Poole sajandi vanune Viking Line'i ei istu käed rüpes

Eile tähistas Viking Line 50 aasta möödumist päevast, mil firma esimene reisiparvlaev Läänemerel seilama hakkas. Tallinna ja Helsingi vahel, kus sõidab firma kõige uuem alus, on reisijaid veetud 15 aastat.

Firma asedirektori Boris Ekmani sõnul on järgmised uuendused plaanis Turu-Stockholmi liinil, kus seilab pearivaali Tallinki Galaxy.

Kui Viking Line'i uueks tegevjuhiks nimetati Mikael Backman, siis öeldi, et ta on õige mees juhtima dünaamilises arengufaasis firmat. Kas Viking Line pole tuntud pigem alahoidlikkusega?

Tallinn-Helsingi liinil on meil aasta sõitnud uus alus XPRS, Hispaanias on ehitamisel uus laev ja firma juhatus arutab tonnaaži uuendamist Turu ja Stockholmi vahelisel liinil. Me ei istu käed rüpes.

Mis puutub reisijate muutuvaid vajadusi, siis ühelt poolt tuleb arvestada demograafiliste muutustega - Soomes ja Rootsis suurenb lähiaastatel oluliselt pensionäride hulk. Samuti on Läänemerel järjest rohkem reisijaid väljastpoolt Põhjalat - praegu on neid juba ligi miljon aastas. Eriti kiiresti kasvab vene turistide osakaal - koos Tallink Siljaga on nende hulk kasvanud aastas poolele miljonile.

Kui võtta arvesse kiirete ühendusteede valmimist Soome ja Venemaa vahel, siis näeme, et Venemaa turg nihkub meie sadamatele järjest lähemale.

Konkurents Tallinna-Helsingi liinil on hõrenenud, mis edasi saab?

Arvan, et Vikingi ja Tallinki kõrval on ruumi vähemalt ühele kiirlaevaliinile nagu Linda Line. Küsimus on, kuivõrd hästi on võimalik vastu pidada ainult kaubavedudele orienteerudes. Tallinki tugevaks eeliseks on jätkuvalt madalad tööjõukulud.

Kui suur vahe Vikingiga on?

Varem olid nende kulud poole madalamad. Nüüd vähendab majanduskriis ametiühingute survejõudu. Meil on päris raske konkureerida.

Kevadel kirjutas Rootsi meedia suurtest säästuvõimalustest kui laevapoes maksta eurode asemel nõrgenenud Rootsi kroonis. Olete kurssi korrigeerinud?

Jah, enne oli kurss 9,5 Rootsi krooni eurost, nüüd tõstsime selle 10,2 kroonile. Praegu on kroon nõrgem, kuid peame olema ettevaatlikud, et hinnad Rootsi kliendi jaoks liiga kõrgeks ei läheks. Kui midagi dramaatilist ei juhtu ja kroon ei nõrgene 11 kroonile eurost, siis peaks see kurss suveks kehtima jääma.

Palju olete Rootsi krooni nõrkusest kahju saanud?

Poole aastaga umbes 8 miljonit eurot.

Kuidas turuosad praegu jaotuvad? I kvartali majandusaruanne räägib turuosade vähenemisest eelkõige Soome-Rootsi liinil.

Selge, et Galaxy tulek viis kliente. Samas tuleb läinud aasta asemel tulemusi võrrelda pigem 2007. aastaga - mullu saime kasu Tallinki probleemidest uue broneerimissüsteemiga. Saime omale palju gruppe ja konverentsituriste, kes broneerivad reisi pikalt ette. Olukord on üsna tasavägine, aprillis oli meil ligi 10 000 reisijat rohkem. Hinnakonkurents on terav. Samas ei näe me vajadust erimeetmeteks - täituvus on ligi 90%, ehkki jah, hinnamehhanismide abiga.

Kui suur on teie turuosa Tallinna-Helsingi liinil?

Umbes 25 protsenti. See on hea number, kui arvestada, et meil on päevas vaid neli reisi ja Tallinkil 12. Meil on veidi teine kontseptsioon - rohkem lõbureisijaid. Tallinkil on rohkem liinireisijad. Pardal kulutatakse meil inimese kohta rohkem. Aastaga on XPRS vedanud ligi 1,5 miljonit reisijat. See on väga hea. Ka veoste hulk on kasvanud.

Mis moega olete veosemahtusid suurendanud, turg on languses?

Ütleme nii, et tuleb tunda klientide kliente. 1990. aastatel, kui Soomes oli suur kriis, siis oli meil väga palju suuri kliente ja sellest suured kaotused. Nüüd on meie veosed esimesel poolaastal kasvanud, klientide struktuur on teine.

Mis veoseturul edasi saab?

Arvan, et langus on põhja jõudnud. Ehitusmaterjalide ja sisustuskaupade osa kukkus ära, kuid esmatarbekaupu ja toiduaineid tuleb vedada.

Milliseid paralleele saab tuua 90ndate kriisiga?

Kruiisid on tegelikult puhkuseäri. Soome lama ajal, kui riigis oli 400 000 töötut, mindi abiraha eest vahelduseks kruiisile. Veosed ja konverentsiturism vähenes, kuid üldiselt kannatasid laevafirmad kriisist mõõdukalt. Praegu on samad trendid. Selles mõttes on see haru õnnelikus seisus.

Kuidas on muutunud tulu reisija kohta?

Mõõdukalt. Soome ja Rootsi vahel on seis stabiilne. Vähenemine on tulnud Rootsi krooni odavnemisest, mahud on samad. Soome tõstab sügisest alkoholiaktsiisi, see on meile kasuks.

Milliseid arenguid turul prognoosite?

Tulevaks aastaks arvestame Tallinna-Helsingi liinil väikese kasvuga, tänavu võib tulla väike langus või muutusteta seis.

Kui terav on hinnakonkurents?

Talvel oli väga terav konkurents nii Helsingi-Tallinna kui ka Turu-Stockholmi liinil. Tallink tahab kassavoogu, siis on vaja, et reisijate arv oleks suurem. Suveks annab hinnasurve ehk mõnevõrra järele - konkurents on hõredamaks jäänud. Eks järgmisel talvel paistab, mis saab.

Kas plaanite uusi liine Riiga või Peterburgi?

Ei. Ma ei usu, et näiteks Riia liin ära tasuks. Pole nii palju erinevaid segmente, mis üksteist täiendades tagaks liini tulususe. Ma ei näe siin suurt potentsiaali ega võimalust isegi jooksvaid kulusid katta.

Osale arutelus

  • Mariliis Pinn

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Seotud lood

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,57 0.1023149
Brasiilia reaal BRL 4,57 0.3556453
Bulgaaria leev BGN 1,96 -0.0051143
Filipiinide peeso PHP 61,49 0.5000981
Hiina jüaan CNY 7,88 0.1740987
Hongkongi dollar HKD 9,04 0.3517923
Horvaatia kuna HRK 7,42 0.0701612
Iisraeli seekel ILS 4,21 0.3814883
India ruupia INR 80,42 0.3481321
Indoneesia ruupia IDR 16790,40 0.2796296
Islandi kroon ISK 124,02 0
Jaapani jeen JPY 127,00 0.514444
Kanada dollar CAD 1,50 0.133547
LAV rand ZAR 16,58 -0.5129282
Lõuna-Korea vonn KRW 1287,73 0.4070144
Malaysia ringgit MYR 4,72 0.2741356
Mehhiko peeso MXN 21,78 -0.1508344
Norra kroon NOK 9,71 0.1918911
Poola slott PLN 4,30 -0.1160766
Rootsi kroon SEK 10,52 0.1246918
Rumeenia leu RON 4,64 -0.0753758
Singapuri dollar SGD 1,58 0.2354738
Suurbritannia nael GBP 0,90 0.0557476
Šveitsi frank CHF 1,14 -0.0615114
Taani kroon DKK 7,46 0.010729
Tai baht THB 37,67 -0.3523474
Tšehhi kroon CZK 25,72 -0.0621746
Türgi liir TRY 7,01 0.802312
Ukraina grivna UAH 31,89 0.4574352
Ungari forint HUF 323,07 -0.2069562
USA dollar USD 1,15 0.357174
Uus-Meremaa dollar NZD 1,73 0.0173571
Valgevene rubla BYN 2,35 0.5949833
Vene rubla RUB 77,69 1.0738238

Valdkonna töökuulutused