ETTC loodab saneerimisega uuesti jalule saada

40% ulatuses Eesti kapitalil olev kasutatud veokite müüja, kiirelt kasvanud ettevõte Euro Truck Trade Center (ETTC) loodab saneerimise läbi uuesti jalad alla saada.

Neli korda Äripäeva kiiresti kasvavate ettevõtete ehk Gaselli TOPis figureerinud ning möödunud aastal Äripäeva TOP 500 Eesti suurema ettevõtte hulka kasvanud ETTC müügitehingute arv hakkas vähenema majanduskriisi süvenedes ning ettevõttel hakkasid ettevõtte juhi Peep Norki sõnul tekkima likviidsusprobleemid, mille peamisi põhjuseid on kaks.

"Esiteks on drastiliselt vähenenud kasutatud veokimüügi mahud ning hinnad. Teiseks on ETTC osaliselt finantseerinud viimaste aastate jooksul nii Eesti, Läti, Leedu kui ka Poola haagiste rendiäri käivitamiskulusid," selgitas Nork. "Paraku on haagiste rendiäri viimasel ajal negatiivselt mõjutanud veosemahtude väga suur langus, väga madalad rendihinnad, klientide oluliselt halvenenud maksekäitumine ja seega ka ebatõenäoliste nõuete osakaal, majanduskeskkonda arvestades liialt agressiivsed finantseerimistingimused ning liialt suured tegevuskulud."

2007. aastal ca 206 miljonine käive kahanes mullu 108 mln kroonini. Kasutatud veokite müük on tänavu praktiliselt hääbunud.

Saneerimiskaitset Nork kiidab, tema hinnangul on selle näol ettevõtet tervendada on igati teretulnud ning vajalik. "Anname endale samas aru, et tegemist on väga keeruka ja pika protsessiga, mille õnnestumine sõltub väga paljudest asjaoludest", lisas Nork. "Pankrotiavalduse esitamine on lihtne toiming. Samas, erinevalt pankrotiprotsessist, mille osas on paralleele tõmmatud ettevõtte matmisega, siis saneerimise näol on ikkagi tegemist ettevõtte ravimisega."

Selge on tema sõnul aga see, et saneerimise näol on tegemist sisuliselt uue ettevõtte alustamisega selle erinevusega, et esimesest päevast alates on juba hulk probleeme. Seetõttu on ka saneerimisnõustajate roll väga oluline. "Arvan, et edukateks nõustajateks saavad ikkagi eelkõige olla heade majandusteadmistega ja praktilise juhtimiskogemusega inimesed. Sellest tulenevalt tegimegi kohtule ettepaneku määrata nõustajateks isikud, kes on meie ettevõtte tegemistega ka varem kokku puutunud ning kes varem ka ettevõtete tervendamise ja struktureerimisega kokku puutunud," selgitas Nork.

Logistikauudiste küsimustele vastab ettevõtte tegevjuht ja 40% ulatuses firma omanik, Peep Nork.

Miks saneerimist taotlete?

Peamiseks põhjuseks ettevõtte tänaste raskuste osas on loomulikult ülemaailmne majandus- ja finantskriis. Veokite müük on drastiliselt langenud ning oluliselt halvenenud on ka klientide maksekäitumine. Samuti on ettevõtte finantseerinud Trailway grupi teisi ettevõtteid Eestis, Lätis, Leedus, Poolas, Venemaal ja Ukrainas antud laenude ning müügitehingute näol. Paraku on kriis ka neis riikides ning seetõttu ei ole hetkel võimalik nõudeid sisse nõuda.

Tänaseks on algatatud saneerimismenetlus. See, milline saab olema saneerimiskava täpne sisu, ei ole hetkel veel teada, kuna lõplike nõuete väljaselgitamine ning läbirääkimised veel käivad. Loodame kava tutvustada võlausaldajatele augusti alguses.

Usute, et ettevõtet on võimalik pankrotist päästa?

Hetkel usun, et ettevõtet on võimalik saneerida ning seega pankrotist päästa. Seda eelkõige läbi kohustuste ajatamise ning nõuete sissenõudmise läbi. Kindlasti mängib olulist rolli ka turu paranemine, kuid siiski ei põhine saneerimise edukus lootusel, et majandus ja ettevõtte finantsseis iseenesest paraneks.

Kui kiiresti loodate uuesti jalad alla saada?

Hetkel on seda konkreetselt väga raske öelda. Siiski anname endale aru, et nõuete sissenõudmine võlgnikelt ning ettevõtte võlausaldajate nõuete rahuldamine võtab palju aega. Seda kindlasti rohkem kui paar aastat.

Kes on ETTC võlausaldajad ja milline on ettevõtte võlakoormus?

ETTC on kohustusi ca 33,5 miljoni ringis, sealhulgas nii laenud, liisingud, tarnijad, maksud.

Kui palju on ETTCl teiste ettevõtete vastu nõudeid üleval?

ETTC nõudeid teiste ettevõtete vastu on ca 34 miljoni ringis. Ca 10 miljoni krooni eest on muid varasid.

Mida olete juba teinud, et ettevõtte olukorda parandada?

Oluliselt on vähendatud ettevõtte tegevuskulusid. Samuti on oluliselt aktiivsemalt hakatud otsima alternatiivseid turge kasutatud veokitele. Kui varasemalt oli peamiseks turuks siiski Eesti, siis eelmisest sügisest saati on pidevalt otsitud uusi kontakte ja müügikanaleid eksportturgudes. Seda nii Lõuna-Ameerika, Lähis-Ida kui ka Aafrika riikides. Olulisimaks meetmeks on aga antud laenude sissenõudmine võlgnikelt ning laekumiste arvelt rahuldada ettevõtte võlausaldajate nõudeid.

Milliseid turge ekspordisuundadena vaatate?

Hetkel on niinimetatud uued turud Kasahstan, Kirgiisia, Usbekistan. Venemaa lõunapoolsed rajoonid, näiteks Krasnodar. Aga ka sellised eksootilised kohad nagu Boliivia ja Lääne-Aafrika riigid. Tuleb aga möönda, et hinnastase ja tehingute arv on väike. 

Milline on plaan B, kui saneerimistaotlust ei rahuldata?

Saneerimiskava mittekinnitamise korral tuleb siiski üritada leida võlausaldajatega kompromissi võlgevuste rahuldamiseks. Läbirääkimisi olulisimate võlausaldajatega on tegelikult peetud juba pikemat aega ning peab ütlema, et suuremad võlausaldajad, sh Swedbank on olnud igati mõistvad ja kompromissiotsivad.

Sama ei saa aga öelda kõikide võlausaldajate kohta. Ettevõttel on ka teisi võlausaldajaid, mille nõuded ei ole märkimisväärsed ning millega suhtlemisele on kulunud väga palju aega. See on ka üks põhjuseid, miks saneerimiskaitset taotleti, et oleks võimalik tegeleda ettevõtte põhitegevuse ning samal ajal ettevõtte restruktureerimisega ning ellu jätmisega pidevate ähvarduste, pankrotiavalduste ja inkassonõuetega tegelemise asemel. Peab tõdema, et kui võlausaldajatega kompromissi ei saavutata, on tõenäoline ettevõtte pankrotistumine.

Teil on hea koostöö olnud Swedbankiga. Milles see seisneb?

Swedbank on olnud küllaltki vastutulelik, kannatlik ning avatud kõikvõimalikele ettepanekutele. On näha, et nende huviks on ETTC püsima jäämine hea koostööpartnerina, mitte ettevõtte pankrotistumine.

Milles seisneb klientide maksekäitumise halvenemine?

Paljud transpordifirmad on läinud pankrotti või on makseraskustes. On tekkinud olukord, kus on niinimetatud ringvõlgenvus ja ühe firma pankrot võib kaasa tuua veel mitu.

2007. aastal kasvasite jõudsalt (käive ja kasum kasvasid vastavalt 72 ja 83%). Kuidas läks 2008. aastal?

2007 oli tõepoolest jõudsa kasvu aasta. Käibest moodustas muidugi ka suure osa müük Trailway grupi teistele ettevõtetele. 2008 müügitulemused olid üsnagi korralikud, kuigi aasta viimastel kuudel oli märgata käibe vähenemist. 2008 aastaaruande kinnitamisega otsustasime suures osas nõudeid alla hinnata ja kajastada ettevõtte varasid konservatiivselt. Hindasime nõudeid alla ca 12 miljoni krooni ulatuses, mis osas pidasime laekumise tõenäosust väheseks.

Kuidas on läinud 2009. aasta I poolaasta (käive ja kasum)?

2009. aasta müük on olnud väga väike. Turg on sisuliselt seiskunud, Eestisse on hetkel väga keeruline midagi müüa. Küll on suurt eeltööd tehtud eksporditurgude osas ning loodame esimesi tulemusi näha juba varsti.

Kasutatud veokite müügi mahud on drastiliselt vähenenud. Kui palju (näiteks eelmisel aastal ja sel aastal I poolaastal eelmise aasta sama perioodiga võrreldes)? Kui palju on langenud kasutatud veokite hinnad?

Müügimahud on langenud 70 – 80 %. Kasutatud veokite hinnatase 50%. Piltlikult võib öelda, et täna saab praktiliselt veokeid poole hinnaga.

Kuidas ennustate kasutatud veokite müüki II poolaastaks? On põhi käes ja tuleb taastumine või kärbub veelgi?

Nii kaua kuni liisingfirmadel on oma tagasivõetud varade maht suur, ei toimu turu normaliseerumist. See aga võib aega võtta paar aastat. Eriti keeruline on turg kasutatud poolhaagiste turul. Nõudlus kogu Euroopas ja ka Venemaal puudub.

Osale arutelus

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Seotud lood

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,58 0.0632431
Brasiilia reaal BRL 4,45 0.1844852
Bulgaaria leev BGN 1,96 -0.025565
Filipiinide peeso PHP 60,22 0.0830951
Hiina jüaan CNY 7,85 0.1838564
Hongkongi dollar HKD 8,90 0.1925004
Horvaatia kuna HRK 7,40 -0.1538109
Iisraeli seekel ILS 4,28 0.2716373
India ruupia INR 80,37 0.1844926
Indoneesia ruupia IDR 16498,21 0.1848459
Islandi kroon ISK 138,80 -0.0144071
Jaapani jeen JPY 127,75 -0.0547645
Kanada dollar CAD 1,53 0.1176855
LAV rand ZAR 16,29 0.0135038
Lõuna-Korea vonn KRW 1281,50 0.1289214
Malaysia ringgit MYR 4,75 0.1855288
Mehhiko peeso MXN 22,82 0.0477942
Norra kroon NOK 9,92 0.0665544
Poola slott PLN 4,28 -0.0956871
Rootsi kroon SEK 10,30 -0.0213536
Rumeenia leu RON 4,64 0.0409403
Singapuri dollar SGD 1,56 0.1413428
Suurbritannia nael GBP 0,90 0.0556607
Šveitsi frank CHF 1,13 0.1152891
Taani kroon DKK 7,47 -0.0214265
Tai baht THB 37,21 0.1542375
Tšehhi kroon CZK 25,73 -0.0116573
Türgi liir TRY 6,08 0.1400606
Ukraina grivna UAH 31,62 0.1846924
Ungari forint HUF 322,02 0.0093171
USA dollar USD 1,14 0.1848429
Uus-Meremaa dollar NZD 1,66 0.066313
Valgevene rubla BYN 2,42 0.1243214
Vene rubla RUB 76,73 0.1996649

Valdkonna töökuulutused