Autor: Siim Sultson • 26. veebruar 2010
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Transpordi Ametiühing: palgad vaja taastada aasta lõpus

Transpordi Ametiühing soovitab taastuvale inflatsioonile ja majanduskasvule viidates alustada palkade taastamist juba selle aasta lõpus. Kunstlik palga madalal hoidmine tõmbab  töötajad ära kiiremini taastuvatesse Soomesse ja Rootsisse.

Eile avaldatud 2009. aasta viimase kvartali palgastatistika kinnitab, et keskmist palka tirib Eestis alla kärbetest puretud avalik sektor, kommenteerib Transpordi Ametiühing .  

Kuigi maksulaekumised olid kurjakuulutavad kogu aasta lõikes, hoidsid omavalitsused palgakärpeid valimiste

tõttu kinni, kuid need said aasta lõpus siiski teoks. Kuna Tallinna, Tartu ja Pärnu linna eelarved kannatavad tõsiselt töötuse mõjude käes, on oodata keskmise palga langust ka jooksvas kvartalis – veduriks omavalitsused ja neile teenuseid osutavad ettevõtted.  

Et omavalitsuste laenuvõimalused on kinni keeratud ning riiklikult on vähendatud ka omavalitsustele jäävat üksikisiku tulumaksu osa, võib väita, et avalikus sektoris toovad töötajad kõige suuremaid ohvreid euro tulekuks. Riigieelarve suurem sõltuvus tarbimismaksudest tõi kärpelaine riigitöötajateni varem, kuid palgalangused riigiaparaadis on suuremas osas ka tänaseks juba läbi viidud. Nagu buumi lõpus olid avaliku sektori palgad palgaralli eestvedajaks siis nüüd on nad selgelt uue tõusu piduriks.

 Erasektori suurim palgalangus raputab jätkuvalt ehitust, kuid peale eilsete halbade majandustulemuste avaldamist juhtivate ehitusettevõtete poolt on pigem oodata, et olukord siin stabiliseerub. Suurte tee-ehitusobjektide käivitudes võib märtsist-aprillist sektoris ka kerget tõusu oodata, kuid see on pigem hooajalise mõjuga ning piirdub spetsialistide ja oskustöölistega, sest lihttööde hinda mõjutab jätkuvalt kõrge töötuse tase.

 Seoses inflatsiooni ja majanduskasvu taastumisega soovitab Transpordi Ametiühing alustada palgatasemete järkjärgulist taastamist juba selle aasta lõpus. Paljudes tööpaikades ongi palgavähendused vormistatud tähtajaliselt, mis tähendab, et kui uued läbirääkimised tööandjatele ebaõnnestuvad, hakkavad palgad tõusma automaatselt. Kindlasti ei soovita Transpordi Ametiühing palku kunstlikult madalal hoida, sest Soome ja Rootsi kiirem taastumine võib väärtuslikuma tööjõu ära tõmmata ja see pidurdaks meie majanduse käivitumist.

 Kui tööandjad peaksid jätkuvalt tulema välja uute palgalangetuskavadega, soovitab Transpordi Ametiühing töötajatel nõuda täpseid majanduslikke kalkulatsioone, mis tõestavad palgalanguse möödapääsmatust. Sel juhul tasub kokku leppida ka languse tähtajas ning suunata langus ebakindlatele lisatasudele. Jätkuvalt annavad mõningast kindlust palgavähenduste vastu ametiühingute sõlmitud kollektiivlepingud, mis tagavad ka ausa konkurentsi ja vähendavad ümbrikupalga riski.

 

Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077