18. oktoober 2010
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Autovedajad hakkavad reostuse eest maksma 

ELi liikmesriigid võivad tulevikus nõuda transpordiettevõtetelt maksu veoautode tekitatava õhureostuse ja müra eest. Vastukaaluks võib suureneda raudteevedude osakaal.

Euroopa Liidu transpordiministrid kinnitasid reedel Luksemburgis uue seaduseelnõu keskkonnamaksu kehtestamise kohta veoautode tekitatud õhureostuse ja müra eest. Keskkonnamaks lisanduks 1999. aastast kehtivale kiirteemaksule ning on liikmesriikidele vabatahtlik. Veoautomaks võib keskkonnakulude lisandumisel tõusta 12-27% ehk siis 3-4 eurosendi võrra auto ja kilomeetri pealt. Seaduseelnõu peab heaks kiitma ka Euroopa Parlament.

Ummikute eest lisatasu maksma ei pea

Euroopa Parlament on varem hääletanud selle poolt, et uus maks kataks lisaks mürale ja õhureostusele ka ummikutest tulenevad kulud, see aga liikmesriikide heakskiitu ei leidnud. Transpordiministrid leppisid kokku, et liikmesriigid võivad veoautomaksu vabalt varieerida vastavalt liiklusvoogudele. Kõrgeim lubatav ülemmäär võib siin olla 175% keskmisest maksimaalselt 5 tunni eest päevas.

Ministrid kahandasid ka komisjoni plaani maksustada uue seadusega kõik Euroopa teed, jäädes 30 000kilomeetrise kiirteede võrgustiku juurde. Seni kehtis kiirteemaks 15 000 suuremal Euroopa kiirteel. Komisjon soovis paika panna ka, et keskkonnamaksu tulud investeeritaks keskkonnasõbralike mootorite arendamisse, aga seegi jäi liikmesriikide nõudmisel vabatahtlikuks.

Probleemiks jäävad liiklusummikudMaanteetransport vastutab 75% lämmastikoksiidi õhkupaiskamise eest ja liiklusummikutest põhjustatud kulude eest, mis moodustavad Euroopa Komisjoni hinnangul 1,1% ELi majandusest.

Uued reeglid pole liikmesriikide jaoks siduvad. Näiteks Saksamaa on öelnud, et kiirteemaksule autotranspordi konkurentsivõime säilitamiseks vähemalt esialgu keskkonnamaksu ei lisata. Pikemas perspektiivis tuleb Euroopa vedajatel siiski arvestada kõrgema veoautomaksuga.

Uue maksu kehtestamise üle on liikmesriigid vaielnud viimased kaks aastat. Erinevalt suurtest transiidimaadest olid maksu suhtes vähem entusiastlikud ELi ääreriigid, näiteks Iirimaa.

"See on suur samm edasi keskkonna säästmisel," ütles praeguse ELi eesistujamaa Belgia transpordiminister Etienne Schouppe.

ELi transpordivoliniku Siim Kallase sõnul on vaja taolist maksu selleks, et stimuleerida transpordiettevõtteid investeerima ökoloogilisematesse transpordivahenditesse, kirjutas stolitsa.ee. "Uued reeglid - see on kaasaegne signaal autoveoga tegelevatele ettevõtetele," ütles ta.

Ministrite otsust tervitas ka raudteetööstus. Lepe on samm edasi võrdsete tingimuste loomisel kõigi transpordiliikide jaoks, teatas Euroopa Raudtee- ja Infrastruktuuriettevõtete Ühendus.

daatum

2014. aastal peaksid jõustuma uued reeglid, mis võivad 3-4 eurosendi võrra suurendada veoautomaksu auto ja kilomeetri pealt, et kompenseerida tekitatud õhureostust ja müra. 

Autor: Katri Soe-Surén

Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077