Ekspedeerijad läbisid kehva aasta väikeste kadudega

Ekspedeerijate elu kulges eelmisel aastal sarnaselt üldise majandusolukorraga - kehvasti. Ometigi mitte nii kehvasti kui nende alltöövõtjatest transpordifirmadel.

2009. aastal Eesti majandus kahanes ning ühes sellega ka Eesti väliskaubandus. Import oli 2009. aastal eelmisest aastast 33% ja eksport 24% väiksem. Pole raske arvata, et sellel oli otsene mõju väliskaubanduse transporti korraldavatele ekspedeerijatele ja agenteerijatele.

Tegelikult algas langus juba varem. Kui alates 2004. aastast, pärast Eesti liitumist Euroopa Liiduga, nautisid siinsed ekspedeerijad kasvu, siis mõne firma väitel toimus juba 2007. aasta teisest poolest kuni eelmise aasta lõpuni tõsine langus. Kinnisvara- ja ehitusturul aset leidnud muudatused jõudsid ka ekspedeerimisturule, sest kaupa oli vaja vähem ja see vähendas ka nõudlust vedude järele.

2008. aasta lõpuks oli juba enamikule ekspedeerimisturu osalistele turu langus tunda. OÜ Nelgeron Grupp juhatuse liige Irina Zaitseva kirjeldab firma majandusaasta aruandes, et kui 2008. aasta üheksa kuu kokkuvõttes oldi veel 2007. aastast ees 2,14 protsendiga, siis aasta viimases kvartalis oli käive eelmisest aastast juba 53% väiksem. 2009. aasta esimene pool oligi ainult suur langemine. Veoste hulk vähenes nii järsult, et aasta lõpus oli ettevõttel koos vaid 36% 2008. aasta käibest ehk 77 miljonist kroonist oli saanud 28 miljonit krooni käivet aastas.

Edukaks võivad end pidada ka ettevõtted, kes järsu käibelanguse tõttu ei langenud hävitavasse kahjumisse - suutsid kulusid kokku hoida ja plussi jääda. Möödunud aastal 42% müügitulust kaotanud AS Schenker oli üks, kes kulude kokkuhoiu ja kahjumi vältimisega hakkama sai. Kaubaveomahtude vähenemine oli turule toonud hulga vaba veoressurssi ja muutnud klientide käitumist. Kliendid asusid veohindu üle vaatama senise aastase intervalli asemel igas kvartalis või lausa igas kuus. Paljud kliendid asusid tegutsema veojuhuse tasemel, et saada turult hetke soodsaim veohind, kirjeldab Schenkeri juhatuse esimees Meelis Arumeel ettevõtte aruandes.

Schenker asus muutunud turuolukorras otsima ebaefektiivseid valdkondi, mille arvel kokkuhoidu leida. Maanteetranspordis analüüsiti terminali ja kontori efektiivsust. Seejärel vaadati üle veopargi suurus ning muudeti veoringe siseriiklikel korje- ja jaotusvedudel. Aasta lõpus läks ettevõte maanteetranspordi ja logistika divisjonis ka firma struktuuri kallale. Divisjonid korraldati ümber funktsionaalsel alusel, misjärel moodustus ühtne tootmis- ning müügi- ja teenindusdivisjon. Tulemus oli personali efektiivsem kasutamine. Hinnatundlikule kliendile leiti aga võimalus luua maanteetranspordis uus teenus, kus klient saab odavama, aga sellevõrra nõrgema ajalubadusega toote.

Kõik need ümberkorraldused toimisid. Vaatamata maanteetranspordi käibe vähenemisele ligikaudu kolmadiku võrra suudeti kasumit isegi mõnevõrra kasvatada ja tegevusrentaablus tõusis 1%-lt 2,5%-le.

Schenkeri-taolisi kulude kärpimise edulugusid oli eelmisel aastal ilmselt veel mitmeid. Kokkuvõttes pääsesid ekspedeerijad kergemalt kui vedajad. Äripäeva analüüsi järgi on 2009. aasta algusest kuni tänaseni tegevuse lõpetanud 40 ekspedeerijat, samas kui transpordifirmasid on hingusele läinud 241. Transpordifirmade olukorra tegi kindlasti keerulisemaks ka raske investeeringute koorem, sest liisinguga soetatud veovahendid seisid tööta. Ekspedeerijatel sarnast koormat kanda ei olnud.

Number
40
ekspedeerijat on aastatel 2009-2010 pankrotistunud, likvideeritud või kustutatud äriregistrist.
440 uut ettevõtet asutati veonduse ja laonduse sektoris möödunud aastal EASi andmetel.

Osale arutelus

  • Jaana Pikalev

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Seotud lood

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,57 -0.0826131
Brasiilia reaal BRL 4,38 -0.0433513
Bulgaaria leev BGN 1,96 -0.0357873
Filipiinide peeso PHP 59,77 0.0117131
Hiina jüaan CNY 7,81 -0.1240615
Hongkongi dollar HKD 8,87 -0.0866922
Horvaatia kuna HRK 7,39 0.079948
Iisraeli seekel ILS 4,26 -0.0281697
India ruupia INR 81,42 -0.2939159
Indoneesia ruupia IDR 16459,31 -0.7973312
Islandi kroon ISK 140,00 -0.0071423
Jaapani jeen JPY 128,95 0.1397841
Kanada dollar CAD 1,52 0.0263591
LAV rand ZAR 16,03 0
Lõuna-Korea vonn KRW 1275,92 -0.1283697
Malaysia ringgit MYR 4,75 -0.1156629
Mehhiko peeso MXN 22,85 0.1332293
Norra kroon NOK 9,74 -0.0215588
Poola slott PLN 4,29 -0.0559141
Rootsi kroon SEK 10,32 -0.0493784
Rumeenia leu RON 4,65 0.0709845
Singapuri dollar SGD 1,56 -0.1025904
Suurbritannia nael GBP 0,90 0.1111111
Šveitsi frank CHF 1,13 -0.0088543
Taani kroon DKK 7,46 -0.0174193
Tai baht THB 37,15 -0.2272349
Tšehhi kroon CZK 25,84 0.0116126
Türgi liir TRY 6,08 0.1959686
Ukraina grivna UAH 31,59 -0.0439839
Ungari forint HUF 322,78 0.0216913
USA dollar USD 1,14 -0.0175963
Uus-Meremaa dollar NZD 1,66 -0.0422476
Valgevene rubla BYN 2,41 -0.0415628
Vene rubla RUB 75,34 -0.1397046

Valdkonna töökuulutused