Päästeankruks veosekindlustus

Laeval tuleroaks langenud kauba eest saab maksimaalselt hüvitist siis, kui sellele on sõlmitud veosekindlustus.

Saksamaalt Kielist Leedu Klaipeda sadamasse teel olnud Lisco Gloria läks põlema ülemöödunud laupäeva öösel. Teatavasti sai seal hukka ka mitu Eestisse teel olnud kaubaveokit, mille kahju võib ulatuda mitmetesse miljonitesse.

RSA veosekindlustuse riskijuht Ilmar Vissaku sõnul on  kõnealune kahju on väga ilmekas näide sellest, kui vajalik võib veosekindlustus olla. „Pahatihti jätavad kaubaomanikud veose kindlustamata, arvates, et vedajal on vastav kindlustus olemas,“ sõnas Vissak. Ta selgitas, et vedajal tõenäoliselt ongi olemas vedaja vastutuskindlustus, aga see hakkab tööle alles siis, kui vedaja on vastutav kahju tekkimises, ent kaubaomanikku kaitseb ikkagi veosekindlustus, kus on kindlustatud kaup selle väärtuse ulatuses, samuti ei kohaldu veosekindlustuse piirmäärad, mis kehtivad vedajatele.

Autovedaja vastutus on aga piiratud 8,33 SDRiga brutokilo kohta, st et isegi kui vedaja on kahju tekkimises vastutav, piirneb tema vastutus igal juhul ca 150 krooniga ühe kilogrammi kohta. Laevavedaja vastutus on veelgi väiksem, sõnas Vissak.

KindlustusEst Kindlustusmaakler äriklientuuri juht Toomas Leinsaar teadis rääkida, et antud juhtumi puhul ei ole endiselt avaldatud täpselt sündmuse toimumise põhjust.

Vastutuse otsimine lähtub sellest, kust asi alguse sai. „Oli tegemist mõne laevaseadme rikkega - vastutab laevaomanik, oli tegu mõne laeval olnud sõiduki või veovahendi rikkega - vastutab sõiduki omanik, oli tegu veovahendis olnud koormast lähtunud õnnetusega - vastutab kauba saatja või saaja,“ kirjeldas Leinsaar. Tema sõnul on siiski tõepoolest kindel reegel see, et igasugusel kauba veol peaks kauba omanik esmajärjekorras püüdma oma kauba teeloleku riskid maandada.

„Üks tuntumaid Eesti kõnekäände ütleb, et "uppuja päästmine on uppuja enense asi", mis antud kontekstis võib-olla on ka veidi karm, kuid sisuliselt igasugune vara omanik, olgu see vedaja või kauba saatja, peaks alati veidi täpsemalt läbi mõtlema, millist teed pidi ja milliseid transpordivahendeid kasutatakse tema vara edasitoimetamiseks,“ lausus Leinsaar.

Antud juhul, kui kahju sündmus ei saanud alguse veovahendist, ei ole vedaja vastutuskindlustega siin midagi teha, tõdes ta.  Eraldi teema on laevaomaniku vastutus selle sündmuse kontekstis.  „Merel sõltud laevast, aga merevedaja pääseb tihtilugu hüvitamisest ja kui ei pääse, siis vastutab ju kõigest 2 SDRiga, mis on ca 35 krooni kilogrammi kohta," möönis kindlustusekspert Vadim Paltmann.

Ta selgitas, et ehkki protsessis on igal osapoolel oma kindlustus, ei asenda need üksteist. „Veose omanik valib, kas kulutab raha veosekindlustusele. Autovedaja otsustab, kas teeb CMR-kindlustuse, ja ka suuremate laevade vastutus on tavaliselt kaetud vastastikuse P&I klubi poolt,“ rääkis Paltmann.

Kõik kindlustusspetsialistid aga olid ühel nõul, et säärasest õnnetusest väljuvad kõik võitjatena, kui transportijal on vedukile kaskokindlustus ning olenevalt siis tarneklauslist kaubaomanikul veosekindlustus.

 

Osale arutelus

  • Jaana Pikalev

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Seotud lood

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,58 -0.2212809
Brasiilia reaal BRL 4,42 -0.7762547
Bulgaaria leev BGN 1,95 -0.0102297
Filipiinide peeso PHP 62,48 0.1603129
Hiina jüaan CNY 7,93 0.6420424
Hongkongi dollar HKD 9,20 0.7080866
Horvaatia kuna HRK 7,39 -0.0297631
Iisraeli seekel ILS 4,25 0.2263724
India ruupia INR 80,57 0.2950146
Indoneesia ruupia IDR 16969,04 0.7391717
Islandi kroon ISK 124,40 0.3144908
Jaapani jeen JPY 130,71 -0.145149
Kanada dollar CAD 1,54 -0.4014244
LAV rand ZAR 15,71 -0.2121632
Lõuna-Korea vonn KRW 1321,37 0.0628531
Malaysia ringgit MYR 4,76 0.6534704
Mehhiko peeso MXN 22,33 0.7088329
Norra kroon NOK 9,58 -0.0083476
Poola slott PLN 4,32 -0.4656846
Rootsi kroon SEK 10,37 -0.0308449
Rumeenia leu RON 4,65 0.0129063
Singapuri dollar SGD 1,60 0.1065563
Suurbritannia nael GBP 0,89 -0.2124329
Šveitsi frank CHF 1,16 -0.0085992
Taani kroon DKK 7,45 -0.0241598
Tai baht THB 39,06 0.282921
Tšehhi kroon CZK 25,85 -0.2585675
Türgi liir TRY 5,62 0.6011701
Ukraina grivna UAH 30,98 0.7426314
Ungari forint HUF 325,16 -0.3249341
USA dollar USD 1,17 0.7217115
Uus-Meremaa dollar NZD 1,72 -0.3304156
Valgevene rubla BYN 2,33 0.3011141
Vene rubla RUB 74,45 0.588151

Valdkonna töökuulutused