Fjodor Berman: BLRT soovitakse üle võtta

Dividendide teema on kattevari, kommenteeris tööstuskontserni BLRT Grupp juht ja suuromanik Fjodor Berman ettevõtte osade aktsionäride soovi saada firmast dividende.

"On äärmiselt ebameeldiv ja kahetsusväärne saada teada, et inimesed, kellega oled üle 20 aastat koos töötanud, peavad kulissidetaguseid läbirääkimisi ettevõtte ülevõtmiseks," lisas ta intervjuus.

Vastuseis BLRT dividendide mittemaksmise poliitikale on kogu aeg tuha all hõõgunud. Sel aastal lahvatas leek, kui ka suuraktsionärid Valeri Kovalenko ja Mihhail Gnidin dividendisooviga välja tulid?

BLRT Grupi nõukogu ja juhatuse poliitika on ja on olnud investeerida kogu teenitud kasum ettevõtte arengusse. Selline lähenemine on ennast õigustanud tugevate majandustulemuste näol ka ülemaailmse majanduskriisi ajal. BLRT on aastatega muutunud tugevaks ja saanud Baltikumi üheks suuremaks ja paremaks tööstusettevõtteks ning tööandjaks.

Dividendide teema kerkis üles viimasel aktsionäride koosolekul ette teatamata, kui Valeri Kovalenko tegi ettepaneku maksta välja sada miljonit kroone dividende. Eelnevalt Kovalenko seda teemat ühelgi juhatuse koosolekul ei tõstatanud, kuigi nüüdseks on selgunud, et salajasi läbirääkimisi peeti.

Aktsionäride enamus ei toetanud esitatud ettepanekut. Toon siinjuures välja mõned argukmendid: esiteks toimus Baltikumi suurima laevaehitusettevõtte Baltija ost Leedus. Tehingu hind on konfidentsiaalne, aga võin öelda, et tegemist on väga suurte summadega. Ostujärgselt toimub Baltija kahe laevaehitusettevõtte – Baltija ja senise BLRT Leedu laevaehitusettevõtte – restruktureerimine, mis samuti nõuab väljaminekuid.

Teiseks ehitab Elme Messer Gaas üht kaasaegseimat tööstuslike gaaside tehast Dnepropetrovskis Ukrainas. Projekti algatajad BLRT Grupp ja Saksa Messer Grupp on võtnud vastu otsuse finantseerida see projekt omadest vahenditest, kuna Ukrainas ei olnud võimalik kasutada selleks pankade vahendeid. Tegemist on ligi poole miljardi kroonise projektiga.

Allkirjastatud on leping analoogilise tehase ehituseks Liepajas Lätis. Samuti on juhatus võtnud vastu otsuse suurte projektide kohta Kaliningradis, Leedus ja Eestis. Spetsialistid ja konsultandid peavad ka läbirääkimisi uute võimalike ostude üle Baltikumis ja Skandinaavias.

Lisaks nõuavad suured laevaehitusprojektid kestusega 2-3 aastat – näiteks Saaremaa Laevakompanii uued laevad ning WindLift – mahukaid finantsvahendeid poole kuni ühe miljardi krooni ulatuses, et ettevõte ei kaotaks likviidsust.

Kolmandaks on sada miljonit krooni tähelepanuväärne summa. Sellise summa väljamaksmise planeerimiseks oleks korrektne käitumine planeerida see aasta eelarvesse. Eelarve koostamise protsessis Kovalenko ettepanekuid dividende välja maksta ei esitanud.


Mida see tähendab ettevõttele, kui suuraktsionärid on omavahel tülis ning käib võimuvõitlus?
On äärmiselt ebameeldiv ja kahetsusväärne saada teada, et inimesed, kellega oled üle 20 aastat koos töötanud, peavad kulissidetaguseid läbirääkimisi ettevõtte ülevõtmiseks. Dividendide teema on lihtsalt kattevari.

Kas teil oli kontoris avalik konflikt Valeri Kovalenkoga, misjärel Kovalenko kutsuti eelmisel kuul juhatusest tagasi?
Enne aktsionäride koosolekut mulle teadaolevaid eriarvamusi ei olnud. Alles koosoleku käigus selgus, et eelnevalt on peetud salajasi läbirääkimisi minu selja taga. Üllatus oli seda suurem, et Kovalenko oli järk-järgult eemaldunud ettevõtte juhtimisest juba mõne aja jooksul, sekkumata ettevõtte ellu ja osalemata juhatuse koosolekutel. Näiteks eelmise aasta jooksul viibis Kovalenko puhkusel 117 päeva ning sellel aastal on puhanud juba 62 päeva.

Pärast aktsionäride koosolekut sai teatavaks, et kasutades juriidilisi skeeme on BLRT aktsionäriks saanud ettevõte Reve Parisien OÜ, mis alates 2. juunist on ostnud kokku BLRT aktsiaid. Eeldan, et sellist, piraatlusega sarnanevat pahatahtlikku ülevõtmist koordineerib läbi Reve Parisieni Kovalenko väimees Aleksandr Zaporoztsev. Lähiajal esitavad meie advokaadid vastavad dokumendid kohtusse.

Mulle teadaolevalt on Reve Parisien tänaseks ostnud 2500kroonise hinnaga aktsia kohta 47 aktsiat kuuelt BLRTs mittetöötavalt inimeselt.

Kui tõene on info, et tehases töötavaid väikeaktsionäre on juhtkonna poolt survestatud enda osalust müüma? Viimastel päevadel on toimunud hulgaliselt tehinguid BLRT Grupi aktsiatega.
Minule teadaolevalt selliseid asju tehtud ei ole. Enamgi veel. Paljud BLRTs töötavad ja mitte töötavad aktsionärid otsustasid ise ruttu müüa oma aktsiad juhatusele, et säilitada ettevõtte stabiilsus ja areng. Sest enamiku aktsionäride jaoks on ettevõtte areng ja stabiilsus kõige olulisem. On üks konkreetne näide, kui inimene, saades teada toimuvast, pöördus meie poole sooviga müüa oma aktsiad nominaalhinnaga ning põhjendas küsitud hinda sellega, et tema ei soovi teenida kerkinud probleemidelt.

Kui õiglaseks peate BLRT Grupi aktsiate eest makstavat hinda (A-aktsia eest 120 000 krooni ning B-aktsia eest 4000-5000 krooni)? Firma väärtuse – ca 6,4 miljardit krooni – järgi võiks A-aktsia maksta 7,6 miljonit krooni ning B-aktsia 385 000 krooni.
Firma tegeliku turuväärtuse ehk õige ja õiglase hinna saaks teada börsile minnes. BLRT aga ei ole börsiettevõte, mis tähendab, et pakutud hinnad on spekulatiivse iseloomuga. Seda enam, et gruppi kuuluvad mitmed suured tehased mitmes erinevas riigis. Kui eelmisel, majanduskriisi aastal, mil kaotasime sadu miljoneid kroone, ei oleks me omanud finantsressursse (oleksime need näiteks dividendidena välja maksnud), oleksime täna väga nukras seisus ja aktsia hind oleks nullilähedane nagu on juhtunud paljude Baltikumi ja Euroopa ettevõtetega.
Ka paljud väikeaktsionärid, kes pole 15 aastat dividende saanud, ootavad neid.

Kas tüli lahenduseks võiks olla kompromiss, et BLRT Grupp maksab teatud osa kasumist dividendideks?
Tänane eesmärk ongi lõpetada ebameeldivad ning ettevõttele ohtlikud protsessid ja arendada ettevõtet edasi. Kui ei ole tegemist börsiettevõttega, siis tänases makormajanduslikus olukorras on dividende maksta ohtlikule teele minek. Samas ei välista ma tulevikus ei dividendide väljamaksmist ega BLRT börsil noteerimist.
Olen ka ise aktsionär ning sooviks dividende, kuid valin alati tee, et muuta ettevõte veel tugevamaks ning säilitada nende 5000 inimese töökohad, kes on ennast BLRTga sidunud.

Lõpetuseks soovin rahustada kõiki töötajaid, aktsionäre ja BLRT käekäigust huvitatud inimesi, et stabiilsus on jälle saavutatud. Täna kuulub BLRT kontrollpakk inimestele, kes toetavad minu nägemust ettevõtte arengust.

Osale arutelus

Toetajad

Seotud lood

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,51 -0.145277
Bulgaaria leev BGN 1,96 0
Filipiinide peeso PHP 60,57 -0.204303
Hiina jüaan CNY 7,80 0.051284
Hongkongi dollar HKD 9,17 -0.275209
Horvaatia kuna HRK 7,51 0.034653
Iisraeli seekel ILS 4,11 -0.189559
India ruupia INR 76,44 -0.266573
Indoneesia ruupia IDR 15918,00 -0.081601
Islandi kroon ISK 124,29 0.049103
Jaapani jeen JPY 133,24 -0.366423
Kanada dollar CAD 1,49 -0.096137
LAV rand ZAR 16,11 0.130547
Lõuna-Korea vonn KRW 1328,60 -0.300165
Malaysia ringgit MYR 4,98 0.040167
Mehhiko peeso MXN 22,42 0.227085
Norra kroon NOK 9,40 -0.136342
Poola slott PLN 4,23 -0.198375
Rootsi kroon SEK 9,64 0.206186
Rubla RUB 67,61 -0.141785
Rumeenia leu RON 4,60 -0.06956
Singapuri dollar SGD 1,60 -0.187114
Suurbritannia nael GBP 0,89 -0.345889
Šveitsi frank CHF 1,16 -0.261949
Taani kroon DKK 7,44 0.004702
Tai baht THB 38,99 -0.306826
Tšehhi kroon CZK 25,65 -0.050648
Türgi liir TRY 4,37 0.991219
Ukraina grivna UAH 31,36 -0.093979
Ungari forint HUF 308,22 0.074677
USA dollar USD 1,18 -0.301217
Uus-Meremaa dollar NZD 1,69 -0.279641
Valgevene rubla BRL 3,80 1.119174
Valgevene rubla BYN 23151,00 -0.245604

Valdkonna töökuulutused

AS PALMAKO otsib LOGISTIKAJUHTI

Palmako AS

13. november 2017

TRANSIIDIKESKUSE AS otsib KOMMERTSDIREKTORIT

Transiidikeskuse AS

20. november 2017