Autor: Rivo Sarapik • 26. mai 2009
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Teenused ja teenindus hindamise all

Lennundus on nii reisijate kui ka valdkonna spetsialistide pideva hindamise all. Hinnatakse nii teenust kui ka seda ümbritsevat, hindeid jagavad spetsialistid ja niisama asjaarmastajad.

Kvaliteedi järgi seab lennufirmasid ritta portaal Skytrax, kus lennundusspetsialistid hindavad lennufirmade teenust. Portaal kasutab hindamiseks tärnide skaalat ühest viieni ja punktid kogunevad lendude, maapealse teeninduse, lennufirma kodulehe, lennukipargi jms põhjal.

Tipus figureerivad Aasia lennufirmad, nagu Asiana Airlines, Cathay Pacific, Kingfisher Airlines, Malaysia Airlines, Qatar Airways ja Singapore Airlines. Euroopa lennufirmad on seni kogunud neli tärni. Samuti valib organisatsioon maailma ja regioonide parimad ning seab pingeritta lennujaamad.

Skytraxi tegevjuht Edward Plaisted kommenteeris, et lennundus on inimestevaheline äri - klientide ja teenusepakkujate vaheline. "Me hindame nii lennufirma maapealset teenindust lennujaamas kui ka lennukis. Niisiis ei saa lennuaegse teeninduse eest viis tärni teeninud, kuid maapealse teenindusega vaid kolm tärni kogunud lennufirma olla mingil juhul viit tärni väärt," märkis ta.

Täpsuse järgi seab lennufirmasid ritta näiteks Euroopa Lennufirmade Assotsiatsioon (AEA). Liidu liikmeist oli nii punktuaalsuse (89,3%) kui ka regulaarsuse (100%) poolest esikohal Tarom Romanian Airlines. See tähendab, et toimusid kõik lennud ja ettenähtud ajal väljus 89,3 lendu sajast. Regulaarsuse põhjal 1.-2. kohal paikneval lennufirmal Icelandair toimusid kõik lennud (100%), kuid punktuaalsusnäitaja asetab firma alles 14. kohale (79,8%), mis tähendab, et lennufirmal oli palju hilinemisi.

Ühingu liikmete lendude punktuaalsus ehk lendude väljumise täpsus oli keskmiselt 81,1%, mis näitab, et ettenähtud ajal ehk 15 minuti jooksul väljus keskmiselt 81,1 lendu sajast. Liikmete lendude regulaarsus aga oli viimases uuringus keskmiselt 98,9%, mis näitab, et lennufirmad tühistasid keskmiselt 1,1 lendu.

Ehkki Estonian Air (EA) ei kuulu AEA liikmete sekka, on lennufirma tulemused liidu liikmetega võrreldes esirinnas. Selle aasta esimesel neljal kuul oli EA lendude regulaarsus 98,4%, mis on võrreldav Euroopa lennuettevõtete keskmise näitajaga. Lendude väljumise täpsus oli 91,2%, mis asetab lennukompanii aga Euroopa täpseimate hulka. Aprillis olid Estonian Airi näitajad vastavalt 98,7% ja 93,6%.

Lisaks teenustele saavad tunnustust ka lennufirmade kodulehed. Näiteks Euroopa lendajate kodulehed vaatas kevadel üle Euroopa Komisjon ja tõi esile kuusteist, teiste seas Estonian Airi oma, mis väärisid tunnustamist. Hindamise kriteerium oli vastavus ettekirjutustele ja direktiividele ehk, kas märgitud hinnad sisaldavad kõiki makse ja lisatasusid ning piletitele on arusaadavalt välja toodud kõik reisijat puudutavad tingimused, kas on eristatavad, millised lennud on otselennud ja millised on ümberistumisega jne.

"Auhinnad, auditid ja edetabelid võimaldavad võrrelda oma näitajaid teiste lennufirmade omadega ning selgitada välja nii oma tugevused kui ka valdkonnad, mida on vaja arendada," kommenteeris tunnustust Estonian Airi Eesti turu turundusjuht Katrin Talvak.

Kaupa vedavaid lennufirmasid tunnustab näiteks Aasia logistikasektori üks tähtsamatest auhindadest, Aasia kaubaveo ja tarneahela auhind, mille järgi on Euroopa kaubavedajatest parim Lufthansa Cargo, mis võttis esikoha konkurentide Air France-KLMi ja British Airways World Cargo ees. Võitja selgitasid välja ajakirja Cargonews Asia lugejad.

Kamaluga auhindu

valik lennunduses jagatavatest tunnustustest

    * Maailma parim lennufirma Cathay Pacific

    * Euroopa parim lennufirma Swiss International Air Lines

    * Täpseim Euroopa lennufirma Icelandair

    * Tarom Romanian Airline

    * Maailma parim lennujaam Hong Kong International Airport

    * Euroopa parim lennujaam München

    * Parim lennujaam öö veetmiseks Singapore Changi

    * Halvim lennujaam öö veetmiseks Pariis Charles de Gaulle

    * Parim odavlennufirma Air Asia

    * Parim äriklass Etihad Airways

    * Parim turistiklass Quatar Airways

    * Parim äriklassi ootesaal Thai Airways

    * Parim teenindus lennukis Malaysian Airlines

    * Parim esimene klass Singapore Airlines

    * Parim Euroopa kaubavedaja Lufthansa Cargo

    * Parim Euroopa kaubaveolennujaam Schiphol, Amsterdam

    * Parim lennukaubaveo liit SkyTeam Cargo

Allikas: Äripäev, Skytrax, portaal Sleeping In Airports

Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077