Logistikas tuleb tõehetk teisel poolaastal

Kiirete muutuste tõttu viimase aasta jooksul peapeale lennanud prognooside tõttu on logistikaettevõtete esindajad teise poolaasta suhtes äraootavad ja prognoose tegema ei rutta.

Esimene poolaasta näitab üle ootuste sügavat langust pea kõikjal logistikas – kadunud on 75% tarbeautode müügist, poole võrra on vähenenud kaubaveod lennujaamas, veerandi võrra on vähem reisijaid ja nii edasi. Kas suurele kukkumisele järgneb nüüd põhi ja sügisel tuleb taastumine?

Võtsin kildudest kokku ettevõtjate kommentaarid eesootava suhtes.

Ühe märgina stabiliseerumisest andis näiteks tarbeautode müük. Kolmekordse languse läbi elanud tarbesõidukite turul näitas juuni paremat tulemust kui mai, müüdi viis tarbeautot enam.

„Fakt on see, et müük pöördub ühel päeval uuesti tõusule. Küsimus on, kas see juhtub kuue kuu, aasta või kolme aasta pärast," kommenteeris kolm korda vähem Fordi tarbeautosid müünud Info Auto turundusdirektor Tiit Lillipuu ootusi teisele poolaastale. "Tahaks loota, et teine poolaasta tuleb "nii hea" kui oli esimene, kuid oleme valmis ka hullemaks ja tuleb sellega leppida.“

Viiendiku võrra on tänavu vähenenud ka konteineriveod. Ookeani Konteinerivedude OÜ tegevjuhi Alar Valti sõnul on konteinerivedudes tõehetk oktoobris-novembris, mil saab vaadata, kas hooajaliselt suveks kokku kuivanud vedudes tuleb sügise alguses tõus või mitte. „Seda, kas kriisi põhi on läbitud, täna küll öelda ei julge. Kui veod pärast suvist madalseisu augusti lõpus kosuma hakkavad, võib väita, et kriisi üks etapp on läbitud,“ lisas Valt.

Esimese poolaasta märksõnadeks nimetab laologistikateenuseid pakkuva ASi Smarten Logistics tegevjuht Mait Miller hinnakonkurentsi teravnemist ja hinnasurvet klientide poolt, mis on tõsisem kui eelnevatel aastatel. „Kliendid on sel aastal päris palju võitnud," kommenteeris Miller. „Samas usun, et tööjõuturul valitsev seis on aidanud teenuse kvaliteedi kasvule kaasa ehk kui ühelt poolt oleme hinnasõja tõttu tulusid kaotanud, siis teisalt on see meile pühendunud ja motiveeritumate töötajate kaudu tagasi tulnud.“

Mida saab teisel poolaastal? „Hästi keeruline öelda. Smarten sõltub ülipalju toidu- ja esmatarbekaupade tarbimisest ja see on asi, mida me mõjutada ei saa,“ lisas Miller. Küll on ettevõttel lao täituvus hea, kvaliteet ja tootlikkus kõrge ning kevadel lisandus uusi projekte, mis kasvu lubavad oodata. Suurematest ja olulisematest tõi Miller välja näiteks Statoilile kesklaoteenuse pakkuma hakkamist, mis ettevõttele väga tähtis projekt.

„Isiklikult näen, et kriisipõhjused on sügavamad ja sellest toibumine võib võtta mitu aastat. Reeglid on turul muutunud ja tuleb uue turuolukorraga kohaneda, oleme valmistunud pikemaajaliseks kriisiks,“ lisab Balti Logistika tegevjuht Vallo Arumäe.

Positiivset on siiski ka. Näiteks Muuga CT andmeil on esimesel poolaastal eksportveod kasvanud. “Vaatamata konteinerite veomahtude üldisele langusele Läänemeres, saime esimesel poolaastal täheldada Eesti eksportijate aktiivsuse tõhustamist,”  rääkis Muuga CT juhatuse esimees Sergei Artjomov. “Kuid riigisiselise tarbimise langus ja transiidi kaubavoogude vähenemine viisid järsule, kuigi ennustatavale impordi langusele.”

Logistika must kroonika
valik esimese poolaasta tulemustest, võrrelduna möödunud aasta sama perioodiga

- tarbeautode müük -72,7%, sealhulgas veokite müük -83%

- lennukauba vähenemine Tallinna Lennujaamas -52,7%

- reisijate vähenemine Tallinna Lennujaamas -26,8%

- maanteevedudes üle veoressurssi ca 30%

- konteinerivedude maht Muuga CTs -23,9%

- vedude maht raudteel - 8,9%

- reisijaid Tallinna Sadamas - ca -1%

-
Allikas: Äripäev

Osale arutelus

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,60 0.483304
Brasiilia reaal BRL 4,28 0.0093364
Bulgaaria leev BGN 1,96 0.0102286
Filipiinide peeso PHP 60,04 0.2186832
Hiina jüaan CNY 7,72 -0.0634165
Hongkongi dollar HKD 8,93 0.0212823
Horvaatia kuna HRK 7,43 0.0080737
Iisraeli seekel ILS 4,18 0
India ruupia INR 81,11 0.1345629
Indoneesia ruupia IDR 16104,12 -0.167564
Islandi kroon ISK 136,81 -0.0073089
Jaapani jeen JPY 124,70 -0.0080186
Kanada dollar CAD 1,52 0.0790566
LAV rand ZAR 15,75 0.1997659
Lõuna-Korea vonn KRW 1285,48 0.3677475
Malaysia ringgit MYR 4,71 0.034002
Mehhiko peeso MXN 21,69 0.2064904
Norra kroon NOK 9,75 0.0369432
Poola slott PLN 4,29 0.0256602
Rootsi kroon SEK 10,26 0.027292
Rumeenia leu RON 4,76 -0.1112557
Singapuri dollar SGD 1,55 0.0452723
Suurbritannia nael GBP 0,87 -0.0114863
Šveitsi frank CHF 1,13 0
Taani kroon DKK 7,46 -0.0174137
Tai baht THB 36,10 0.1350834
Tšehhi kroon CZK 25,68 -0.0622689
Türgi liir TRY 6,02 0.1979605
Ukraina grivna UAH 31,61 0.0088579
Ungari forint HUF 317,75 -0.022025
USA dollar USD 1,14 0.0263667
Uus-Meremaa dollar NZD 1,68 0.2446301
Valgevene rubla BYN 2,45 0.0491018
Vene rubla RUB 75,24 0.0684932

Valdkonna töökuulutused

VENIPAK EESTI OÜ otsib MÜÜGIESINDAJAT

Venipak Eesti OÜ

24. jaanuar 2019