Autor: Rivo Sarapik • 29. detsember 2009
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

2009 märksõnad: miinus ehk kuidas karastus teras

Miinusega sai tänavu tähistada enamust logistikavaldkonna näitajatest - kahanesid nii kaubamahud, reisijate hulk, käibed ja kasumid. Väga raske aasta, võtavad teenusepakkujad 2009. kokku.

Vedajate koondkäive kahanes tänavu Statistikaameti andmeil erinevate veoviiside lõikes esimese kolme kvartaliga 22% võrra 17,7 mld kroonile. Langust vedas ees maanteevedu 27% langusega, kõige leebemalt ehk 13% kahanemisega pääsesid veevedudega tegelejad.

Kaubakogused on samas kahanenud jõudsamalt. Näiteks maanteevedajate I poolaasta veoste maht (tonni) ning veosekäive (tonn/km) kahaneseid nii Eestisisestel kui rahvusvahelistel vedudel 35% võrra. Suurim miinus tuli II kvartalist, kus tulemused kuni poole võrra kehvemad eelmise aasta sama perioodiga võrreldes.

"See aasta jääb meelde väga raskena - üle tuli elada mahtude kahanemine ja kohaneda uute majandusoludega," kommenteeris detsembri alguses DSV Transport juhataja Jaan Lepp. See iseloomustab hästi sektorile osaks saanut.

Tõelise põhja nägid sel aastal ära ka automüüjad, kes lootsid veel aasta algul, et tarbesõidukite müük langeb kolmandiku võrra, kuid aprillist alguse saanud vabalangemine joonistas müügistatistikasse sellised numbrid, mis näitasid ligi kolmveerandi müügi kadumist tarbeautode ja 80% müügi haihtumist veokite sektsioonist.

"Iga auto müümisega on täna tükk tegemist ja iga müüdud auto on täna kingitus kliendi poolt," kommenteeris olukorda tarbeautode turul Volvo ja Fordi müügiga tegeleva Info-Auto turundusdirektor Tiit Lillipuu. Info-Auto müügilangus ulatus poolaastaga kolme korrani.

Kokku varises ka treilerite müük ning logistikavaldkonna koolituste turg.

Sügiseni pakkus kehvemat tooni uudiseid ka Tallinna Lennujaam, kus reisijaid veerandi ning kaupa enam kui poole võrra vähem kui eelmisel aastal. Tulemused püsisid samas suvel väljaöeldud ootuste raamides.

Kasinaid tulemusi võimendasid ka lennuühenduste vähenemise uudised - liine on kokku tõmmanud nii kohalik Estonian Air kui lahkunud siit rahvusvahelised lendajad, näiteks peatas kevadel lennud Amsterdami KLM.

Optimisminoote jagus siiski ka. Juunist toimus pööre Euroopas ekspedeerijate meelsuses ning sügiskuud võeti vastu optimistlikult, selgus Danske Banki ekspedeerimisindeksist. Tõsi, optimismi jätkus esialgu mõneks kuuks, detsembrini.

Oktoobris aga uskus transpordibaromeetri andmeil kolmveerand Eesti veofirmadest, et nii teenuste hinnad kui töötajate arv jäävad järgmise kolme kuu jooksul samaks. Nõudluse kasvu järgmisel kolmel kuul ootas veerand ettevõtjaist.

Positiivseid uudiseid on viimastel nädalatel tulnud ka lennujaama suunalt. Näiteks toob uus aasta mitu uut otselendu (Nizza, Istanbul, München jt). Lennureisijatele magusaim ja üks tähtsamatest saab olema ilmselt Lufthansa München, mis Saksa lennufirma üks baasjaamadest, ning loob head ühendused muu ilma linnadega. Eesti Estonian Air aga jõudis valusate kärbete järel suvekuudel jooksvasse kasumisse.

Mahtude kärpimine tõi häid sõnumeid ka teenusepakkujaile. Näiteks selgus möödunud nädalal, et maanteekaubaveotariifid Euroopa teedel jõudsid tänavu kolmandas kvartalis kriisieelsele tasemele, moodustades 97% 2008. aasta oktoobri tasemest. Järk-järgult on hindade kergitamisest teatanud viimasel paari kuul nii mere- kui õhuvedajad. Tõsi, neid sõnumeid summutavad Eestis kütuseaktsiisi määrade kasv ehk kütuse kallinemine.

Oli raske aasta ja uus toob samuti hulga väljakutseid - kütus kallineb, välisvedajate tung Eestisse jne. Teisalt jälle kasvatab keeruline aeg iseloomu ning ellujääjad on tugevamad kui varem. Logistikuile seega parim aeg enesetõestuseks.

Mõned miinused 2009. aastast

Eksport (10 kuud) -27%

Import (10 kuud) -37%

Lennureisijaid Tallinna Lennujaamas (11 kuud) -26,3%

Lennukaupa Tallinna Lennujaamas (11 kuud) -52,7%

Lennuoperatsioone Tallinna Lennujaamas (11 kuud) -22,9%

Kaubakäive Eesti Raudteel (10 kuud) -4,1%

Kaubavedu maanteel (Eesti ja välismaal, tonni) -34%

Kaubakäive maanteel (Eesti ja välismaal, tonn/km) -34%

Tarbeautode müük (11 kuud) -72%

Veoautode müük (11 kuud) -81%

Maksehäiretega logistikafirmasid 7 kuuga +200%

Korduvalt rahvusvahelisi seadusi rikkuvate maanteevedajate arv (2008.-2009. I PA) kasv - 2 korda

Veokite esmane registreerimine (11 kuud) -63%, uutel veokitel -70%

Haagiste esmane registreerimine (11 kuud) -60%, uutel haagistel -60%

Kaupade lastimine Eesti sadamates (11 kuud) -1%, lossimine +3,7%

Laevaliiklus Eesti sadamais (I-III kv) -65%

Allikas: Äripäev, Statistikaamet, Tallinna Lennujaam, Krediidiinfo

Mis näitajad Logistikauudised.ee lugejale enim meelde jäid? Jäta kommentaarina.

Millised olid 2009. aasta olulisemad märksõnad ja sündmused, vahendab Logistikauudised.ee alates 28.12.

Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077