Päästeankruks veosekindlustus

Laeval tuleroaks langenud kauba eest saab maksimaalselt hüvitist siis, kui sellele on sõlmitud veosekindlustus.

Saksamaalt Kielist Leedu Klaipeda sadamasse teel olnud Lisco Gloria läks põlema ülemöödunud laupäeva öösel. Teatavasti sai seal hukka ka mitu Eestisse teel olnud kaubaveokit, mille kahju võib ulatuda mitmetesse miljonitesse.

RSA veosekindlustuse riskijuht Ilmar Vissaku sõnul on  kõnealune kahju on väga ilmekas näide sellest, kui vajalik võib veosekindlustus olla. „Pahatihti jätavad kaubaomanikud veose kindlustamata, arvates, et vedajal on vastav kindlustus olemas,“ sõnas Vissak. Ta selgitas, et vedajal tõenäoliselt ongi olemas vedaja vastutuskindlustus, aga see hakkab tööle alles siis, kui vedaja on vastutav kahju tekkimises, ent kaubaomanikku kaitseb ikkagi veosekindlustus, kus on kindlustatud kaup selle väärtuse ulatuses, samuti ei kohaldu veosekindlustuse piirmäärad, mis kehtivad vedajatele.

Autovedaja vastutus on aga piiratud 8,33 SDRiga brutokilo kohta, st et isegi kui vedaja on kahju tekkimises vastutav, piirneb tema vastutus igal juhul ca 150 krooniga ühe kilogrammi kohta. Laevavedaja vastutus on veelgi väiksem, sõnas Vissak.

KindlustusEst Kindlustusmaakler äriklientuuri juht Toomas Leinsaar teadis rääkida, et antud juhtumi puhul ei ole endiselt avaldatud täpselt sündmuse toimumise põhjust.

Vastutuse otsimine lähtub sellest, kust asi alguse sai. „Oli tegemist mõne laevaseadme rikkega - vastutab laevaomanik, oli tegu mõne laeval olnud sõiduki või veovahendi rikkega - vastutab sõiduki omanik, oli tegu veovahendis olnud koormast lähtunud õnnetusega - vastutab kauba saatja või saaja,“ kirjeldas Leinsaar. Tema sõnul on siiski tõepoolest kindel reegel see, et igasugusel kauba veol peaks kauba omanik esmajärjekorras püüdma oma kauba teeloleku riskid maandada.

„Üks tuntumaid Eesti kõnekäände ütleb, et "uppuja päästmine on uppuja enense asi", mis antud kontekstis võib-olla on ka veidi karm, kuid sisuliselt igasugune vara omanik, olgu see vedaja või kauba saatja, peaks alati veidi täpsemalt läbi mõtlema, millist teed pidi ja milliseid transpordivahendeid kasutatakse tema vara edasitoimetamiseks,“ lausus Leinsaar.

Antud juhul, kui kahju sündmus ei saanud alguse veovahendist, ei ole vedaja vastutuskindlustega siin midagi teha, tõdes ta.  Eraldi teema on laevaomaniku vastutus selle sündmuse kontekstis.  „Merel sõltud laevast, aga merevedaja pääseb tihtilugu hüvitamisest ja kui ei pääse, siis vastutab ju kõigest 2 SDRiga, mis on ca 35 krooni kilogrammi kohta," möönis kindlustusekspert Vadim Paltmann.

Ta selgitas, et ehkki protsessis on igal osapoolel oma kindlustus, ei asenda need üksteist. „Veose omanik valib, kas kulutab raha veosekindlustusele. Autovedaja otsustab, kas teeb CMR-kindlustuse, ja ka suuremate laevade vastutus on tavaliselt kaetud vastastikuse P&I klubi poolt,“ rääkis Paltmann.

Kõik kindlustusspetsialistid aga olid ühel nõul, et säärasest õnnetusest väljuvad kõik võitjatena, kui transportijal on vedukile kaskokindlustus ning olenevalt siis tarneklauslist kaubaomanikul veosekindlustus.

 

Osale arutelus

  • Jaana Pikalev

Toetajad

Seotud lood

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,51 -0.162525
Bulgaaria leev BGN 1,96 0
Filipiinide peeso PHP 60,60 -0.149932
Hiina jüaan CNY 7,81 0.13975
Hongkongi dollar HKD 9,18 -0.105515
Horvaatia kuna HRK 7,50 -0.074582
Iisraeli seekel ILS 4,12 0.068047
India ruupia INR 76,56 -0.099296
Indoneesia ruupia IDR 15936,00 0.031385
Islandi kroon ISK 124,22 -0.280957
Jaapani jeen JPY 133,87 0.104692
Kanada dollar CAD 1,49 -0.086725
LAV rand ZAR 16,10 0.059057
Lõuna-Korea vonn KRW 1332,10 -0.03752
Malaysia ringgit MYR 4,98 0.098411
Mehhiko peeso MXN 22,34 -0.140364
Norra kroon NOK 9,40 -0.10935
Poola slott PLN 4,24 0.129888
Rootsi kroon SEK 9,62 0.048037
Rubla RUB 67,76 0.073846
Rumeenia leu RON 4,60 -0.004347
Singapuri dollar SGD 1,60 0.006237
Suurbritannia nael GBP 0,89 -0.151116
Šveitsi frank CHF 1,16 -0.162856
Taani kroon DKK 7,44 0.003358
Tai baht THB 39,07 -0.102275
Tšehhi kroon CZK 25,67 0.01948
Türgi liir TRY 4,34 0.321164
Ukraina grivna UAH 31,36 -0.091749
Ungari forint HUF 307,85 -0.045456
USA dollar USD 1,18 -0.13576
Uus-Meremaa dollar NZD 1,69 -0.06858
Valgevene rubla BRL 3,76 -0.101018
Valgevene rubla BYN 23187,00 -0.090486

Valdkonna töökuulutused

TRANSIIDIKESKUSE AS otsib KOMMERTSDIREKTORIT

Transiidikeskuse AS

20. november 2017