Lennunduses puhuvad uued tuuled

Lennunduses on käimas suured muutused. Ei ole vist enam üllatav, et Aasias olukord erineb muust maailmast nagu öö ja päev. Aasias kasvab lennukipark, mis nõuab rohkem piloote. Ryanairil on oma retsept, kuidas seda võiks lahendada.

Täiesti algusfaasis on lennukipargi uuendamine. Nii Boeingul kui Airbusil on väljas uued lennukimudelid. Krediidikitsikus ja vahepeal suureks läinud sünkroonne majanduskukkumine hirmutas lennukompaniid ära ja see viis osade lennukitellimuste tühistamiseni või edasilükkamiseni. Niigi raskes olukorras lennukompaniid (aga ka nende kliendid) avastasid, et kapitaliturg ei pruugi olla valmis pakkuma raha lennukipargi uuendamiseks. Ebakindlus tarbijakäitumise ees võttis kah hoogu maha.

Vanad alumiiniumist kuni 50kohalised lennukid on parimal juhul sobilikud muuseumieksponaadiks. Lennunduskonsultatsioonifirma Boyd Groupi juht Michael Boyd oli otsekohesem.

„Keegi ei vaja neid alumiiniumkolakaid,“ ütles ta Bloombergile lisades, et nende lennukite ainus väärtus seisneb vanametallis. „Järgmine maandumine on Budweiseri tehases, sest selleks on nad sobivad.“

Suured Aasia lennukompaniid nagu Cathay Pacific Airways, Quantas ja Emirates Airlines  ootavad 400 uut lennukit. Need ettevõtted püüavad keerata rahaks Aasia keskklassi tõusu. Ainuüksi Hiinas ja Indias on kokku 1,1 miljardit keskklassi kuuluvat inimest. Airbus SAS prognoosis, et Aasia lennukompaniid ostavad 20aasta jooksul umbes 8000 lennukit, mille koguhind on 1,2 triljonit dollarit.

Et lennukid välja osta, on tarvis lennukompaniidel aktsiaid emiteerida või laenu võtta. Suurim Araabia lennukompanii Emirates Airlines ootab enam kui 200 lennuki tehasest nende kätte tulekut. Kuni 2017. aastani  vajab ettevõte enam kui 28 miljardit dollarit.

Kuid lisaks eelnevale probleemile on Aasias ka probleem pilootide nappuses, mis mõjutab tõenäoliselt kogu maailma lennundust, sest pilootide oskused on mobiilsed. Kogu maailma lennukompaniid vajavad rahvusvahelise lennundusorganisatsiooni IATA prognoosi kohaselt ajavahemikus 2010 kuni 2030 umbes 49 900 pilooti aastas. Maailmas on pilootide koolitusvõimsust vaid 47 025-le. Selline karus viib lennukompaniid omavahel sõtta personali värbamiseks ja hoidmiseks, mis näiteks päädib Emirates Airlinesi maksuvaba palga pakkumise ja nelja magamistoaga villade pakkumisega pilootidele. AirAsia koolitab endale piloote tulevase töötaja poolse õppetasuta. Emirates  plaanib palgata tänavu 250 pilooti ja topelt nii palju alates 2011. aastas. Personali otsitakse Houstonist, Madriidist ja Singapurist. Hongkongi suuri lennukompanii Cathay Pacific vajab  tänavu 1000 töötajat.

Odavlennunduse lipulaeva Ryanairi juhatuse esimees Michael O’Leary aga näeb piloodipuudusele ja kulude vähendamiseks teist teed.

„Tegelikult on ju igas lennukis vajalik üks piloot,“ lausus ta Bloomberg Businessweekile. „Võtame ühe piloodi lennukilt maha. Las  see kuradi arvuti lendab. Ja kui pilooti tabab südamerike, siis selleks me koolitame välja ühe inimese kabiinipersonalist, kes oskab lennukit maandada. Kui piloodil on häda, helistab ta kella ja kabiinipersonalist tuleb asendaja.“

Aasia lennukompaniide aktsiatesse investeerimisega on probleem, et neid saab kõige paremini osta Aasia börsidelt. Aasia börsidele maaklerteenust Eestis eriti ei pakuta. Nende aktsiate hoiutähed on ka Saksamaal, kuid nende kaubeldavus ja likviidsus on madalad ja aktsia ostu-müügihinna vahed on laiad. Cathay Pacific Airways tundub suhtarvudelt atraktiivne. Kui keegi pääseb Hongkongi börsile, siis seal on aktsia sümboliks 293, ning viimane hind oli 19,98 Hongkongi dollarit. Aktsia pälvis minu silmis piisavalt huvi, et ettevõtet edasi uurida.

Osale arutelus

  • Romet Kreek

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,54 -0.135935
Bulgaaria leev BGN 1,96 0
Filipiinide peeso PHP 59,43 0.334256
Hiina jüaan CNY 7,78 0.227896
Hongkongi dollar HKD 9,20 0.221164
Horvaatia kuna HRK 7,53 0.005309
Iisraeli seekel ILS 4,14 0.220205
India ruupia INR 75,47 0.199557
Indoneesia ruupia IDR 15988,00 0.169162
Islandi kroon ISK 123,98 0.005646
Jaapani jeen JPY 132,68 0.256923
Kanada dollar CAD 1,51 0.052889
LAV rand ZAR 15,46 0.374038
Lõuna-Korea vonn KRW 1280,40 0.156445
Malaysia ringgit MYR 4,81 0.298233
Mehhiko peeso MXN 22,45 -0.089017
Norra kroon NOK 9,88 0.262208
Poola slott PLN 4,21 0.057055
Rootsi kroon SEK 10,00 0.086473
Rubla RUB 69,09 -0.0434
Rumeenia leu RON 4,63 0.118972
Singapuri dollar SGD 1,59 0.176689
Suurbritannia nael GBP 0,88 0.027208
Šveitsi frank CHF 1,17 0.075586
Taani kroon DKK 7,44 -0.00779
Tai baht THB 38,38 0.444909
Tšehhi kroon CZK 25,68 -0.01168
Türgi liir TRY 4,55 0.20489
Ukraina grivna UAH 32,67 0.118591
Ungari forint HUF 314,28 0.028645
USA dollar USD 1,18 0.235714
Uus-Meremaa dollar NZD 1,68 -0.301697
Valgevene rubla BRL 3,88 0.178202
Valgevene rubla BYN 23896,00 0.176071

Valdkonna töökuulutused

Lemminkäinen otsib TEEDEEHITUSE PROJEKTIJUHTI

Finesta Baltic OÜ

30. detsember 2017