Uus tee valmib põlevkivi tootmisjääkidest

Kukruse ja Jõhvi vahele rajatava uue teelõigu muldkeha valmib suures osas põlevkivi kaevandamise käigus maa seest välja toodud aherainest, mida seni on jäätmetena ladestatud, kirjutab Põhjarannik.

Suur osa tulevase tee muldkehast veetakse kokku kaevandustest ja karjääridest.

Eesti Energia Kaevandused (endine Eesti Põlevkivi) on sõlminud teed ehitava neljast firmast koosneva seltsinguga lepingu miljoni tonni aheraine müügiks. Kaubaks läheb ka 300 000 tonni killustikku, mis valmistatakse Estonia kaevanduses tänavu kevadel tööd alustanud tehases. Lisaks ootab käelöömist tehing, millega kaevandusettevõte kindlustaks tee-ehitajaid 750 000 tonni Sirgala karjäärist pärit liivataolise purdmaterjaliga.

Eesti Energia Kaevanduste juhatuse liige Kalmer Sokman ei avaldanud tehingu rahalist mahtu, kuid märkis, et tegu on ettevõtte jaoks kasuliku äriga. "Meil on nii Viru kui Estonia kaevanduses kogunenud palju aherainet ja seda tuleb muudkui juurde. Praegu maksame iga ladestatud tonni eest 12 krooni keskkonnatasu. Me võidame ainuüksi sellega palju raha, kui nüüd arvestatav kogus aherainet ära viiakse," märkis ta ja lisas, et arvestades tehingu suurt mahtu, tehti ostjale märkimisväärseid hinnasoodustusi.

Lihtne arvutus näitab, et kui miljon tonni aherainet isegi tasuta ära anda, teeniks kaevandusettevõte sellega 12 miljonit krooni, mis muidu kulunuks keskkonnatasu maksmiseks. 

Majandusliku kasu kõrval pidas Sokman oluliseks ka keskkonnamõju vähendamist. "Mõistlik on ju ära kasutada seda materjali, mis pärineb sellest mäemassist, mis on juba kord põlevkivi kättesaamiseks ümber pööratud. Kui see vastab tee-ehituses kehtivatele nõuetele, siis pole mõtet hakata teisi ressursse selleks kulutama. See on säästlik maavarade kasutamine," väitis Sokman.

Tema hinnangul ei ole Sirgala karjääri liivane purdmaterjal sama, mis tavaline liiv, mille kaevandamine nõuaks eriluba. Kuna see küsimus on aga mitmeti tõlgendatav, on Eesti Energia Kaevandused teinud sellekohase päringu keskkonnaministeeriumile. Selles märgitakse, et katendist liivaka materjali eemaldamisel jääb pärast korrastustöid maapind kuni pool meetrit praegusest looduslikust tasapinnast allapoole ja see ei sea ohtu karjääri metsastamist ega põhjusta ka ujutuste ohtu.

"Tahame selles küsimuses täielikku selgust, sest me ei soovi olla seaduserikkujad," kinnitas Sokman, kes märkis, et nii mõnedki liivakarjääride omanikud võivad vaadata sellele plaanile kiivalt, ent nad võiksid mõelda, et sel juhul säilib rohkem sellist ressurssi, mis on vajalik näiteks betooni valmistamiseks või muudel ehitusaladel, kus liivale on esitatud kõrgemad kvaliteedinõuded.

Maanteeameti ehitusosakonna projektijuhi Veiko Juudase sõnul testitakse kaevandustest ja karjääridest pärinevaid materjale nii enne kasutamist kui ka ehituse ajal. "Aheraine puhul on põhiline küsimus, et põlevkivi osa ei tohi selles ületada kindlat piiri. Seni pole kvaliteediga mingeid probleeme olnud," kinnitas ta ja märkis, et sama materjali on varemgi kasutatud maanteeameti tellitud tee-ehitustel, kuid mitte nii suures ulatuses. 

Juudas lisas, et maanteeamet ei kohustanud riigihanke võitnud seltsingut kasutama kaevanduste aherainet, kuid see polnud ka keelatud.

Osale arutelus

  • Enn Tosso

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,58 0.1901864
Brasiilia reaal BRL 4,53 0.148253
Bulgaaria leev BGN 1,96 0.0102297
Filipiinide peeso PHP 62,46 -0.2300136
Hiina jüaan CNY 7,83 0
Hongkongi dollar HKD 9,19 -0.0261156
Horvaatia kuna HRK 7,39 0.0243622
Iisraeli seekel ILS 4,25 0.0612557
India ruupia INR 80,07 -0.2292749
Indoneesia ruupia IDR 16815,67 -0.0603834
Islandi kroon ISK 124,48 -0.2803813
Jaapani jeen JPY 131,82 0.2662204
Kanada dollar CAD 1,54 0.058529
LAV rand ZAR 15,50 0.2346917
Lõuna-Korea vonn KRW 1318,20 -0.1628356
Malaysia ringgit MYR 4,73 0.0866734
Mehhiko peeso MXN 22,12 0.4553999
Norra kroon NOK 9,48 0.0126552
Poola slott PLN 4,29 -0.1557632
Rootsi kroon SEK 10,30 -0.343616
Rumeenia leu RON 4,66 0.1139099
Singapuri dollar SGD 1,59 -0.0438982
Suurbritannia nael GBP 0,89 0.3730921
Šveitsi frank CHF 1,16 -0.1885337
Taani kroon DKK 7,45 0.0268435
Tai baht THB 38,93 0.0046234
Tšehhi kroon CZK 25,86 0.0386817
Türgi liir TRY 5,66 -0.2908309
Ukraina grivna UAH 30,73 0.3088405
Ungari forint HUF 322,89 0.0371782
USA dollar USD 1,17 -0.110931
Uus-Meremaa dollar NZD 1,72 -0.4690214
Valgevene rubla BYN 2,31 0.1949402
Vene rubla RUB 73,13 0.2886618

Valdkonna töökuulutused