Miks idapiiri ületamine venib?

Juulist hakkasid jälle kasvama veokite järjekorrad idapiiril. Ooteaeg küündis enam kui nädala ehk kaheksa päevani. 

 

Juba palju aastaid tekivad piirile aeg-ajalt järjekorrad, kuid teravaks muutus probleem kaks aastat tagasi pärast 2007. aasta aprillisündmusi. Kohe kui järjekorrad hakkavad tekkima ning saavutavad kriitilise pikkuse, tõstavad häält transpordiettevõtted. Piisab aga järjekordadel lüheneda, kõik jäävad vait kuni järgmise korrani. 2007. aastal hädakarjed hakkasid kostuma kui järjekorrad venisid neljapäevasteks, käesoleval aastal - kui piiril tuli oodata rohkem kui nädal aega.

Keda küll järjekordade tekkimises ei süüdistatud! Kohalikke poliitikuid, kes ei suuda luua idanaabriga normaalseid suhteid, Euroopa vedajaid, kes pärast meie riigi liitumist Schengeni tsooniga hakkasid vedama läbi Eesti kaupu Venemaale. Nüüd on süüdi transiitsõiduautode vedajad.

Veoettevõtte Jupiter Plus AS juhatuse liikme Jevgeni Sidorovi sõnul on Soome-Vene piiril  loodud sõiduautoid vedavate veoautode jaoks eraldi koridorid. Eestis seisavad kõik ühises järjekorras. "Piirid ummistusid kui Venemaale imporditavate autode vool suunati läbi Eesti," - ütles Sidorov. Asi on selles, et iga auto kohta täidetakse tollideklaratsioon ning kui veetakse kaheksa sõiduautot, siis tuleb vormistada ja kontrollida üheksat deklaratsiooni. Tähendab, kui järjekorras seisab 100 masinat, ületab piiri faktiliselt 900 sõidukiühikut. Venemaa toll ei ole võimeline sellist mahtu kiiresti töötlema ning kui sadamasse tuleb laev sõiduautodega, piirile tekivad kohe ummikud. 

Anonüümseks jääda soovinud Venemaa veoettevõtte esindaja seletas, et põhjus on tavalises Venemaal valitsevas segaduses. Muidugi mõjub ummikutele ka poliitika ning vana sild, kuid peapõhjus on Venemaa tolli töös. "Toll on nagu riik riigis. Kõik hakkab laabuma kui meie valitsus võtab probleemi käsile," on veendunud vene ettevõtja.

Vene toll aga süüdistab kõiges tollipunktide halba seisundit. Venemaa ja Eesti piiri- ja tolliametite kohtumisel, mis toimus 9. juunil Pihkvas, Venemaa poolt ütles, et üle Narva jõe ehitatud sild on avariiline ning variseb kokku, kui lasta sõidukid üle silla vabalt voorima. Seetõttu tuleb ehitada uus tollipunkt, sild ning ümbersõidutee veoautodele. Samuti rekonstrueerimiset nõuavad Kunitškina Gora ja Šumilkoni läbipääsupunktid, Ivangorodi ja Petšorõ-Pskovskije raudteepiirijaamad.

Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi teede- ja raudteeosakonna juhataja Ain Tatter on veendunud, et silla seisund ei mõjuta järjekordi piiril, kuna silla läbilaskevõime on 150 autot ööpäevas. Kui aga piirile koguneb 500 masinat ning üle piiri lastakse kõigest 50 masinat ööpäevas, siis ei ole sellel sillaga mingit seost.  Tatteri arvates peitub probleem Venemaa tolli ebarahuldavas töös.

Tatter teatas, et selle aasta eelarvest eraldati silla remondiks 90 miljonit krooni. Tööd algavad veel tänavu ning kestavad kaks aastat. Lisaks sellele anti 2004. aastal ministeeriumile ülesanne projekteerida uus sild üle Narva jõe, kuid projekti alustamiseks tuleb sõlmida kokkulepe Venemaaga.

"Me oleme nõus korraldama rahvusvahelise hanke ning maksma selle eest. Saatsime juba mitu pärimist Venemaa transpordiministeeriumisse, kuid vastuseid ei ole saanud. Nii et uue silla ehitamine ei veni teps meie süül," lisas Tatter, kelle sõnul Venemaa transpordiministeerium saatis neile kirja, et Venemaa on valmis kohtuma 2009. aasta teisel poolel ning arutama muuhulgas ka uue silla ehitust.

Möödunud nädalal külastas Eestit Venemaa piirivalveteenistuse ülem armeekindral Vladimir Pronitšev. Külastuse käigus kirjutati alla koostöölepe Eesti piirivalveametiga. Võib öelda, et asi hakkas liikuma.

Kommentaarid

Veokid viia tasulisele parkimisplatsile

Ain Tatter
Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi teede- ja raudteeosakonna juhataja 

Viimati arutas valitsus piirijärjekordade probleemi käesoleva asta juunis. Siis andis valitsus majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumile ning siseministeeriumile ülesande töötada välja uus piiriületuse süsteem. Esiteks peab siseministeerium viima sisse seadusemuudatused, et oleks võimalus viia veokid teedelt tasulistele parkimisplatsidele.

Muudatuse ettepanekud esitatakse valitsusele kolme kuu jooksul. Majandusministeeriumi ülesandeks on töötada välja parkimisplatside tasustamise meetod. Platside loomise ettepaneku tegid ettevõtjad, kes ei ole hetkel valmis inivesteerima piiriinfrastruktuuri arendamisse ning kes ei hakka protestima parkimistasu vastu. 

Ka Euroopa Komisjon võttis vastu otsuse eraldada Soomele, Eestile ja Lätile antud probleemi lahendamiseks 4 miljonit eurot. Eesti saab 1-1,5 miljonit eurot. Uus süsteem planeeritakse rakendada järgmisel aastal.

Ministeerium otsib lahendusi

Priit Järvepõld,
Siseministeeriumi sisejulgeolekupoliitika osakonna piirivalvepoliitika büroo nõunik

Ministeerium otsib probleemile lahendusi, kuid tahaks rõhutada, et jutt ei käi tasulisest piiri ületamisest. Meie eesmärk on tagada normaalsed tingimused järjekorras ootavatele inimestele.
Ühe variandina on kaalutlusel parkimisplatside loomine, kus autojuhid saaksid majutuse ja toitlustuse. Osaliselt parkimiskohtade loomist toetab Euroopa Komisjon.

Osale arutelus

  • Artur Tooman

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Seotud lood

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,56 -0.315684
Bulgaaria leev BGN 1,96 0
Filipiinide peeso PHP 64,74 -0.332553
Hiina jüaan CNY 7,86 -0.166495
Hongkongi dollar HKD 9,69 -0.157653
Horvaatia kuna HRK 7,44 0
Iisraeli seekel ILS 4,35 -0.147072
India ruupia INR 79,81 -0.362443
Indoneesia ruupia IDR 16826,00 -0.017826
Islandi kroon ISK 124,54 0.150381
Jaapani jeen JPY 132,25 -0.007561
Kanada dollar CAD 1,56 -0.057102
LAV rand ZAR 14,48 0.007596
Lõuna-Korea vonn KRW 1324,20 0.083138
Malaysia ringgit MYR 4,82 -0.161547
Mehhiko peeso MXN 22,96 -0.164342
Norra kroon NOK 9,66 0.074586
Poola slott PLN 4,14 0.024189
Rootsi kroon SEK 9,91 0.075203
Rubla RUB 69,87 -0.309624
Rumeenia leu RON 4,66 0
Singapuri dollar SGD 1,63 -0.030686
Suurbritannia nael GBP 0,89 0.02257
Šveitsi frank CHF 1,15 0.063344
Taani kroon DKK 7,45 0.010204
Tai baht THB 38,94 -0.025673
Tšehhi kroon CZK 25,30 -0.019759
Türgi liir TRY 4,66 -0.070739
Ukraina grivna UAH 33,59 -0.161997
Ungari forint HUF 311,03 -0.006429
USA dollar USD 1,24 -0.113643
Uus-Meremaa dollar NZD 1,68 -0.021388
Valgevene rubla BRL 4,01 -0.186827
Valgevene rubla BYN 24217,00 -0.160784

Valdkonna töökuulutused

Ball Transport otsib KLIENDIHALDURIT

M-Partner HR OÜ

26. veebruar 2018

Logistika Pluss otsib KLIENDIHALDURIT

Logistika Pluss OÜ

21. veebruar 2018