Ministeerium: Metsavedajad võiks siis teid ka hooldada

Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi arvates peaks metsatööstuste liit raskemat veokirongi täismassi nõudes ise ka teede eest hoolt kandma hakkama.

Eile ilmus logistikauudistes artikkel, milles Eesti Metsatööstuste Liit pahandas, et kuigi majandusminister Juhan Parts tõstis kuueteljeliste autorongide täismassi piirangu 40 tonnilt 44 tonnile, on endiselt 6- või 7-teljelised metsaveoautod sunnitud sõitma väiksema koormaga, kui nende tehniline konfiguratsioon ette näeb.

 

Järgneb majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi teede- ja raudteeosakonna juhataja Ain Tatteri kommentaar:

Eesti riigis on 40 tonni üldnorm kehtinud viimased aastakümned ja mitte-ühelgi vedajal ei saa olla õigustatud ootust kõrgemale normile ainult seetõttu, et on soetatud tehase poolt 40 tonnist suurema lubatud täismassiga veok. Eestis on ARK-i registris ka 120 tonnise nö tehnilise konfiguratsiooniga veokeid ja loomulikult on selliste veokite normikohase koormamise korral tegemist visuaalselt pooltühja veokiga. See on olnud ainult vedajate endi valik sellise soetuse tegemisel ja ilmselt on suures osas tegemist Skandinaaviast ülisoodsa hinnaga saadud kasutatud veeremiga.

Metsatööstuse Liit ei vastuta Eesti teedevõrgu korrashoiu eest, aga MKM vastutab ja seetõttu peab MKM alati tegema kaalutletud otsuseid.
Tõstes lubatud täismassi tõuseb kindlasti ka vajadus tõsta teehoiu kulutusi! See on väide, mida on kinnitanud kõik selleteemalised uuringud üle maailma, sh ka Rootsis ja Soomes!

Selleks, et Rootsis saaksid 60 tonnised veokid liigelda töötati aastakümneid nö sildade ja teede tugevdamise eriprogrammi alusel. Näit. üheksakümnendatel kulutati selleks 5,65 miljardit Rootsi krooni ja järgneva perioodi programmi maksumuseks kujuneb 17 miljardit SEK-i, kusjuures valitsus saavutas tööstusega kokkuleppe, et viimased osalevad selle programmi finantseerimisel.

Rõhutan, et tegemist on teede tugevdamise programmiga, millele lisanduva tavapärase teehoiu kulutused. Soomes on samuti teehoiu normid ja remondi rahastamine per /km olnud kordades kõrgemad kui Eestis. Mõlemas riigis on arvestatud, et lisakulutused teehoiule on tervikuna madalamad kui saavutatav logistika effekt. Eestis ei ole selliseid arvutusi tehtud, aga oleks ülimalt naiivne loota, et meie lähiaastate riigieelarves oleks võimalik hüppeliselt tõsta kulutusi teehoiule.

Eestis on teed ja sillad ehitatud suures osas GOST-i projekteerimisnormide alusel ja need ei võimalda teede koormamist Metsatööstuse Liidu poolt taotletud mahus. Üheksakümnendatel sisuliselt Eestis ei toimunud üldse teede kapitaalremonte normides ettenähtud välpadega, mille tulemusena on meie teede keskmised remondivälbad isegi ca 30 aastat. Täna on meil teid, mille katete vanused on 40 aastat jne. Ükski teedeinsener ei kirjuta alla akti, millega lubatakse teed või silda koormata üle projekteeritud normide.  Värske näide kasvõi Leedust ja eelmise aasta lõpul Klebonishkio silla kokkukukkumine ajutiselt lubatud suuremate koormuste tõttu - nüüd otsitakse süüdlasi...

See ei ole tõsine jutt, et sõites suuremate koormatega vähendame sellega teed kahjustavat mõju. Kõige suuremat negatiivset mõju omab teedele just suur kaal ja eelkõige teljekoormus - teljekoormuse suurendamine võrreldes normatiivse arvutuslikuga mõjub teekatete vastupidavusele neljandas astmes, massi suurendamine teises astmes.

Lihtsustatud näitena on teadlased toonud võrdluse, et ühe 10 tonnilise teljekoormusega veoki mõju teekattele on võrdne 160 tuhande sõiduauto mõjuga (eeldusel, et me ei arvest naastrehvide mõju)!!! St. ainult kergete sõidukitega liigeldes oleks meie teehoiukulud marginaalsed ja täna tegelikult doteerivad sõiduautod läbi kütuseaktsiisi teehoiu kulutusi selleks, et raskeveokid üldse saakdis liigelda. Loomulikult kannavad ka raskveokid oma lisaväärtust töökohtade, maksutulude jms.

Lisaks, metsa väljavedu toimub üldjuhul kohalikelt või kõrvalmaanteedelt, mis on tegelikult väga sageli kapitaalselt välja ehitamata ja tegelikele koormustele üldse mittevastavad. Tegemist on enamasti ebapiisava muldkeha kõrguse ja vete ärajuhtimise jms probleemidega. Üle neljandiku Eesti teedest rakendatakse iga-aastaseid ajutisi koormuspiiranguid nii kevaditi kui sügiseti. Need teed kohalikele elanikele üliolulised, et tarbida hädavajalikke avalikke teenuseid.

Kui riik suurendab koormusi teedele/sildadele, siis  teisalt peab ta hüvitama teeomanikele sellega lisanduvad kulutused. Kahjuks on meile riigieelarve perspektiiv selline, et kulutused teedevõrgustiku säilitamiseks lähiaastatel hoopis vähenevad. Teehoiu eelarve ilmselt küll tervikuna suureneb, aga seda EL fondide vahendite toel, mis aga suures osas on abikõlbulikud ainult põhimaanteede renoveerimisel. 

MKM ei saa teha otsuseid ainult ühe ettevõtlusvaldkonna huvides riivates sellega oluliselt teiste huvigruppide (sh elanike) õigusi, MKM ei saa teha otsuseid, millega kahjustatakse meie liiklejate turvalisust ja teedevõrku ebamõistlikus mahus ja määras, sh ka rahaliselt!

Metsatööstus väidab, et hoiaks 60 tonni meetmega kokku 1 miljard krooni aastas. Rakendades Rootsi praktikat oleks siis kohane, et Metsatööstuse Liit vastutustundliku turul tegutsejana finantseeriks näit. poole sellest summast meie teede ja sildade tugevdusprogrammi, vastava kokkuleppe sõlmimisel oleks kindlasti võimalik täiendavate kompromisside saavutamine!

Osale arutelus

  • Villy Paimets

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Seotud lood

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,62 -0.0184797
Brasiilia reaal BRL 4,32 -1.3532975
Bulgaaria leev BGN 1,96 0.0153445
Filipiinide peeso PHP 62,64 0.2047705
Hiina jüaan CNY 8,02 0.1762302
Hongkongi dollar HKD 9,09 0.2615461
Horvaatia kuna HRK 7,41 0.0526422
Iisraeli seekel ILS 4,21 0.527547
India ruupia INR 85,52 0.468761
Indoneesia ruupia IDR 17622,88 0.2507566
Islandi kroon ISK 134,43 0.171386
Jaapani jeen JPY 129,64 -0.0770772
Kanada dollar CAD 1,50 -0.1660578
LAV rand ZAR 16,64 -0.8560909
Lõuna-Korea vonn KRW 1309,25 0.1537591
Malaysia ringgit MYR 4,82 0.274834
Mehhiko peeso MXN 21,80 0.0059639
Norra kroon NOK 9,44 -0.0486855
Poola slott PLN 4,29 -0.1651739
Rootsi kroon SEK 10,36 0.0135108
Rumeenia leu RON 4,66 -0.0578939
Singapuri dollar SGD 1,59 0.0627628
Suurbritannia nael GBP 0,88 -0.0227092
Šveitsi frank CHF 1,14 -0.2006281
Taani kroon DKK 7,46 -0.0401962
Tai baht THB 37,82 0.0359731
Tšehhi kroon CZK 25,79 0.0970271
Türgi liir TRY 6,71 -1.26189
Ukraina grivna UAH 32,36 0.2509457
Ungari forint HUF 322,36 -0.5920809
USA dollar USD 1,16 0.2420889
Uus-Meremaa dollar NZD 1,77 -0.4221784
Valgevene rubla BYN 2,45 -0.2891821
Vene rubla RUB 76,12 -0.3242132

Valdkonna töökuulutused