Autor: Siim Sultson • 22. märts 2010
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Tallinna Sadama konteineri- ja üldkaubaveol läks kehvasti

Koos Tallinna Sadamaga rõõmustasid eelmise aasta heade tulemuste üle sadamas tegustevad söe, väetise ja vedellasti terminalid. Kehvasti käis konteinerterminali ja üldkaupade terminalide operaatorite käsi.

Kõige rohkem teenisid Tallinna Sadamas eelmisel aastal ilmselt vedelkaupade terminalid. Paraku ükski vedelkauba terminal oma eelmise aasta käibenumbreid Äripäeva infolehele Transport ja Logistika avaldada ei soovinud. Tallinna Sadamat läbinud vedelkaupade maht kasvas möödunud aastal 12%.

Suurt kasvu näitas möödunud aastal Tallinna Sadamas ka söevedu. Üle-eelmise aastaga võrreldes oli kasv 5-kordne. AS Petromaks Stividor on üks kolmest Tallinna Sadama territoriumil asuvast terminalist, mis tegeleb kivisöe laadimise/lossimisega. Eelmisel aastal käis terminalist läbi 0,54 miljonit tonni kivisütt, mis tegi ettevõtte käibeks 67 miljonit krooni.

Kuigi see oli rohkem, kui 2008. aasta 0,37 miljonit tonni kivisütt ja 37 miljonit krooni käivet, nendib ettevõtte juhatuse liige Dmitri Kargin: „On näha, et viimastel aastatel tööd meile juurde pole tulnud,“ viidates 2006. aastale, kui terminali läbis 1,4 miljonit kivisütt ja ettevõtte käive oli 78 miljonit krooni. Selle tulemuseni tahetakse uuesti jõuda, kuid Kargin kardab, et 2010. aastal see veel ei õnnestu. „Üldine kriis ja suurenev konkurents Baltikumis teevad oma töö. Hea, kui 2010 lõppeks samal tasemel 2009. aastaga,“ lausub ta.

Söekaubandusele läbi Tallinna Sadama on käesolev aasta siiski hästi alanud. Kahe esimese kuuga on puistlasti vedu kasvanud võrreldes eelmise aasta sama ajaga 3,6 korda, ehk 0,28 miljonilt tonnilt 1,04 miljoni tonnini. Edu sai alguse juba jaanuaris, kui Tallinna Sadamast tehti kolme suure laevaga söe väljavedu.

Üha suurema hooga on taastumas ka väetiste vedu. Eelmise aastal veeti väetiseid läbi Tallinna Sadama 75% rohkem kui 2008. aastal. Tänavu aasta esimene kuu oli aga aasta tagusega võrreldes veelgi muljetavaldavam, kui väetiste veomaht oli üle kuue korra suurem. Enim peaks sellest võitma Muuga sadamas väetise terminali opereeriv AS DBT. Oma eelmise aasta majandusandmeid DBT ei ole avaldanud.

Kehvemalt läks Tallinna Sadama sadamates eelmisel aastal konteinerkaupade ja üldkaupade terminalide operaatoritel. Trend on jätkunud ka tänavu ning nende terminalide juhid kinnitavad tänavuseks eelmisest aastast veelgi nukramaid prognoose.

Tallinna Sadama Paldiski lõunasadamas tegutsev AS ESTEVE Terminal tegeleb konteinerkauba, puistekauba, veeremi ja segalastiga. „Kahjuks ei saa ESTEVE Terminal millestki nii roosilisest kui Tallinna Sadam raporteerida,“ nendib ESTEVE Terminali juhatuse esimees Üllar Raad. „Ilma täpseid numbreid avaldamata võin öelda, et käive 2009 vs 2008 langes üle 40%, 2010 ei luba seni midagi paremat,“ lisab ta.

Suurim langus on Raadi väitel lossitavate, st importkaupade ja Eestist transiidina SRÜ ja Kesk-Aasiasse siirduvate kaupade osas, kus langus on üle 50%. Oluliselt vähenes ka peamise eksportartikli, vanametalli maht.

Üllar Raadi teise osalusega ettevõttel, Tallinna Sadama Vanasadamas veeremkaubaga tegeleval OÜ-l ESTEVE Stevedoring, õnnestus käive siiski hoida 2008. aasta tasemel. Raadi hinnangul suudetakse seda ilmselt ka tänavu. Suudame seda vaatamata kaubamahu langusele, kuna alustasime mõningate täiendavate teenuste osutamist, selgitab Raad.

Konteinerkaubandust tabas eelmisel aastal tagasilöök kõigis ümberkaudsetes sadamates. Vähima kaotusega pääses suurematest sadamatest Riia sadam, kus konteinerite hulk vähenes 2008. aastaga võrreldes 11,7%. Tallinna Sadamas olid kaotusnumbrid -28%.

Konteinerite käitlemisega tegelevale ASile Muuga CT tähendas möödunud aasta aga 6,7%-list käibe tõusu. Ettevõtte emafirma ASi Transiidikeskus juhatuse esimees Erik Laidvee eelmist aastat siiski edukaks ei pea. Muuga CT jäi küll 30 miljoni krooniga kasumisse, kuid kasumit oli enam kui poole võrra vähem võrreldes aasta varasemaga. TEUde arvestuses kaotas ettevõte konteinerite hulgas ca 27%. Laidvee möönab siiski, et kaubakogus tonnides jäi konteinerteminalis tegelikult samaks 2008. aastaga.

2010. aastal Laidvee konteinerterminali käibe püsimisse enam ei usu. Muuga CT käibeks tuleb tema prognooside kohaselt vaid 175,35 miljonit krooni võrreldes eelmise aasta 235,4 miljoni krooniga. Sealjuures ei ole Laidvee kinnitusel käibe languse põhjuseks kaubavoo vähenemine. Kaubavood säilivad 2009. aasta tasemel. Terminali käivet langetab hoopis kaupade oluliselt kiirem liikumine läbi sadama, mis omakorda põhjustab hoiutulude olulise vähenemise.

Kuna regioonis on tarbimine Laidve hinnangul vähenenud ca 30%, siis on kehvasti läinud ka Transiidikeskuse teisel tütarfirmal üldkaubaga tegeleval ASil Refetra. Refetra käive langes 2008. aasta 91,2 miljonilt kroonilt 82,5 miljonile kroonile eelmisel aastal ja tänavuseks aastaks prognoositakse ettevõtte käibeks vaid 65,9 miljonit krooni.

Tallinna Sadama kaubamahtude tõusu peab Laidvee peamiselt vedel- ja kuivpuisteainete transiidi olulise kasvu teeneks. „Nende kaubagruppide kasv on aga piduriks üld- ja konteinerkauba liikumisele, kuna kõik vabad, Venemaa poolt lubatud, piiriületusressursid on nende kaupade poolt hõivatud,“ leiab ta.

Kokkuvõtteks nendib ta siiski, et kuigi piiriületus on probleem, on palju tõsisem probleem see, et majanduse ja tarbimise kasvu ei paista kusagilt.

Suundumusi Tallinna Sadamas tegutsevate terminalide majandustulemustes loe märtsis ilmunud Äripäeva infolehest Transport ja Logistika.

 

Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077