Ekspedeerijad läbisid kehva aasta väikeste kadudega

Ekspedeerijate elu kulges eelmisel aastal sarnaselt üldise majandusolukorraga - kehvasti. Ometigi mitte nii kehvasti kui nende alltöövõtjatest transpordifirmadel.

2009. aastal Eesti majandus kahanes ning ühes sellega ka Eesti väliskaubandus. Import oli 2009. aastal eelmisest aastast 33% ja eksport 24% väiksem. Pole raske arvata, et sellel oli otsene mõju väliskaubanduse transporti korraldavatele ekspedeerijatele ja agenteerijatele.

Tegelikult algas langus juba varem. Kui alates 2004. aastast, pärast Eesti liitumist Euroopa Liiduga, nautisid siinsed ekspedeerijad kasvu, siis mõne firma väitel toimus juba 2007. aasta teisest poolest kuni eelmise aasta lõpuni tõsine langus. Kinnisvara- ja ehitusturul aset leidnud muudatused jõudsid ka ekspedeerimisturule, sest kaupa oli vaja vähem ja see vähendas ka nõudlust vedude järele.

2008. aasta lõpuks oli juba enamikule ekspedeerimisturu osalistele turu langus tunda. OÜ Nelgeron Grupp juhatuse liige Irina Zaitseva kirjeldab firma majandusaasta aruandes, et kui 2008. aasta üheksa kuu kokkuvõttes oldi veel 2007. aastast ees 2,14 protsendiga, siis aasta viimases kvartalis oli käive eelmisest aastast juba 53% väiksem. 2009. aasta esimene pool oligi ainult suur langemine. Veoste hulk vähenes nii järsult, et aasta lõpus oli ettevõttel koos vaid 36% 2008. aasta käibest ehk 77 miljonist kroonist oli saanud 28 miljonit krooni käivet aastas.

Edukaks võivad end pidada ka ettevõtted, kes järsu käibelanguse tõttu ei langenud hävitavasse kahjumisse - suutsid kulusid kokku hoida ja plussi jääda. Möödunud aastal 42% müügitulust kaotanud AS Schenker oli üks, kes kulude kokkuhoiu ja kahjumi vältimisega hakkama sai. Kaubaveomahtude vähenemine oli turule toonud hulga vaba veoressurssi ja muutnud klientide käitumist. Kliendid asusid veohindu üle vaatama senise aastase intervalli asemel igas kvartalis või lausa igas kuus. Paljud kliendid asusid tegutsema veojuhuse tasemel, et saada turult hetke soodsaim veohind, kirjeldab Schenkeri juhatuse esimees Meelis Arumeel ettevõtte aruandes.

Schenker asus muutunud turuolukorras otsima ebaefektiivseid valdkondi, mille arvel kokkuhoidu leida. Maanteetranspordis analüüsiti terminali ja kontori efektiivsust. Seejärel vaadati üle veopargi suurus ning muudeti veoringe siseriiklikel korje- ja jaotusvedudel. Aasta lõpus läks ettevõte maanteetranspordi ja logistika divisjonis ka firma struktuuri kallale. Divisjonid korraldati ümber funktsionaalsel alusel, misjärel moodustus ühtne tootmis- ning müügi- ja teenindusdivisjon. Tulemus oli personali efektiivsem kasutamine. Hinnatundlikule kliendile leiti aga võimalus luua maanteetranspordis uus teenus, kus klient saab odavama, aga sellevõrra nõrgema ajalubadusega toote.

Kõik need ümberkorraldused toimisid. Vaatamata maanteetranspordi käibe vähenemisele ligikaudu kolmadiku võrra suudeti kasumit isegi mõnevõrra kasvatada ja tegevusrentaablus tõusis 1%-lt 2,5%-le.

Schenkeri-taolisi kulude kärpimise edulugusid oli eelmisel aastal ilmselt veel mitmeid. Kokkuvõttes pääsesid ekspedeerijad kergemalt kui vedajad. Äripäeva analüüsi järgi on 2009. aasta algusest kuni tänaseni tegevuse lõpetanud 40 ekspedeerijat, samas kui transpordifirmasid on hingusele läinud 241. Transpordifirmade olukorra tegi kindlasti keerulisemaks ka raske investeeringute koorem, sest liisinguga soetatud veovahendid seisid tööta. Ekspedeerijatel sarnast koormat kanda ei olnud.

Number
40
ekspedeerijat on aastatel 2009-2010 pankrotistunud, likvideeritud või kustutatud äriregistrist.
440 uut ettevõtet asutati veonduse ja laonduse sektoris möödunud aastal EASi andmetel.

Osale arutelus

  • Jaana Pikalev

Toetajad

Seotud lood

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,50 -0.035876
Bulgaaria leev BGN 1,96 0
Filipiinide peeso PHP 60,53 -0.008259
Hiina jüaan CNY 7,80 -0.02948
Hongkongi dollar HKD 9,17 0.084015
Horvaatia kuna HRK 7,51 0.00666
Iisraeli seekel ILS 4,11 -0.012174
India ruupia INR 76,47 0.07761
Indoneesia ruupia IDR 15914,00 0
Islandi kroon ISK 124,35 0.069207
Jaapani jeen JPY 133,30 0.007502
Kanada dollar CAD 1,49 -0.060559
LAV rand ZAR 16,10 0.013044
Lõuna-Korea vonn KRW 1327,20 -0.030129
Malaysia ringgit MYR 4,98 0.022087
Mehhiko peeso MXN 22,42 -0.024084
Norra kroon NOK 9,40 0.023292
Poola slott PLN 4,23 0.021291
Rootsi kroon SEK 9,64 0.013595
Rubla RUB 67,63 0.008873
Rumeenia leu RON 4,60 -0.002175
Singapuri dollar SGD 1,60 -0.018745
Suurbritannia nael GBP 0,89 -0.042683
Šveitsi frank CHF 1,16 0.038883
Taani kroon DKK 7,44 -0.000537
Tai baht THB 39,01 0.076962
Tšehhi kroon CZK 25,67 0.015587
Türgi liir TRY 4,36 -0.107613
Ukraina grivna UAH 31,38 0.069847
Ungari forint HUF 308,11 -0.003245
USA dollar USD 1,18 0.078303
Uus-Meremaa dollar NZD 1,68 -0.162426
Valgevene rubla BRL 3,81 0.076231
Valgevene rubla BYN 22928,00 -0.946126

Valdkonna töökuulutused

AS PALMAKO otsib LOGISTIKAJUHTI

Palmako AS

13. november 2017

TRANSIIDIKESKUSE AS otsib KOMMERTSDIREKTORIT

Transiidikeskuse AS

20. november 2017