Autor: Siim Sultson • 9. juuni 2009
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

 Jaanipäev tuleb üsna rahulik

Logistika languse taustal ei paku ka võidupüha ja jaanipäev suurt lohutust: üldveod lähevad tavalisest veelgi sügavamale suveuinakule, kuid süüa ja laevaga sõita tahetakse ikka.

"Ettevõtted lähevad puhkusele, rootslased lähevad piknikule - nii on olnud igal suvel, sel suvel aga pole materjali kellelegi vedada," pahvatas esimese hooga mööbli- ja puidutööstusele vedusid tegeva Veiko Transport OÜ juht Veiko Vilgats. Et teised tootmisharud on languses, ei saa jaanipäevalt midagi loota - pigem vastupidi, nüüd on võitlus ellujäämise nimel.

"Kui võrrelda vedude seisu olukorraga kolm kuud tagasi, siis nüüd on ikka palju hullem," ahastas ta. Nüüdse turu veelpüsijaid nägi ta ennekõike vanade autodega opereerijates - neil pole ju liisinguid kaelas. Heal ajal võttis Veiko Transport uued autod liisingusse ja vedas kuni Skandinaaviani, siis tuli järsk kukkumine. "Kui aasta eest sai Riiast tuua kaupa terve rekkatäie, siis nüüd mahub kaup lahedasti ära väikebussi," näitlikustas Vilgats mahtude langust.

Seega tuleb kurb suvi ja seis jääb samaks ka järgmisel aastal.

"Arvan, et üks tugev raputus tuleb kolme kuu jooksul," ennustas viisteist aastat veokite parki juhtinud Voka Veod OÜ omanik ja juht Kalle Lehtmets tõsisemat pankrotilainet vedajate seas - see on ju avalik saladus. Kõik, kel liisingud seljas, maksavad seda nii, et nina tatine. Kel liisingut pole, sel on lihtsam. Kuid lõpuks tuleb ju kõigil masinaid ka remontida, aga kust raha võtta, kui tulu pole…

"Ma ei tea mis saab…. kurb seis..," nentis ta.

Tamsalu Autoveod ASi omanik ja juht Tiit Veebel seletas, et see suvi tulebki vedudes tervikuna vilets - klientidel läheb halvasti ja iga krooni loetakse ning loomulikult on ka puhkusteaeg suvi, tulemused selguvad sügisel. Püsijaitena näeb ta enamasti toiduvedajaid ja mõneti ka vanema autopargi omanikke.

Ainsana nägi ta lootusekiirt jaanipäeva osas paistmas toiduvedajaile - "Vast rahvas tarbib ikka nõks rohkem."

"Paar päeva enne pühi on kindlalt mahud suuremad," jäi Tartu Toiduveod ASi juhataja Madis Kers tagasihoidlikult optimistlikuks. Mõneprotsendine tõus käibes tuleb kindlasti, kõik autod saavad sõitu. "Eks olukord selgub ikka peale jaani, praegu on see prognoosimatu."

Põhilisteks kiiremateks päevadeks pidas ta 22. ja 23. kuupäeva - siis tuleb puhkus ja pärast tulemuste arvestamine.

Toiduaineid ei saa ju pikalt ette poodi viia, seega ei osanud Kers poodnikele ja inimestele mingit erilist soovitust pühade eelseks anda. Vahest üks soovitus nö varustusaukude vältimiseks - võtke iga päev ja stabiilselt palju. "Kui on palju vaja, siis tuleb palju vedada!" tõi ta esile lihtsa logistiku mõttekäigu.

Samas, võrreldes teiste vedajatega pidas Kers toiduvedusid stabiilseks. Kui rahvusvaheliste vedude tegijad korjasid buumi ajal suuri kasumeid, siis nüüd on nad kukkunud kui auku. Toiduvedajail seevastu pole suurkasumeid olnudki, valitseb stabiilsus ja veidi on olnud eelmise aastaga võrreldes mahtude osas langemist.

"Praegu pole hullu, olukord on harju keskmine ja rahvas ju ikka sööb, jaani ajal aga veidi rohkem!" tundis Kers head meelt.

Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077