Uus tee valmib põlevkivi tootmisjääkidest

Kukruse ja Jõhvi vahele rajatava uue teelõigu muldkeha valmib suures osas põlevkivi kaevandamise käigus maa seest välja toodud aherainest, mida seni on jäätmetena ladestatud, kirjutab Põhjarannik.

Suur osa tulevase tee muldkehast veetakse kokku kaevandustest ja karjääridest.

Eesti Energia Kaevandused (endine Eesti Põlevkivi) on sõlminud teed ehitava neljast firmast koosneva seltsinguga lepingu miljoni tonni aheraine müügiks. Kaubaks läheb ka 300 000 tonni killustikku, mis valmistatakse Estonia kaevanduses tänavu kevadel tööd alustanud tehases. Lisaks ootab käelöömist tehing, millega kaevandusettevõte kindlustaks tee-ehitajaid 750 000 tonni Sirgala karjäärist pärit liivataolise purdmaterjaliga.

Eesti Energia Kaevanduste juhatuse liige Kalmer Sokman ei avaldanud tehingu rahalist mahtu, kuid märkis, et tegu on ettevõtte jaoks kasuliku äriga. "Meil on nii Viru kui Estonia kaevanduses kogunenud palju aherainet ja seda tuleb muudkui juurde. Praegu maksame iga ladestatud tonni eest 12 krooni keskkonnatasu. Me võidame ainuüksi sellega palju raha, kui nüüd arvestatav kogus aherainet ära viiakse," märkis ta ja lisas, et arvestades tehingu suurt mahtu, tehti ostjale märkimisväärseid hinnasoodustusi.

Lihtne arvutus näitab, et kui miljon tonni aherainet isegi tasuta ära anda, teeniks kaevandusettevõte sellega 12 miljonit krooni, mis muidu kulunuks keskkonnatasu maksmiseks. 

Majandusliku kasu kõrval pidas Sokman oluliseks ka keskkonnamõju vähendamist. "Mõistlik on ju ära kasutada seda materjali, mis pärineb sellest mäemassist, mis on juba kord põlevkivi kättesaamiseks ümber pööratud. Kui see vastab tee-ehituses kehtivatele nõuetele, siis pole mõtet hakata teisi ressursse selleks kulutama. See on säästlik maavarade kasutamine," väitis Sokman.

Tema hinnangul ei ole Sirgala karjääri liivane purdmaterjal sama, mis tavaline liiv, mille kaevandamine nõuaks eriluba. Kuna see küsimus on aga mitmeti tõlgendatav, on Eesti Energia Kaevandused teinud sellekohase päringu keskkonnaministeeriumile. Selles märgitakse, et katendist liivaka materjali eemaldamisel jääb pärast korrastustöid maapind kuni pool meetrit praegusest looduslikust tasapinnast allapoole ja see ei sea ohtu karjääri metsastamist ega põhjusta ka ujutuste ohtu.

"Tahame selles küsimuses täielikku selgust, sest me ei soovi olla seaduserikkujad," kinnitas Sokman, kes märkis, et nii mõnedki liivakarjääride omanikud võivad vaadata sellele plaanile kiivalt, ent nad võiksid mõelda, et sel juhul säilib rohkem sellist ressurssi, mis on vajalik näiteks betooni valmistamiseks või muudel ehitusaladel, kus liivale on esitatud kõrgemad kvaliteedinõuded.

Maanteeameti ehitusosakonna projektijuhi Veiko Juudase sõnul testitakse kaevandustest ja karjääridest pärinevaid materjale nii enne kasutamist kui ka ehituse ajal. "Aheraine puhul on põhiline küsimus, et põlevkivi osa ei tohi selles ületada kindlat piiri. Seni pole kvaliteediga mingeid probleeme olnud," kinnitas ta ja märkis, et sama materjali on varemgi kasutatud maanteeameti tellitud tee-ehitustel, kuid mitte nii suures ulatuses. 

Juudas lisas, et maanteeamet ei kohustanud riigihanke võitnud seltsingut kasutama kaevanduste aherainet, kuid see polnud ka keelatud.

Osale arutelus

  • Enn Tosso

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,56 0.582268
Bulgaaria leev BGN 1,96 0
Filipiinide peeso PHP 59,95 0.420442
Hiina jüaan CNY 7,82 0.15635
Hongkongi dollar HKD 9,21 0.249167
Horvaatia kuna HRK 7,57 0.037015
Iisraeli seekel ILS 4,14 0.072476
India ruupia INR 76,59 -0.352836
Indoneesia ruupia IDR 15956,00 0.094096
Islandi kroon ISK 121,82 -0.106599
Jaapani jeen JPY 132,14 -0.661579
Kanada dollar CAD 1,51 0.458358
LAV rand ZAR 16,48 -1.095735
Lõuna-Korea vonn KRW 1289,30 -0.054263
Malaysia ringgit MYR 4,91 -0.138321
Mehhiko peeso MXN 22,34 -0.340315
Norra kroon NOK 9,73 0.625148
Poola slott PLN 4,23 -0.059008
Rootsi kroon SEK 9,96 0.693274
Rubla RUB 69,82 -0.580931
Rumeenia leu RON 4,64 0.068984
Singapuri dollar SGD 1,60 0.106509
Suurbritannia nael GBP 0,89 0.09527
Šveitsi frank CHF 1,17 -0.331581
Taani kroon DKK 7,44 0.009004
Tai baht THB 38,73 0
Tšehhi kroon CZK 25,59 0.086051
Türgi liir TRY 4,57 0.487912
Ukraina grivna UAH 31,36 0.241647
Ungari forint HUF 311,76 -0.022448
USA dollar USD 1,18 0.200509
Uus-Meremaa dollar NZD 1,73 0.757562
Valgevene rubla BRL 3,85 -0.070062
Valgevene rubla BYN 23235,00 0.224302

Valdkonna töökuulutused

TRANSIIDIKESKUSE AS otsib KOMMERTSDIREKTORIT

Transiidikeskuse AS

20. november 2017