Lennunduses puhuvad uued tuuled

Lennunduses on käimas suured muutused. Ei ole vist enam üllatav, et Aasias olukord erineb muust maailmast nagu öö ja päev. Aasias kasvab lennukipark, mis nõuab rohkem piloote. Ryanairil on oma retsept, kuidas seda võiks lahendada.

Täiesti algusfaasis on lennukipargi uuendamine. Nii Boeingul kui Airbusil on väljas uued lennukimudelid. Krediidikitsikus ja vahepeal suureks läinud sünkroonne majanduskukkumine hirmutas lennukompaniid ära ja see viis osade lennukitellimuste tühistamiseni või edasilükkamiseni. Niigi raskes olukorras lennukompaniid (aga ka nende kliendid) avastasid, et kapitaliturg ei pruugi olla valmis pakkuma raha lennukipargi uuendamiseks. Ebakindlus tarbijakäitumise ees võttis kah hoogu maha.

Vanad alumiiniumist kuni 50kohalised lennukid on parimal juhul sobilikud muuseumieksponaadiks. Lennunduskonsultatsioonifirma Boyd Groupi juht Michael Boyd oli otsekohesem.

„Keegi ei vaja neid alumiiniumkolakaid,“ ütles ta Bloombergile lisades, et nende lennukite ainus väärtus seisneb vanametallis. „Järgmine maandumine on Budweiseri tehases, sest selleks on nad sobivad.“

Suured Aasia lennukompaniid nagu Cathay Pacific Airways, Quantas ja Emirates Airlines  ootavad 400 uut lennukit. Need ettevõtted püüavad keerata rahaks Aasia keskklassi tõusu. Ainuüksi Hiinas ja Indias on kokku 1,1 miljardit keskklassi kuuluvat inimest. Airbus SAS prognoosis, et Aasia lennukompaniid ostavad 20aasta jooksul umbes 8000 lennukit, mille koguhind on 1,2 triljonit dollarit.

Et lennukid välja osta, on tarvis lennukompaniidel aktsiaid emiteerida või laenu võtta. Suurim Araabia lennukompanii Emirates Airlines ootab enam kui 200 lennuki tehasest nende kätte tulekut. Kuni 2017. aastani  vajab ettevõte enam kui 28 miljardit dollarit.

Kuid lisaks eelnevale probleemile on Aasias ka probleem pilootide nappuses, mis mõjutab tõenäoliselt kogu maailma lennundust, sest pilootide oskused on mobiilsed. Kogu maailma lennukompaniid vajavad rahvusvahelise lennundusorganisatsiooni IATA prognoosi kohaselt ajavahemikus 2010 kuni 2030 umbes 49 900 pilooti aastas. Maailmas on pilootide koolitusvõimsust vaid 47 025-le. Selline karus viib lennukompaniid omavahel sõtta personali värbamiseks ja hoidmiseks, mis näiteks päädib Emirates Airlinesi maksuvaba palga pakkumise ja nelja magamistoaga villade pakkumisega pilootidele. AirAsia koolitab endale piloote tulevase töötaja poolse õppetasuta. Emirates  plaanib palgata tänavu 250 pilooti ja topelt nii palju alates 2011. aastas. Personali otsitakse Houstonist, Madriidist ja Singapurist. Hongkongi suuri lennukompanii Cathay Pacific vajab  tänavu 1000 töötajat.

Odavlennunduse lipulaeva Ryanairi juhatuse esimees Michael O’Leary aga näeb piloodipuudusele ja kulude vähendamiseks teist teed.

„Tegelikult on ju igas lennukis vajalik üks piloot,“ lausus ta Bloomberg Businessweekile. „Võtame ühe piloodi lennukilt maha. Las  see kuradi arvuti lendab. Ja kui pilooti tabab südamerike, siis selleks me koolitame välja ühe inimese kabiinipersonalist, kes oskab lennukit maandada. Kui piloodil on häda, helistab ta kella ja kabiinipersonalist tuleb asendaja.“

Aasia lennukompaniide aktsiatesse investeerimisega on probleem, et neid saab kõige paremini osta Aasia börsidelt. Aasia börsidele maaklerteenust Eestis eriti ei pakuta. Nende aktsiate hoiutähed on ka Saksamaal, kuid nende kaubeldavus ja likviidsus on madalad ja aktsia ostu-müügihinna vahed on laiad. Cathay Pacific Airways tundub suhtarvudelt atraktiivne. Kui keegi pääseb Hongkongi börsile, siis seal on aktsia sümboliks 293, ning viimane hind oli 19,98 Hongkongi dollarit. Aktsia pälvis minu silmis piisavalt huvi, et ettevõtet edasi uurida.

Osale arutelus

  • Romet Kreek

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,58 0.0316396
Brasiilia reaal BRL 4,42 0.0429981
Bulgaaria leev BGN 1,96 0
Filipiinide peeso PHP 62,70 0.3280105
Hiina jüaan CNY 7,95 0.1613371
Hongkongi dollar HKD 9,21 0.0184698
Horvaatia kuna HRK 7,39 -0.0189432
Iisraeli seekel ILS 4,26 0.3104787
India ruupia INR 80,59 -0.0012408
Indoneesia ruupia IDR 16968,89 -0.0265121
Islandi kroon ISK 124,42 0
Jaapani jeen JPY 130,19 -0.3291992
Kanada dollar CAD 1,54 0.0129794
LAV rand ZAR 15,80 0.6063269
Lõuna-Korea vonn KRW 1325,36 0.2905745
Malaysia ringgit MYR 4,77 0.090321
Mehhiko peeso MXN 22,37 0.3439925
Norra kroon NOK 9,58 -0.1407643
Poola slott PLN 4,32 -0.099468
Rootsi kroon SEK 10,37 -0.1329339
Rumeenia leu RON 4,65 -0.0429904
Singapuri dollar SGD 1,60 0.0313028
Suurbritannia nael GBP 0,89 -0.0112082
Šveitsi frank CHF 1,16 -0.0859328
Taani kroon DKK 7,45 -0.0442674
Tai baht THB 39,12 0.2832433
Tšehhi kroon CZK 25,85 -0.0541356
Türgi liir TRY 5,59 -0.5832978
Ukraina grivna UAH 31,01 0.0425919
Ungari forint HUF 325,50 0.1014854
USA dollar USD 1,17 0.0255842
Uus-Meremaa dollar NZD 1,72 -0.0871283
Valgevene rubla BYN 2,33 -0.0085752
Vene rubla RUB 74,12 -0.3306503

Valdkonna töökuulutused