi tagasilöökide ja uute võimalustega tuli Vopak E.O.S.il ülemaailmse majanduslanguse tõttu rinda pista?
 
Masu aegne äri oli üsna huvitav. Kui vaadata Vopak E.O.S.i globaalset äri, ei kannatanud me majanduslanguse tõttu üldse. Kuna toornafta ning naftasaaduste järele valitseb suurim nõudlus vähese toodanguga piirkondades, püsib pidev vajadus toornafta ja naftasaaduste veoks ühest kohast teise. Seega säilis enamikes maailma piirkondades nõudlus meie pakutavate teenuste järele, kuigi ka tooraineturg sai majanduse tormituultes kannatada.
Eestis investeerisime ja laiendasime masu ajal tegevust. Laienemise tulemusena on kaupade käitlemise võimekus ja äritegevus ning Vopak E.O.S.i positsioon regiooni naftatootjate ja –kauplejate teenindajana kasvanud. Samas esitas ilm meile palju suuremaid väljakutseid kui majanduslangus. Oli liiga külm, meri kippus jäässe ja sadas liiga palju lund.
 
Ütlesite Eesti Kaubandus-Tööstuskoja konkurentsivõimelisima ettevõtte tiitlit kommenteerides, et Vopak E.O.S. on püüdnud vastu tulla klientide muutuvatele nõudmistele. Palun selgitage, millised muutused on klientide soovides viimastel aastatel toimunud?
Et vastata klientide soovidele, jätkame ettevõtte positsiooni tugevdamist piirkonnas, integreerime pakutavaid teenuseid veelgi enam Vopaki globaalse terminalide võrguga. Meie kliendid saavad Vopaki globaalsesse võrgustikku siseneda Eestist ning tarbida seal professionaalseid logistika- ja kütuseterminaliteenuseid strateegilise asukohaga sadamates üle kogu maailma. Lähtudes klientide vajadustest ja nõudmistest investeerib Vopak E.O.S. pidevalt erinevatesse infrastruktuuriprojektidesse, et tõsta pakutavate teenuste efektiivsust erinevate toodete töötlemisel. Vopak E.O.S.i mahutipargi laiendamine on üks näide vastutulekust klientide nõudmistele – on tekkinud nõudlus teatud naftatoodete käitlemisele.
 
Kuidas on muutunud Vopak E.O.S. klientide, kaubamahtude ja –gruppide jaotus viimasel aastal maailmajagude lõikes?

Vopak E.O.S. pakub teenuseid piirkonnas tegutsevatele naftatoodete refineerijatele ning käitleb Leedu, Venemaa, Valgevene ja Kasahhi naftasaadusi. Kui vaadata läbilaskevõimet, tsisternvagunite tühjakspumpamise võimekust, säilitusmahte ning tankerite suurust, on tegu suurima kütteõli- ehk masuuditerminaliga terves Balti regioonis. Vopak E.O.S. on Venemaa ja SRÜ naftatoodete sõlmpunkt transpordil muusse maailma ja masuudi käitlemise liider Balti riikides.
Meie klientide arv on samas kogu aeg vähenenud. Varem eksportis sama koguse rasket kütteõli ligikaudu sadakond ettevõtet, nüüd jaotub see kuue-seitsme ettevõtte vahel, so ettevõtteid on vähem, kuid mahud on tunduvalt suuremad.
Me ei teeninda kohalikke tegijaid, vaid räägime globaalsetest klientidest ja globaalsetest vajadustest. Klientide nimesid ma nimetada ei saa, kuid need on suured Venemaa, Ameerika ja Euroopa ettevõtted, kellest võite lugeda Financial Timesist. Vopaki võrgustikku kuulub 80 terminali ja selle Eesti lüli on Vopak E.O.S. Usaldusväärsus on meie äris äärmiselt tähtis ja globaalsete klientide ootused on tänapäeval väga suured.
 
Mida prognoosite majandusele, transiidisektorile ja Vopak E.O.S.ile 2011. aastaks? 
Oleme väga optimistlikud. Eestil on endiselt suur potentsiaal logistikas ja transpordis idast läände ja läänest itta. Siin on unikaalsed sadamarajatised, jäävabad sadamad, raudteeühendus. Arvan, et see on väga hea ja ka ärikeskkond toetab kasvu. See võimaldab meelitada siia rohkem äritegevust.
Ka euro tulek annab täiendavat kasvu ja kindlust. Teistel turgudel nagu Venemaa, Läti ja Leedu, pole valuuta poolelt midagi samaväärset vastu panna. Lisaks tähendab euro rahvusvahelises kaubavahetuses osalevatele Eesti ettevõtetele tehingukulude vähenemist.
Üldine meeleolu ja ettevõtluse väljavaated tuleval aastal paranevad. Kõik senised jõupingutused ning pidev töö loovad transiidisektorile rohkem võimalusi, et klient valiks alternatiivide seast just Tallinna.
 
Olete oma sõnavõttudes kritiseerinud Eesti seadusandjaid ja ametnikke, seda eeskätt uue Tallinna vangla planeeringuga seoses. Kui suurt ohtu kujutab Eesti majandusele Teie hinnangul kohalik poliitika?
Ma ei ole tegelikult poliitikuid kritiseerinud. On vaid üks asi, millega me pole nõus olnud ja see oli uue Tallinna vangla planeering, kuna muretsesime Vopak E.O.S.i investeeringute pärast. Kogu lugu tekitas küsimusi välisinvestorite kogukonnas, kuna meile tundus, et ignoreeriti meie viimase kümne aasta kapitalipaigutusi Eesti majandusse.
Praeguseks oleme teinud edusamme ja leidnud mõistmist kõigi poliitiliste parteide seas. Oleme veendunud, et terve mõistus lõpuks võidab ning jõuame mõlemaid pooli rahuldava kompromissini. Loodame, et probleem on varsti lahendatud. Kevadel hakkas Riigi Kinnisvara otsima Tallinna vanglale ka uut asukohta.
 
Mida Eesti poliitikutele järjekordsete valimiste künnisel soovitaksite?
Igas riigis otsib poliitika tasakaalu lühi- ja pikaajaliste eesmärkide vahel. Meile pole vahet, kas on valimised tulekul või mitte, me ei tööta valimiskampaaniate rütmis. Soovitaksin poliitikutel omada pikaajalist selgust tuleviku suhtes. Tahaksin näha rohkem üritamist, et seataks ning täidetaks pikaajalisi eesmärke, millest on kasu nii ühiskonnale kui ka majandusele. Olen Eestis olnud ligi 15 aastat ja näinud, kuidas poliitikud on selle ajaga arenenud. Inimesed on saanud vanemaks ja targemaks ning oleme nüüd Euroopa Liidus. Usun, et valitsus jätkab tõhusa programmiga ning jälgib selle rakendamist, et luua soodne keskkond ettevõtluse arenemiseks ja laienemiseks järgnevatel aastatel.
 
Kui kauaks plaanite Eestisse ja Vopak E.O.S.i jääda?
Saan vaid öelda, et ma ei mõtle ühelegi konkreetsele tähtajale. Siin on endiselt palju teha ning paistab uusi võimalusi, aga kui keskkond peaks muutuma, siis on kõik võimalik. Minu plaanid sõltuvad ka Vopak E.O.S.i aktsionäridest, võib-olla vajatakse mind ühel hetkel kuskil mujal.

Osale arutelus

  • Anne Oja

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Seotud lood

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,56 -0.3584918
Brasiilia reaal BRL 4,29 0.3715908
Bulgaaria leev BGN 1,96 -0.010227
Filipiinide peeso PHP 59,76 -0.4431561
Hiina jüaan CNY 7,87 0.1972236
Hongkongi dollar HKD 8,89 0.3568404
Horvaatia kuna HRK 7,42 0.1011204
Iisraeli seekel ILS 4,20 0.7813811
India ruupia INR 81,62 -0.1761209
Indoneesia ruupia IDR 16656,13 -0.3753242
Islandi kroon ISK 140,22 0.0142653
Jaapani jeen JPY 128,91 0.3424924
Kanada dollar CAD 1,49 -0.1737039
LAV rand ZAR 16,05 -1.3039228
Lõuna-Korea vonn KRW 1276,56 -0.2477085
Malaysia ringgit MYR 4,76 0.265649
Mehhiko peeso MXN 23,00 -0.339343
Norra kroon NOK 9,61 -0.0332741
Poola slott PLN 4,28 -0.3025437
Rootsi kroon SEK 10,27 -0.0603594
Rumeenia leu RON 4,66 0.0794878
Singapuri dollar SGD 1,56 0.0320657
Suurbritannia nael GBP 0,89 1.9542476
Šveitsi frank CHF 1,14 0.378155
Taani kroon DKK 7,46 0.0026808
Tai baht THB 37,33 0.2190686
Tšehhi kroon CZK 25,99 -0.0961169
Türgi liir TRY 6,05 -1.8948358
Ukraina grivna UAH 31,53 0.2830672
Ungari forint HUF 321,75 -0.114864
USA dollar USD 1,14 0.3714185
Uus-Meremaa dollar NZD 1,66 -0.2165153
Valgevene rubla BYN 2,40 -0.4520196
Vene rubla RUB 74,83 -1.3428792

Valdkonna töökuulutused