Autor: Rivo Sarapik • 10. juuli 2009
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Kuidas lõpeb majanduskriis logistikale?

Deutsche Post DHL avalikustas juulis uurimuse pealkirjaga "Kättetoimetamise homne päev - kliendi vajadused aastal 2020 ja pärast seda".

Uurimus sisaldab analüüse ja ekspertarvamusi teemadel nagu globaliseerumine, majandus, tehnoloogia, logistika, keskkond ja ühiskond. Kokkuvõte sisaldab trende aastani 2020 ja ka hilisemaks ajaks.

Uuringu aluseks olevatele küsitlustele vastas ca 900 ettevõtjat, eksperti ja firmajuhti nii logistikast kui teistest rahvusvahelistest firmadest, samuti ökonomiste üle ilma. Küsitlused viidi läbi möödunud aasta juunist tänavu jaanuarini.

Logistikauudised vahendavad olulisemaid mõtteid uuringust.

Kliimamuutused ja süsihappegaasi vähendamine

Kliimamuutused ja nendega toimetule ning nende ennetamine on inimkonna üks suurematest väljakutsetest. Uurimuses osalejate hinnangul ei langetata tulevikus ostuotsuseid enam pelgalt kaubamärgi, kvaliteedi või hinna põhjal, vaid toodete ja teenuste mõju keskkonnale hinnatakse üha enam.

"Kui sa täna leiad moosipurgi etiketilt nimekirja kaloritest, siis 2020. aastal leiab sealt kindlasti info, kui palju süsihappegaasi paiskus selle tootmisel ja transpordil õhku," kommenteeris Deutsche Post DHLi tegevjuht Frank Appel. Kuna kliendid on teatud määrani valmis keskkonda säästvate toodete eest rohkem maksma, annab see sellistele toodetele kiirelt konkurentsieelise. Kliendikäitumine toob muutused ka keskkonnastandarditesse.

Logistikafirmad näitavad teed.

Praegusest finantskriisist hoolimata ei näe eksperdid maailma majanduskorras 2020. aastaks ette muutust - juhib endiselt turumajandus. Võitlus riikide ja ettevõtete vahel kasvu, rikkuse ja ressursside nimel jäävad. Trend tugiteenuste väljast sisseostmisele jääb ja paljud ettevõtted osalevad konkurentsieelise saamiseks suurtes, üleilmsetes väärtusahelates.

Samas ennustab uurimus, et ettevõtted peavad senisest rohkem ja senisest lähemalt koostööd tegema. Siin saab logistikasektor teistele ettevõtlusharudele eeskujuks olema - üha kallinevate ja kõrgete energiahindade vastu võitlemiseks on logistikaettevõtted sunnitud varasemast rohkem ühiseid ja jagatud võrgustikke looma.

Appel lisab: "Logistikateenuse keskkonnasõbralikkuse juurutamine on meie üks strateegilistest plaanidest. Näiteks pakume juba süsihappegaasivaba transporti. Samuti oleme esimene logistikafirma, mis loob keskkonnakaitseprogrammi, mis seob meid kindlate emissiooni vähendamise eesmärkidega."

Äri üle interneti - ükskõik millal ja kus.

Kliendid võivad 2020. aastal tähtsustada keskkonnasõbralikkust, kuid ei tee järeleandmist kättetoimetamise kiiruses. Nad soovivad kõiki tooteid ja teenuseid saada kohe. Nii nõuavadki kliendid üha enam teenuste läbipaistvust ja detailsemat reaalajas infot saadetise kohta.

See omakorda tähendab, et internet on populaarsem kui kunagi varem: 2020. aastaks on suur osa inimkonnast pidevalt nn online ja umbes kolm miljardit inimest ajavad oma äri üle interneti. Sündmuste kiirus kasvab, mitte ainult äris vaid üldse elus. Nõudlus paindlikkuse ja pideva kättesaadavuse järele kasvab.

Optimistlik väljavaade.

Ehkki terroristid ja globaalsed haiguste puhangud jäävad alles ja osutavad samasugust ohtu nagu tänagi, usuvad eksperdid nende ennetamise ja kontrolli tõhustumist läbi rahaliste ja tehnoloogiliste investeeringute. Sama kehtib kasvava inimikonna kohta. Enamus uuringu koostajaist uskus, et kiirelt kasvavate elanikkondadega Aasia riikide valitsuste rahvaste arvu kontrolli all hoidvad programmid on tõhusad. Inimkonna suurus jääb ilmselt pidama 7-8 miljardi vahel.

Nende vastased ennustasid siiski inimkonna ning ressursside kasutamise jätkuvat kasvu. "Siiski olid eksperdid tuleviku suhtes optimistlikud," lisas Appel. "Nad usuvad, et muutusi saab kontrollida turumajandusega."

Kümme trendi majanduses ja logistikas.

Maailmamajandus kasvab.

- kliima muutumine on oluline teema ja käivitab rohelise revolutsiooni toodete ja teenuste osas - säästev ja jätkusuutlik energiatootmine on läbimurde eelduseks

- majanduslik lõhe maailmas suureneb - võimalus sotsiaalseteks kriisideks kasvab, mida tasakaalustavad turvalisuse tagamiseks tehtud investeeringud

- Hiinast saab vältimatu majandusliider ja riik liitub maailma tehnoloogialiidritega

"Uued" kliendid.

- internet muudab klientide ootuseid ja käitumist kogu maailmas - fookus saab olema isikustatud, läbipaistvatel, kättesaadavatel ja kiiresti kohale toimetatavatel toodetel-teenustel

- keskkonnasõbralik ja teadlik ning vastutustundlik tarbimine

- mugavus ja lihtsus on kliendi peamised nõudmised

- inimestevaheline suhtlus jääb äris siiski olulisele kohale

"Uus" logistika.

- logistikatööstusest saab trendiseadja ja uute standardite rajaja nii ettevõtetevahelises koostöös kui "rohelise" äri juurutamises

- Offshoring ja outsourcing loovad uusi võimalusi - väärtusahelad laienevad kõikides suundades

- logistikateenuse pakkujatest saavad omamoodi konsultatsioonifirmad, nende täiendavad teenused aitavad lisaväärtust luua.

Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077