Autor: Siim Sultson • 12. november 2009
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Finnair ja SAS heidavad paari?

Majanduskriisist räsitud Finnair ja SAS võivad heita paari, et koos paremini hõlvata konkurentsist pinges lennuturgu, edastab Kauppalehti.

Finnairi juhatuse esimees Christoffer Taxell keerutab teemast kuuldes:" See on täiesti selge, et sellel ala uuritakse koostöövõimalusi pidevalt nagu mujalgi ärielus."

Siiski pole Finnairi ja SASi koostöö võimalused pilvitud. Esiteks kuuluvad ettevõtted erinevatesse lennuallianssidesse: esimene Oneworldi, teine Star Alliance´i. Nende alliansside piiri ületamine nõuaks täiesti uue ettevõtte loomist.

Finnair on juba pikka aega soovinud saada lahti valdavalt kahjumlikust siselennundusest, ka lähivälismaade lennud poel teab mis tuluallikad. Euroopa liinidel on konkurents tihe ja piletihinnad maas. Ükski Euroopa lennufirma ei saa nüüdsel ajal turistklassi piletite eest hinda, mis tekitaks peale kulude ka mingit tulu.

Finnairil terendub sellel aastal oma ajaloo suurim kahjum ja firmas on käimas 200 miljoni eurone säästuplaan. SAS aga saavutas kolmandas kvartlis napi kasumi. Kuid juba pikalt raskustega maadelnud firma on säästnud kulusid juba 440 miljonit eurot.

 

 

 

 

 

Lisaks piinab mõlemaid ettevõtteid sisetüli töötajaskonna ja juhtkonna vahel.

Üle aasta raskustega maadelnud SAS otsis enne suve lõppu omale partnerit ja päästjat. Seda loodeti sakslaste Lufthansast. Kuid viimasele ei sobinud SASi kahjum, vana masinapark, kõrged tööjõukulud.

SASi parimini hakkama saavad osad on Soomesse rajatud tütarfirma Blue1 ja Norrasse rajatud tütarfirma Wideröe.

Finnair omakorda otsib alltöövõtjat, kes saaks hakkama siseliinidel ja Euroopa-Aasia liinidel. Lisaks kuulub Finnairile Norra odavlennufirma Norwegian Air Shuttle´st vähemus. Norralaste firma ise aga lõikab taanduvast lennuturust kasu.

Pealekauba hoiavad mõlemad  - Finnair ja SAS - kiivalt kinni oma kauglennundusest: esimene Aasia, teine Tai ja USA sõitudest.

Sellel sügisel hakkas Rootsi valitsusus äkitselt arutlema SASi tuleviku üle. Lisaks sooviks SASi osalusest loobuda Taani riik, kuid see-eest Norra riik tahab oma osalust firmas kergitada seniselt 15% kõrgemale.

 Nendele riikidele - Rootsile, Taanile ja Norrale kuulub SASist pool. Teise poole üle valitseb kuulus Wallenbergide perekond. Viimane võiks riikide osaluse ümbermängimisel saada enamusosanikuks.

Finnairi suurim omanik on Soome riik 56%-ga. Oktoobris tõusis teiseks Kuntien Eläkevakuutus (Keva), kes ostis miljon aktsiat. Kolmas omanik on norralaste Skagen Global Verdipapirfond.

 

 

Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077