Autor: Siim Sultson • 25. september 2009
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Soomeski romuveokid levimas

Veonduse kängumine toob lisaks Eestile põhjanaabritegi juures liiklusse üha enam suvaliste osadega kohendatud suisa ohtlikke veomasinaid, mida nagu muiste tuleb nüüd tee peal putitada.

Majanduskitsikus sunnib autovedajaid andma uued autod liisingfirmadele tagasi ja kasutama vedudeks vanu ja sageli väga viletsas seisus olevaid sõidukeid, mis omakorda muudab maanteed teistele autojuhtidele eluohtlikuks. Ükski julgestuspolitsei poolt eile hommikul Tallinna sissesõidul kontrollitud raskeveokitest ei olnud tehniliselt korras, vahendas ERR.

"Meile kaevatakse pidevalt margitöökodade kallite hindade üle, kuid samal ajal on ju veoturg nagu ta on," tõdes Lõuna-Soome vedajate liidu tegevjuht Timo Rantanen Taloussanomatele.

Veofirmade kannatus on piiri peal, sest lohku vajuv rahakott muudab raskeveokite hooldamise, remondi ja varuosade ostmise aina ülejõu käivamaks.

Tulemusena kasutatakse järjest rohkem madalama järgu osi või lausa kombineeritakse ise midagi iseenese tarkusest. Osade baasiks on ka nüüd tihti muidu viimase piirini ruunatud liikumisvõimetud autovrakid.

"Selline käitumine peegaldab olukorda väga selgelt. Mitmed ettevõtjad on sunnitud leiutama uusi nõkse kulude alla surumiseks. Vanale masinale ei peeta tihti mõttekaks hankida tehaseosa," avas ta vedajate argipäeva.

Näiteks on veel töökorras kasutatud tagavaraosad uutest margiosadest odavamad 40-60%.

Teisalt aga peavad margiosadega kauplejad ebamääraste osade kasutamist asjatult riskantseks.

"Näiteks mootoris ebamäärast päritolu osa kasutamine võib auto lihtsalt tee peale jätta. Sea kotis ostmine läheb kalliks maksma," sõnas Scaniaid müüva Scan-Auto arendusjuht Henna Wickström.

Turul on juba liikvel osi, mis on maha kruvitud põlenud veokitelt. Keegi ei tea, kuidas nende puhastatud, kuid tuld saanud osade metall pingetele reageerib.

"Pea igal autotootja müüb ka ise kasutatud osi, mis on konrollitud ja tunnistatud garantiikõlbulikeks," tuletas ta firmaomanikele meelde.

Kasutatud osade kasutamine tiheneb ikkagi ja margiäridki püüavad uue laieneva trndiga sammu pidada..

"See ei ole mingi vägikaikavedu muude kasutatud varuosadega kauplejatega, kuid nii saame paremini ära kasutada vanemid masinaid osadena müües. Neile paistab ju olevat turgu," tõdes Veho tarbesõidukite ala juhataja Rami Keinänen.

Kasutatud ja suvalist päritolu ning iseenese tarkusest kombineeritud osade kasutamine tähendab ka põrumist ülevaatustel. Pealegi peitub siin ka oht endale ja kaasliiklejatele. Kuid teisalt on veofirmal vaja, et masinad oleksid kasumlikult liikvel.

Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077