Lennunduse rahvuskaader sai alguse Nõo koolist

Enne lennuklassi avamist Nõo Reaalgümnaasiumis kakskümmend aastat tagasi oli eesti soost piloote 5 protsenti, mehaanikuid kaks protsenti ja mitte ühtegi eestlasest lennuliiklusjuhti, meenutas piloodikoolituse üks käivitajatest, praegu ASi Pakker Avio teooriakoolituse juhataja Rein Porro.

Täna 20 aastat tagasi alustati Nõo Reaalgümnaasiumis lendurite koolitusega, koolitajaks oli AS Aeroco (praegune Pakker Avio). Esimene lennuklass ehk kokku 15 pilooti lõpetasid kooli 1993. aasta 19. juunil. Praeguseni töötab neist piloodina 14 meest, kellest kaheksa on palgal ASis Estonian Air ning lendavad Boeinguga.

Porra kinnitusel arutas väike seltskond lennundusinimesi nõukogude aja lõpupoole, kuidas arendada Eesti lennundust. „Selge oli see, et alustada tuleb koolitusega ehk luua rahvuskaader,“ rääkis Porro.
Porro sõnul valiti treeninglendude kohaks teadlikult Tartu lennuväli Ülenurmel kui kõige sobivam ala, kus ei ole tihedat reisilennuliiklust. „Kuna üle Tartu ei lenda ka väga palju reisilennukeid, saame treeninglendude ajal tõusta ka suurematele kõrgustele,“ lisas Porro.

Lennuklassi käivitamisel oli kaalumisel kaks kooli, lähedal asuv Ülenurme Gümnaasium ja Nõo Reaalgümnaasium. „Kuna osa tollastest pilootidest olid lõpetanud Nõo keskkooli ja nad olid ka teistest natuke võimekamad, siis otsustasime Nõo reaalgümnaasiumi kasuks,“ meenutas Porro. „Nõo kool sobis igati, sest just matemaatika ja füüsika on õppeained, mida piloodid peavad hästi teadma. Baseerub ju lendamine täielikult füüsikaseadustel ja pilootidel on vaja peastarvutamise oskust. Muide, ma tean piloote, kes peast integraale arvutavad.“

Esimestel aastatel käis lennukoolituse rahastamine läbi transpordiministeeriumi ja hiljem haridusministeeriumi kaudu.
Porro sõnul olid lisaks temale lennukoolituse aktiivsed käivitajad Rein Järv ja Otto Taur ning manalamehed Mati Sõrmus ja Illar Link.

Praegu koolitab piloote ja lennundusspetsialiste Eesti Lennuakadeemia. „Nemad annavad teoreetilise hariduse ja Pakker Avio instruktorid annavad lennutunde,“ täpsustas Porro.

Estonian Airi peapiloot: lennuõpetajate fanatism nakatas õpilasi
Tänu lennuklassi avamisele sain realiseerida oma lapsepõlve unelma – saada lenduriks, kinnitas Nõo Reaalgümnaasiumi esimese lennuklassi vilistlane, ASi Estonian Air peapiloot ja Boeingu kapten Mart Lubi.
Täna 20 aastat tagasi alustati Nõo Reaalgümnaasiumis lendurite koolitusega, koolitajaks oli AS Aeroco (praegune AS Pakker Avio). Esimene lennuklass ehk kokku 15 pilooti lõpetasid kooli 1993. aasta 19. juunil. Praeguseni töötab neist piloodina 14 meest, kellest kaheksa on palgal Estonian Airis ning lendavad Boeinguga.

„Ma lõpetasin juba ühes teises kekskoolis 10. klassi, kui avati lennuklass Nõos,“ meenutas Lubi. „Et piloodiks saada, tuli mul taas 10. klassi minna.“

Lubi kinnitusel oli lennukoolitus Nõos igati tasemel. „Teoreetilised alused ja põhilised piloodioskused saad ikkagi koolist ja hiljem õpid lisaks tundma uusi konkreetseid lennukitüüpe,“ lausus Lubi.

Lubi sõnul olid lennundusõpingud tollal kõigi jaoks uus asi ning kõik üritasid anda endast parima. „Õpetajad ja lennuinstruktorid oli äärmiselt fanaatilised inimesed ja ka õpilased nakatusid fanatismist,“ rääkis Lubi. „Esimesel suvel veetsime praktiliselt kolm kuud lennuväljal. Õppelendudeks olid kahekohalised Vene lennukid Jak-52, mis võimaldasid teha ka näiteks pilotaaži. Aga kuna need lennukid vajasid sagedast remonti, siis korraga oli õhus tavaliselt vaid üks lennuk ja seetõttu pidime oma lennujärge kaua ootama ja vaatama, kuidas klassikaaslane lendab.“

Lubi töötab Estonian Airis alates 1997. aastast, algul lendas ta poolteist aastat Fokkeriga ja alates 1998. aasta lõpust Boeinguga. Ta on lennumasina kapten, Estonian Airi peapiloot ja ka instruktor. „Oleme lennuakadeemiast tulnud noori piloote õpetanud ja tänavu suvel oli meil siin väljaõppel ka välisriikide piloote,“ lisas Lubi.

Osale arutelus

Toetajad

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,50 0.035234
Bulgaaria leev BGN 1,96 0
Filipiinide peeso PHP 60,95 -0.070497
Hiina jüaan CNY 7,84 -0.066322
Hongkongi dollar HKD 9,24 -0.063813
Horvaatia kuna HRK 7,51 0.006659
Iisraeli seekel ILS 4,13 -0.094348
India ruupia INR 77,01 -0.069944
Indoneesia ruupia IDR 16020,00 -0.062383
Islandi kroon ISK 124,49 -0.069838
Jaapani jeen JPY 133,47 0.044975
Kanada dollar CAD 1,48 -0.05474
LAV rand ZAR 16,00 0.110717
Lõuna-Korea vonn KRW 1337,40 0.037399
Malaysia ringgit MYR 5,00 -0.069931
Mehhiko peeso MXN 22,27 -0.062369
Norra kroon NOK 9,40 -0.044997
Poola slott PLN 4,23 -0.030697
Rootsi kroon SEK 9,63 -0.01526
Rubla RUB 67,83 -0.063355
Rumeenia leu RON 4,60 0.006523
Singapuri dollar SGD 1,61 -0.031096
Suurbritannia nael GBP 0,90 0.053304
Šveitsi frank CHF 1,16 -0.034564
Taani kroon DKK 7,44 0.002015
Tai baht THB 39,22 -0.076433
Tšehhi kroon CZK 25,72 0.003887
Türgi liir TRY 4,33 0.062437
Ukraina grivna UAH 31,52 -0.070055
Ungari forint HUF 307,72 -0.019494
USA dollar USD 1,18 -0.072554
Uus-Meremaa dollar NZD 1,69 0.345058
Valgevene rubla BRL 3,75 -0.069261
Valgevene rubla BYN 23097,00 -0.581095

Valdkonna töökuulutused