Autor: Mariliis Pinn • 5. juuni 2009
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Ryanair maksis Riias maapealse teeninduse eest vaid 1 euro

Ryanair ei saanud koos airBalticuga iga-aastast 11 miljoni latist (242 mln kr) maksusoodustust, vaid Ryanair maksis ka iga lennuki maapealse teenindamise eest Riia lennujaamas vaid 0,7 latti ehk 15,5 krooni. See teenus maksab tavaliselt 350 latti ehk 7700 krooni.

Selliste tingimustega salaleppe allkirjastasid lennujaama eelmised juhid ja transpordiminister Ainars Slesers, vahendas Baltic-Course.

Kuna ei ole teada, kui palju lende Ryanair täpselt Riia lennujaama tegi, ei ole võimalik arvutada, kui suure summaga Läti riik toetas lennufirmat teenuse 500 korda odavama hinnaga saamisel. Esialgu lendas Ryanair Riiast igapäevaselt kolme linna, mis tähendab, et iga päev maksis lennufirma 1050 lati (23 100 kr) asemel vaid 2,1 latti (46 kr) teenuse eest.

Läti ajaleht Diena tugines loo kirjutamisel 23. juulil 2004 allkirjastatud lepingutel. Siis Iiri lennufirma Riias veel ei tegutsenud. Esimene leping pani paika mitmed soodustused 2015. aasta aprillini, kuid seal oli ühe lennuki maapealse teenindamise tasuks märgitud 500 eurot ehk 7800 krooni. Lepingul on lennujaama juhi Dzintars Pomers, juhatuse liikme Arnis Kalniskans ja Ryanairi esindaja allkirjad. Samuti on selle signeerinud Slesers ja transpordiministeeriumi lennundusosakonna juht Arnis Muiznieks. Samal päeval allkirjastasid ametnikud veel teise lepingu, mida ei avalikustatud.

Läti konkurentsiameti juht Inese Jaunzeme selgitas, et lennujaama maksuvabastusi uurides keelduti ametile lepingut avalikustamast. Lõpuks tutvuti lepinguga kohapeal.

Lõpuks Diena toimetusse jõudnud kahelõigulises dokumendis lepiti kokku, et Ryanair maksab lennukite maapealse käsitlemise eest 500 euro (7800 kr) asemel vaid 1 euro ehk 15,5 krooni. 

Riia lennujaama president Krisjanis Peters kinnitas, et kui tema ja uus juhtkond ametisse asus, avastasid nad, et Iiri odavlennufirma maksab tunduvalt vähem kui teised. 2007. aastal sõlmiti uus leping ja senised maksusoodustused kaotati.

Slesers ei eita, et ta allkirjastas leppe, siiski lükkab ta süükoorma lennujaama juhtidele. „Toetasin põhimõtteliselt Ryanairi tulekut Läti turule. Siiski ei ole ma seotud kindlate summade ja lepingutega. Selle lepingu allkirjastamine on lennujaama juhtide vastutus,“ ütles minister, lisades, et selles ametis peab ta palju dokumente allkirjastama. Mainitud Riia lennujaama leping on siiski ainus, millel on tema allkiri.

Selle, et Ryanair maksis teenuse eest naeruväärselt vähe, avastas Läti riigikontroll. Audiitor Inguna Sudraba ütles: „Kõik materjalid on prokuratuuri saadetud.“ Kahtlustatakse, et Riia lennujaam tasus ka Ryanairi navigatsiooniteenuste arve, mis võis küünida 200 000 – 300 000 latini (4,4-6,6 mln kr) aastas. Teised lennufirmad pidid ise selle eest tasuma.

Prokuratuur on uurimise suunanud korruptsiooniennetamise büroole, mis algatas kriminaaluurimise.

Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077