Autor: Siim Sultson • 22. aprill 2010
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Parts ja Ansip: SAS võib osanikuks edasi jääda

Tänase valitsuse istungi järel peetud pressikonverentsil möönsid peaminister Andrus Ansip ja majandus- ja kommunikatsiooniminister Juhan Parts, et SASile võib osalus lennufirmas jääda, pigem võib nihkuda otsusutusõigus.

Tänase valitsuse kabineti istungi järel pressikonverentsil kõneldust annab täpseima pildi stenogramm, milles algatuseks kõneleb Parts ja siis järgnervad ajakirjanike küsimused ning vastused neile.

 "Juhan Parts: "Andsin kabinetile ülevaate läbirääkimiste seisust SAS-iga. Lühidalt kokkuvõtteks võib öelda seda, et need läbirääkimised on jõudmas lõppfaasi, nad on olnud väga konstruktiivsed. Ma loodan, et detaile ja muid pisemaid asjaolusid me saame rääkida siis, kui me oleme kavatsuste kokkuleppele SAS-iga alla kirjutanud. See võib juhtuda homme, võib üle minna järgmise nädala esmaspäeva.

Üldises plaanis riigi valmisolek ja meie osalemine nendel läbirääkimistel on lähtunud sellest, et Estonian Air on ikkagi strateegiline ettevõtte selles osas, et tagada lennuühendused. Järelikult Estonian Air´i jätkusuutlikkus on meie jaoks oluline, tulevik on oluline ja me oleme nendes läbirääkimistes olnud selle positsiooniga, et meil on valmisolek lisada vajalikku kapitali ja ka niimoodi, et võtta selles ettevõttes enamuskontroll. Tõenäoliselt need asjad ka niimoodi lõpuks päädivad. Detailidest homme või esmaspäeval.

Lisaks on nende läbirääkimiste käigus olnud eraldi teema Estonian Air´i poolt tehtud kokkulepped osaliselt uute lennukite toomiseks oma lennukiparki, ka Kanada asukohaga ettevõttelt Bombardier. Me oleme ka läbirääkimistel saanud sellised vajalikud kokkulepped, et see nn bombardieride ostutehing juba Estonian Air´i poolt sellel hetkel, kui kapitalimuutused on toimunud, saaks edukalt lõpule viia.

Selle informatsiooni täna valituskabinet sai ja valitsuskabinet põhimõtteliselt toetas seda lähenemist ehk teisisõnu, me saame need läbirääkimised lõpetada ja siis asuda seda realiseerima. Selle protsessi realiseerimine võtab ka aega, nii et ma arvan, et vajalikud kapitalimuutused ja muutused omanikes peaks olema lõplikult lõpule viidud juuni lõpuks. Sõltuvalt siis kapitali vajadusest, vajame me ka tõenäoliselt Riigikogu aktsepti läbi riigieelarve muudatuse..."

Martin Vallimäe, BNS:

"Küsimus majandusministrile. Kas vastab tõele, et riigi ja SAS-i osaldused jääksid, kui need läbirääkimised lõpevad, samaks protsentide mõttes, aga riik saaks vähemusaktsionärina otsustusõiguse? Või riik kavatseb ikkagi enamusosaluse ka SAS-ilt välja osta?"

Juhan Parts:

"Ei vasta. See esimene väide, mis oli teie küsimuses olulisem, ei vasta tõele."

Andrus Ansip:

"Et asi selgem oleks. Ega otsused ei ole ju veel langetatud, aga kõigile on selge see, et Estonian Air on kahjumis. Ja kahjumi katmiseks ilmselt tuleb aktsiakapitali vähendada ja seejärel tekib karjuv vajadus aktsiakapitali suurendamiseks. Missuguses proportsioonis praegused osanikud on valmis aktsiakapitali suurenemisel kaasa lööma, see selgub läbirääkimiste käigus ja sellist otsust praegu langetatud ei ole."

Juhan Parts:

"Ma lihtsalt ütlen ka veel seda, et SAS on börsi ettevõtte ja nende palvel ja meie kokkuleppel, me selliseid detaile saame ühiselt kommenteerida siis, kui on tõesti see läbirääkimiste lõppfaasis saavutatud kokkulepe ka kirjalikult fikseeritud ja see võtab päeva-paar aega."

Martin Vallimäe, BNS

Selge on see, et riik saab otsustusõiguse ….

Juhan Parts

Nagu ma ütlesin, riigi lähtepositsioon või valitsuskabineti lähtepositsioon, kui me asusime seda küsimust lahendama juba eelmise aasta lõpus, on olnud selline, et meil on valmisolek võtta ka enamusosalust.

Andrus Ansip

Aga selge see ei saa olla, kuna sellist aktsiakapitali laiendamist pole praegu toimunud. Selgeks saab see siis, kui asi on toimunud, sissemaksed on tehtud. Praegu on ju osanikke kolm, keegi ei saa väita, et kõik kolm osanikku ei taha osaleda uues aktsiakapitali laiendamises. Ehkki ma kahtlen selles võimaluses.

Martin Vallimäe, BNS:

"On võimalus, et SAS üldse ei jää enam Estonian Air´i osanikuks, nii nagu nad ise on plaaninud?"

Andrus Ansip:

"Praegu ma usun, et SAS jääb aktsionäride ringi. Vähemalt senine läbirääkimiste käik, nii nagu majandus- ja kommunikatsiooniminister täna kabinetile edasi andis, kinnitab küll seda, et jah, lähematel aastatel SAS jääb Estonian Air´i aktsionäriks. Minu meelest on see ka ülimalt oluline, et rahvuslikul lennukompaniil oleks üks strateegiline investor, kes on lennundusturul tugev tegija. Paari lennukiga oma rahvuslikku kompaniid kasumlikult ülal pidada praktiliselt võimalik ei ole kui ei ole strateegilisi partnereid."

Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077