Töö- ja puhkeaja reeglitele ei saa vilistada

Lisaks tahtlikule vusserdamisele ning ahnusele tihti veokijuhid ja nende tööandjad lihtsalt  ei tea, kuidas täita töö- ja puhkeaja seadust. Kuid täpsed eurodirektiivid on ranged ja firmajuht vastutab oma autojuhi tegude eest ka siis, kui neid tehakse välismaal. Tööinspektsiooni Sõidukijuhtide tööinspektor Toivo-Ants Mäe kutsub korrale ja toob välja ohukohad.

Euroopa direktiivid on väga täpselt kehtestanud nõuded kaupa ja reisijaid vedavatele autojuhtidele. See puudutab sõidu- ja puhkeaja nõudeid põhimõttel, et sõitev autojuht peab olema puhanud.
Kontrolli viib teedel läbi politsei ja veondusega tegeleva ettevõtte, edaspidi veoettevõtte, juures teeb kontrolli Tööinspektsiooni töötajana tööinspektor.
Tööinspektor kontrollib veoettevõtja juures Euroopa Parlamendi ja Nõukogu määruse (EÜ) nr 561/2006, Nõukogu määruse (EMÜ) nr 3821/85 ja EV liiklusseaduse täitmist.
Veoettevõtja võib olla kui tööandja, kaubasaatja, ekspedeerija, reisikorraldaja, peatööettevõtja, alltööettevõtja, juhtide vahendamise agentuur – kõik nad peavad tagama, et lepinguliselt sätestatud ajakava ei lähe vastuollu määruse 561/2006 sätetega.
Kontrollitakse määrusega 561/2006 ettenähtud veokeid, mida kasutatakse:
• kaubaveoks, mille lubatud täismass koos haagise või poolhaagisega ületab 3,5 tonni;
• reisijateveoks, rohkem kui 9 inimese veoks, juht kaasa arvatud.
Veoettevõttes kontrollitakse sõidumeerikutele salvestatud andmeid (määrus 561/2006): sõidukijuhi ööpäevast sõidu- ja puhkeaega, vaheaegu sõidul, iganädalast töö- , sõidu- ja puhkeaega, kahenädalase sõiduaja kohta kehtivaid piiranguid ja analoogmeeriku salvestuslehtedele kantud andmeid (määrus 3821/85).
Käesoleval aastal on alustatud sõidukijuhtide töö- ja puhkeaja kontrollimist veoettevõtja juures kontrollimist võimaldava arvutiprogrammiga. Sellega kontrollitakse analoogketastele salvestatud ja digitaaltahhograafist saadud andmeid.
Digiandmeid laetakse arvutisse  tahhograafi kaabliga või salvestatakse mõne nn. välisseadme abil, nagu TachoReader Mobile, TachoReader Combo, DBOX, Optac, Downloadkey, TachoDrive jne.
On olukordi, kui on salvestatud ainult andmed autojuhtide kiipkaartidelt. Põhjuseks tuuakse asjaolu, et autojuhid käivad kodus puhkamas aga sõidukid töötavad edasi teiste juhtidega ja andmeid veokitelt on raske kätte saada.
Andmed tuleb salvestada sõidukite digitaalsetest tahhograafidest, kust saab kätte andmed sõiduki ja ka sellega töötanud autojuhtide kohta. Alles siis saab leida ka need rikkumised, mis on liigitatud nende rikkumiste raskuste alusel kategooriatesse, st on võimalik teha kindlaks rikkumise raskusaste,  kas kerge-, raske- või väga raske rikkumine.
Rikkumiste kategooriad on välja toodud Vabariigi Valitsuse 23.07.2009.a. määruse nr 131 (RT I 2009, 42, 282) II lisas „Rikkumiste liigitus”.
Arvutiprogramm avastab rikkumisi küllaltki palju. Näiteks, kui autojuht puhkeajal „liigutab” parkimisplatsil sõidukit kas või mõned meetrid, on ööpäevane puhkeaeg sellega juba mitte katkestatud, vaid seda puhkeaega ei ole peetud ettenähtud tunde. Selliseid ühe, kahe ja kolme minutilisi sõidukriipse, mis tulevad graafikul välja, on küllaltki palju.
Juhul kui veoettevõtja ei säilita analoogmeerikute salvestuslehti ega allalaaditud andmeid vähemalt 365 päeva, so üks aasta, loetakse rikkumist „Väga tõsiseks rikkumiseks” ning veoettevõtja, kui tööandja,  kuulub väärteomenetluse seadustiku alusel karistamisele.
Mõned puudused, mida liigitatakse „Väga tõsiseks rikkumiseks” (VV määrus nr 131) on:
• andmeid ei sisestata käsitsi tahhograafi või väljatrükile, ei kanta salvestuslehele;
• tahhograafi lülitite mittenõuetekohane kasutamine;
• salvestuslehele ei ole kantud perekonnanime;
• salvestuslehele ei ole kantud eesnime;
• juht ei märgi kogu teavet nende perioodide kohta, mida tahhograaf ei registreeri;
• kasutatakse määrdunud ja kahjustatud salvestuslehti, kus andmed ei ole loetavad;
• salvestuslehed või juhikaart on eemaldatud ja see mõjutab andmete salvestamist.

Tööandjate ja veokijuhtidega vesteldes tuleb välja, et tihti nad ei tea seda, kuidas tuleb meerikuid reguleerida ja sinna õiget informatsiooni sisestada. Digitaalmeerikud väljastavad väga palju sõnumeid, hoiatusi ja talitlushäireid, mida ka ei teata. See viitab sellele, et puuduvad digitaalmeerikute kasutusjuhendid, mille järgi tuleks veokijuhte juhendada. Digitaalmeerikute kohta on kõik vastavad andmed olemas neid müüvatel ja remontivatel-taatlevatel  ettevõtetel.  Veokijuhtide juhendamisel tuleks pöörata tähelepanu ka ülaltoodud määruste 561/2006 ja 3821/85 õppimisele ning koos läbi arutamisele. Kahjuks veokijuhi töölevõtmisel vaadatakse ainult, et veokijuht oleks koolituse läbinud aga tema teadmisi ei kontrollita ega värskendata.
Kontrollitavate andmete hulka tuleb arvestada ka veoettevõtja poolt väljastatud tõend, kui sõidukijuht oli  ajutiselt töövõimetu, oli põhipuhkusel või juhtis sõidukit, mis ei kuulu määruse nr 561/2006 või AETR’i kohaldamisalasse.
On väga kahju, et peab sellest elementaarsest informatsioonist järjekordselt kirjutama.  Paraku aga pean seda veoettevõtete esindajatele väga tihti rääkima.
Juhin tähelepanu määruse 561/2006 artikli 10 alapunktile 3, kus on märgitud, et „Veoettevõtja vastutab oma sõidukijuhtide rikkumiste eest ka juhul, kui rikkumine pandi toime mõne teise liikmesriigi või kolmanda riigi territooriumil”.

Toivo-Ants Mäe

Logistikauudised.ee kogub lugejate küsimusi seadusi puudutavatel teemadel, et neile spetsialisti vastus küsida. Esita enda oma kommentaarina või info@logistikauudised.ee.

  

Osale arutelus

  • Siim Sultson

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,56 0.025671
Bulgaaria leev BGN 1,96 0
Filipiinide peeso PHP 59,92 0.033387
Hiina jüaan CNY 7,81 0.138408
Hongkongi dollar HKD 9,21 0.038012
Horvaatia kuna HRK 7,57 0.009253
Iisraeli seekel ILS 4,14 0.028965
India ruupia INR 76,61 -0.065225
Indoneesia ruupia IDR 15955,00 0.037619
Islandi kroon ISK 121,77 -0.145959
Jaapani jeen JPY 132,19 -0.02269
Kanada dollar CAD 1,51 -0.028557
LAV rand ZAR 16,48 0.040679
Lõuna-Korea vonn KRW 1289,50 -0.038759
Malaysia ringgit MYR 4,91 -0.164764
Mehhiko peeso MXN 22,31 0.027797
Norra kroon NOK 9,72 0.50256
Poola slott PLN 4,24 -0.011801
Rootsi kroon SEK 9,95 0.661821
Rubla RUB 69,62 0.103521
Rumeenia leu RON 4,64 0.017255
Singapuri dollar SGD 1,60 0.043804
Suurbritannia nael GBP 0,89 0.011208
Šveitsi frank CHF 1,17 -0.336708
Taani kroon DKK 7,44 0.016665
Tai baht THB 38,72 -0.025819
Tšehhi kroon CZK 25,57 -0.023464
Türgi liir TRY 4,57 0.004375
Ukraina grivna UAH 31,35 0.034778
Ungari forint HUF 312,00 0.054516
USA dollar USD 1,18 0.174171
Uus-Meremaa dollar NZD 1,73 0.020235
Valgevene rubla BRL 3,84 -0.298414
Valgevene rubla BYN 23228,00 0.194107

Valdkonna töökuulutused

TRANSIIDIKESKUSE AS otsib KOMMERTSDIREKTORIT

Transiidikeskuse AS

20. november 2017