Muuga joodab Venezuela naftaga Valgevene tehaseid

Muuga sadamas asuv kunagine Eurodeki terminal on viimastel kuudel vastu võtnud ja rongidega Valgevenesse läkitanud veidi üle poole miljoni tonni Venezuela toornaftat.

Eesti kõrval konkureerivad Venezuela nafta transiidile Valgevenesse ka Läti, Leedu ja Ukraina. Seejuures on Muuga sadama kõrval umbes samas suurusjärgus Lõuna-Ameerika naftat, rohkem kui 700 000 tonni, vastu võtnud üksnes Odessa sadamad.

"Põhjus, miks Valgevene Muuga sadama oma naftatransiidi jaoks valis, oli Muuga sadama infrastruktuuri, terminali ja raudtee kohene valmidus sellist teenust pakkuda," ütles Tallinna Sadama juht Ain Kaljurand. "Kõik teised (Läänemere - toim) sadamad peavad selleks täiendavaid investeeringuid tegema hakkama."

Valgevene veel valib
Tallinna Sadama teada plaanib Valgevene tuleval aastal importida Venezuelast umbes 10 miljonit tonni toornaftat. "Milliseid sadamaid ta selleks kasutama hakkab, ei ole veel teada. Tõenäoliselt katsetab Valgevene praegu erinevaid variante ja ehk siis millalgi teeb ka oma otsuse, mis ei pruugi tähendada, et ta ainult ühe sadama valib," rääkis Kaljurand. "Eesti ja Tallinna Sadama jaoks on täiendavad kaubamahud loomulikult positiivne asi."

Kaljuranna sõnul suudab üks terminal täiendavate investeeringuteta ümber laadida ligikaudu 3 miljonit tonni aastas. "Pikaajaliste püsilepingute puhul oleks see number vähemalt topelt," lausus ta.

Riia sadam liiga madal
Ehkki lätlased ise on veendunud, et napsavad lõviosa Venezuela naftatransiidist endale ja selle saab just Riia sadam, peab see sadam eelnevalt tegema mitmeid töid, kaasa arvatud süvendama akvatooriumi.

Viimastel aastatel on Muuga sadama vedelkütuste transiit ulatunud 18-20 miljoni tonnini aastas. Muugal tegutsev Eurodek Synergy OÜ vahetas möödunud aasta detsembris omanikku ja kannab nüüd ühena viiest Mercuria Energy Asset Management B.V. terminalidest Vesta nime.

Kasum on kasvanud
Vesta Terminal Tallinn OÜ teenis 2009. aastal 284,4 miljoni kroonise käibe juures 105 miljonit krooni kasumit ja aasta enne seda 263,2 miljonilise käibe juures 52,2 miljonit krooni kasumit.

Vopak E.O.S. teatas, et nad ei saa kommenteerida Venezuela nafta transiit läbi Eesti, kuna ettevõte ise tooraineid ei vea, vaid teenindab kliente, kellele vastav kaup kuulub. "Me ei saa ka esile tuua oma mahtusid, kuna Vopak (Vopak E.O.S.i emaettevõte) on avalikult noteeritud ettevõte ning esitab infot vastavalt börsireeglitele," ütles Vopak E.O.S.i kommunikatsioonijuht Olga van Kampen.

Lõunanaabrid ärevil
Valgevene president Aleksandr Lukašenka teatas möödunud nädalal ootamatult, et Läti pakub Venezuela nafta transiidiks soodsamaid tingimusi kui Leedu.

Reedel kirjutas Bizness & Baltija, et oktoobri alguses leppis Valgevene Leeduga suuliselt kokku, et Klaipeda sadama kaudu veetakse igal aastal 2,5 miljonit tonni naftat. Leping plaaniti sõlmida oktoobri lõpus. Samas kritiseeris Lukašenka Leedu võime, süüdistades neid huvi puuduses ja jäikuses. Tema sõnul pakkusid ilma konkursita löögile pääsenud leedulased liiga kehvi tingimusi.

Lätis peavad naftatransiidi saamiseks paralleelselt läbirääkimisi Ventspilsi ja Riia sadam. Riia naftakõlbulikkus nõuab aga investeeringuid, mida sadama omanikud on valmis tegema üksnes siis, kui saavad Valgevenelt garantii. Oletatakse, et esialgu suudab Riia sadam vastu võtta 2 miljonit tonni naftat aastas, kuid tulevikus võib maht kasvatada 10 miljoni tonnini.

taust
Oktoobri keskel allkirjastasid Venezuela ja Valgevene lepingu 30 miljoni tonni nafta tarneks aastatel 2011-2013.
Valgevene püüab Venezuelaga koostööd arendada sellest ajast, kui Venemaa eksporditava nafta tolle tõstis.
Lisaks vähendas Venemaa naftakoguseid, mistõttu on Valgevene tehaste võimsusest kasutusel 25-50%.

Osale arutelus

  • Anne Oja

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,59 -0.010701
Bulgaaria leev BGN 1,96 0
Filipiinide peeso PHP 64,22 0.190345
Hiina jüaan CNY 7,75 0.15898
Hongkongi dollar HKD 9,68 -0.019629
Horvaatia kuna HRK 7,43 0.129373
Iisraeli seekel ILS 4,33 -0.161409
India ruupia INR 80,69 0.27849
Indoneesia ruupia IDR 16990,00 0.188701
Islandi kroon ISK 121,77 0.141447
Jaapani jeen JPY 132,26 -0.075554
Kanada dollar CAD 1,56 -0.010287
LAV rand ZAR 14,88 -0.110738
Lõuna-Korea vonn KRW 1323,40 0.227203
Malaysia ringgit MYR 4,80 0.236159
Mehhiko peeso MXN 22,29 0.191446
Norra kroon NOK 9,60 0.174817
Poola slott PLN 4,16 -0.11516
Rootsi kroon SEK 10,42 -0.284244
Rubla RUB 76,76 0.22326
Rumeenia leu RON 4,66 0.002145
Singapuri dollar SGD 1,62 0.012361
Suurbritannia nael GBP 0,87 -0.046191
Šveitsi frank CHF 1,19 0.098614
Taani kroon DKK 7,45 -0.003894
Tai baht THB 38,51 0.260348
Tšehhi kroon CZK 25,29 -0.035568
Türgi liir TRY 5,06 0.203875
Ukraina grivna UAH 32,31 -0.250366
Ungari forint HUF 310,51 -0.041849
USA dollar USD 1,23 -0.014597
Uus-Meremaa dollar NZD 1,68 0.051279
Valgevene rubla BRL 4,22 -0.026041
Valgevene rubla BYN 24224,00 0.231711

Valdkonna töökuulutused

Post11 otsib LAOJUHTI

Tammiste Personalibüroo OÜ

23. aprill 2018

Ball Transport otsib VEOKORRALDAJAT

M-Partner HR OÜ

19. mai 2018

Greencarrier otsib LENNUTRANSPORDITEENUSTE JUHTI

M-Partner HR OÜ

29. aprill 2018