Ekspedeerijad läbisid kehva aasta väikeste kadudega

Ekspedeerijate elu kulges eelmisel aastal sarnaselt üldise majandusolukorraga - kehvasti. Ometigi mitte nii kehvasti kui nende alltöövõtjatest transpordifirmadel.

2009. aastal Eesti majandus kahanes ning ühes sellega ka Eesti väliskaubandus. Import oli 2009. aastal eelmisest aastast 33% ja eksport 24% väiksem. Pole raske arvata, et sellel oli otsene mõju väliskaubanduse transporti korraldavatele ekspedeerijatele ja agenteerijatele.

Tegelikult algas langus juba varem. Kui alates 2004. aastast, pärast Eesti liitumist Euroopa Liiduga, nautisid siinsed ekspedeerijad kasvu, siis mõne firma väitel toimus juba 2007. aasta teisest poolest kuni eelmise aasta lõpuni tõsine langus. Kinnisvara- ja ehitusturul aset leidnud muudatused jõudsid ka ekspedeerimisturule, sest kaupa oli vaja vähem ja see vähendas ka nõudlust vedude järele.

2008. aasta lõpuks oli juba enamikule ekspedeerimisturu osalistele turu langus tunda. OÜ Nelgeron Grupp juhatuse liige Irina Zaitseva kirjeldab firma majandusaasta aruandes, et kui 2008. aasta üheksa kuu kokkuvõttes oldi veel 2007. aastast ees 2,14 protsendiga, siis aasta viimases kvartalis oli käive eelmisest aastast juba 53% väiksem. 2009. aasta esimene pool oligi ainult suur langemine. Veoste hulk vähenes nii järsult, et aasta lõpus oli ettevõttel koos vaid 36% 2008. aasta käibest ehk 77 miljonist kroonist oli saanud 28 miljonit krooni käivet aastas.

Edukaks võivad end pidada ka ettevõtted, kes järsu käibelanguse tõttu ei langenud hävitavasse kahjumisse - suutsid kulusid kokku hoida ja plussi jääda. Möödunud aastal 42% müügitulust kaotanud AS Schenker oli üks, kes kulude kokkuhoiu ja kahjumi vältimisega hakkama sai. Kaubaveomahtude vähenemine oli turule toonud hulga vaba veoressurssi ja muutnud klientide käitumist. Kliendid asusid veohindu üle vaatama senise aastase intervalli asemel igas kvartalis või lausa igas kuus. Paljud kliendid asusid tegutsema veojuhuse tasemel, et saada turult hetke soodsaim veohind, kirjeldab Schenkeri juhatuse esimees Meelis Arumeel ettevõtte aruandes.

Schenker asus muutunud turuolukorras otsima ebaefektiivseid valdkondi, mille arvel kokkuhoidu leida. Maanteetranspordis analüüsiti terminali ja kontori efektiivsust. Seejärel vaadati üle veopargi suurus ning muudeti veoringe siseriiklikel korje- ja jaotusvedudel. Aasta lõpus läks ettevõte maanteetranspordi ja logistika divisjonis ka firma struktuuri kallale. Divisjonid korraldati ümber funktsionaalsel alusel, misjärel moodustus ühtne tootmis- ning müügi- ja teenindusdivisjon. Tulemus oli personali efektiivsem kasutamine. Hinnatundlikule kliendile leiti aga võimalus luua maanteetranspordis uus teenus, kus klient saab odavama, aga sellevõrra nõrgema ajalubadusega toote.

Kõik need ümberkorraldused toimisid. Vaatamata maanteetranspordi käibe vähenemisele ligikaudu kolmadiku võrra suudeti kasumit isegi mõnevõrra kasvatada ja tegevusrentaablus tõusis 1%-lt 2,5%-le.

Schenkeri-taolisi kulude kärpimise edulugusid oli eelmisel aastal ilmselt veel mitmeid. Kokkuvõttes pääsesid ekspedeerijad kergemalt kui vedajad. Äripäeva analüüsi järgi on 2009. aasta algusest kuni tänaseni tegevuse lõpetanud 40 ekspedeerijat, samas kui transpordifirmasid on hingusele läinud 241. Transpordifirmade olukorra tegi kindlasti keerulisemaks ka raske investeeringute koorem, sest liisinguga soetatud veovahendid seisid tööta. Ekspedeerijatel sarnast koormat kanda ei olnud.

Number
40
ekspedeerijat on aastatel 2009-2010 pankrotistunud, likvideeritud või kustutatud äriregistrist.
440 uut ettevõtet asutati veonduse ja laonduse sektoris möödunud aastal EASi andmetel.

Osale arutelus

  • Jaana Pikalev

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Seotud lood

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,54 -0.0907323
Brasiilia reaal BRL 4,25 -0.0094031
Bulgaaria leev BGN 1,96 0
Filipiinide peeso PHP 61,27 -0.0097922
Hiina jüaan CNY 7,44 0
Hongkongi dollar HKD 9,14 0
Horvaatia kuna HRK 7,38 -0.1624234
Iisraeli seekel ILS 4,15 0
India ruupia INR 78,91 0.0139428
Indoneesia ruupia IDR 16443,98 0
Islandi kroon ISK 123,61 -0.024264
Jaapani jeen JPY 127,43 0
Kanada dollar CAD 1,51 -0.0066181
LAV rand ZAR 14,54 -0.0281917
Lõuna-Korea vonn KRW 1254,71 -0.0342591
Malaysia ringgit MYR 4,64 0
Mehhiko peeso MXN 22,76 -0.0013182
Norra kroon NOK 9,52 -0.0126084
Poola slott PLN 4,31 -0.0139101
Rootsi kroon SEK 10,21 0
Rumeenia leu RON 4,62 0
Singapuri dollar SGD 1,56 -0.0127984
Suurbritannia nael GBP 0,88 0
Šveitsi frank CHF 1,15 0
Taani kroon DKK 7,45 0
Tai baht THB 37,19 0
Tšehhi kroon CZK 25,71 -0.0194424
Türgi liir TRY 5,48 -0.001824
Ukraina grivna UAH 30,45 0
Ungari forint HUF 319,14 0
USA dollar USD 1,17 0
Uus-Meremaa dollar NZD 1,68 0
Valgevene rubla BYN 2,34 0
Vene rubla RUB 72,46 0

Valdkonna töökuulutused