Lennunduse rahvuskaader sai alguse Nõo koolist

Enne lennuklassi avamist Nõo Reaalgümnaasiumis kakskümmend aastat tagasi oli eesti soost piloote 5 protsenti, mehaanikuid kaks protsenti ja mitte ühtegi eestlasest lennuliiklusjuhti, meenutas piloodikoolituse üks käivitajatest, praegu ASi Pakker Avio teooriakoolituse juhataja Rein Porro.

Täna 20 aastat tagasi alustati Nõo Reaalgümnaasiumis lendurite koolitusega, koolitajaks oli AS Aeroco (praegune Pakker Avio). Esimene lennuklass ehk kokku 15 pilooti lõpetasid kooli 1993. aasta 19. juunil. Praeguseni töötab neist piloodina 14 meest, kellest kaheksa on palgal ASis Estonian Air ning lendavad Boeinguga.

Porra kinnitusel arutas väike seltskond lennundusinimesi nõukogude aja lõpupoole, kuidas arendada Eesti lennundust. „Selge oli see, et alustada tuleb koolitusega ehk luua rahvuskaader,“ rääkis Porro.
Porro sõnul valiti treeninglendude kohaks teadlikult Tartu lennuväli Ülenurmel kui kõige sobivam ala, kus ei ole tihedat reisilennuliiklust. „Kuna üle Tartu ei lenda ka väga palju reisilennukeid, saame treeninglendude ajal tõusta ka suurematele kõrgustele,“ lisas Porro.

Lennuklassi käivitamisel oli kaalumisel kaks kooli, lähedal asuv Ülenurme Gümnaasium ja Nõo Reaalgümnaasium. „Kuna osa tollastest pilootidest olid lõpetanud Nõo keskkooli ja nad olid ka teistest natuke võimekamad, siis otsustasime Nõo reaalgümnaasiumi kasuks,“ meenutas Porro. „Nõo kool sobis igati, sest just matemaatika ja füüsika on õppeained, mida piloodid peavad hästi teadma. Baseerub ju lendamine täielikult füüsikaseadustel ja pilootidel on vaja peastarvutamise oskust. Muide, ma tean piloote, kes peast integraale arvutavad.“

Esimestel aastatel käis lennukoolituse rahastamine läbi transpordiministeeriumi ja hiljem haridusministeeriumi kaudu.
Porro sõnul olid lisaks temale lennukoolituse aktiivsed käivitajad Rein Järv ja Otto Taur ning manalamehed Mati Sõrmus ja Illar Link.

Praegu koolitab piloote ja lennundusspetsialiste Eesti Lennuakadeemia. „Nemad annavad teoreetilise hariduse ja Pakker Avio instruktorid annavad lennutunde,“ täpsustas Porro.

Estonian Airi peapiloot: lennuõpetajate fanatism nakatas õpilasi
Tänu lennuklassi avamisele sain realiseerida oma lapsepõlve unelma – saada lenduriks, kinnitas Nõo Reaalgümnaasiumi esimese lennuklassi vilistlane, ASi Estonian Air peapiloot ja Boeingu kapten Mart Lubi.
Täna 20 aastat tagasi alustati Nõo Reaalgümnaasiumis lendurite koolitusega, koolitajaks oli AS Aeroco (praegune AS Pakker Avio). Esimene lennuklass ehk kokku 15 pilooti lõpetasid kooli 1993. aasta 19. juunil. Praeguseni töötab neist piloodina 14 meest, kellest kaheksa on palgal Estonian Airis ning lendavad Boeinguga.

„Ma lõpetasin juba ühes teises kekskoolis 10. klassi, kui avati lennuklass Nõos,“ meenutas Lubi. „Et piloodiks saada, tuli mul taas 10. klassi minna.“

Lubi kinnitusel oli lennukoolitus Nõos igati tasemel. „Teoreetilised alused ja põhilised piloodioskused saad ikkagi koolist ja hiljem õpid lisaks tundma uusi konkreetseid lennukitüüpe,“ lausus Lubi.

Lubi sõnul olid lennundusõpingud tollal kõigi jaoks uus asi ning kõik üritasid anda endast parima. „Õpetajad ja lennuinstruktorid oli äärmiselt fanaatilised inimesed ja ka õpilased nakatusid fanatismist,“ rääkis Lubi. „Esimesel suvel veetsime praktiliselt kolm kuud lennuväljal. Õppelendudeks olid kahekohalised Vene lennukid Jak-52, mis võimaldasid teha ka näiteks pilotaaži. Aga kuna need lennukid vajasid sagedast remonti, siis korraga oli õhus tavaliselt vaid üks lennuk ja seetõttu pidime oma lennujärge kaua ootama ja vaatama, kuidas klassikaaslane lendab.“

Lubi töötab Estonian Airis alates 1997. aastast, algul lendas ta poolteist aastat Fokkeriga ja alates 1998. aasta lõpust Boeinguga. Ta on lennumasina kapten, Estonian Airi peapiloot ja ka instruktor. „Oleme lennuakadeemiast tulnud noori piloote õpetanud ja tänavu suvel oli meil siin väljaõppel ka välisriikide piloote,“ lisas Lubi.

Osale arutelus

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,54 -0.005203
Bulgaaria leev BGN 1,96 0
Filipiinide peeso PHP 59,25 0.025322
Hiina jüaan CNY 7,77 -0.012875
Hongkongi dollar HKD 9,18 0.005447
Horvaatia kuna HRK 7,53 0.005309
Iisraeli seekel ILS 4,13 -0.002419
India ruupia INR 75,32 -0.001858
Indoneesia ruupia IDR 15960,00 -0.006265
Islandi kroon ISK 123,98 0.005646
Jaapani jeen JPY 132,34 0
Kanada dollar CAD 1,51 -0.01785
LAV rand ZAR 15,40 -0.010389
Lõuna-Korea vonn KRW 1279,00 0.046933
Malaysia ringgit MYR 4,80 0.006256
Mehhiko peeso MXN 22,47 -0.006676
Norra kroon NOK 9,85 0.00071
Poola slott PLN 4,21 0.021395
Rootsi kroon SEK 10,01 0.160336
Rubla RUB 69,13 0.010126
Rumeenia leu RON 4,62 0.006489
Singapuri dollar SGD 1,58 0.00631
Suurbritannia nael GBP 0,88 -0.002267
Šveitsi frank CHF 1,16 -0.039511
Taani kroon DKK 7,44 -0.002417
Tai baht THB 38,20 -0.026171
Tšehhi kroon CZK 25,69 0.015574
Türgi liir TRY 4,54 0
Ukraina grivna UAH 32,64 0.006128
Ungari forint HUF 314,15 -0.012731
USA dollar USD 1,17 -0.017019
Uus-Meremaa dollar NZD 1,68 0.013091
Valgevene rubla BRL 3,87 0.005165
Valgevene rubla BYN 23856,00 0.008384

Valdkonna töökuulutused

Itella Estonia otsib PAKIVEOTEENUSTE OSAKONNA DIREKTORIT

Itella Estonia OÜ

17. detsember 2017

Lemminkäinen otsib TEEDEEHITUSE PROJEKTIJUHTI

Finesta Baltic OÜ

30. detsember 2017