Uued kohustused tolliseadustiku muutustega

Tolliseadustiku julgeolekumuudatused toovad kaasa ettevõtetele uued kohustused.

1. juulist 2009. rakendub Euroopa Liidus julgeoleku ja turvalisuse kontrolli põhimõte üle tollipiiri toimetatava kauba suhtes. Sel päeval jõustuvad Euroopa Liidus täismahus julgeoleku meetmed ning julgeoleku muudatuse rakendussätted. Nendes õigusaktides on sätestatud julgeoleku ja turvalisuse kontrolli läbiviimise põhimõtted üle tollipiiri toimetatava kauba suhtes.

Nimetatud eesmärkide täitmiseks peavad liikmesriigid koos Euroopa Komisjoniga arendama ning käivitama turvalised, integreeritud ja omavahel suhtlevad tolli infosüsteemid. Need elektroonilised süsteemid luuakse selleks, et suurendada kaupade liikumise turvalisust ja rahvusvahelise kaubanduse julgeolekut, et muuta tollivormistus efektiivsemaks, et vähendada administratiivseid kulutusi. Selleks, et tagada ühiskonna kaitse asjakohaste riskipõhiste kontrollmeetmete kaudu, rakendatakse Euroopa Liidus impordi kontrollisüsteem (ICS), ekspordi kontrollisüsteem (ECS) ja transiidi andmevahetus süsteem (NCTS). Nende süsteemide kasutuselevõtmine sätestab ettevõtetele uued kohustused.

Impordi kontrollisüsteem (ICS – Import Control System)

Ühenduse tolliterritooriumile vahetult kolmandast riigist (välja arvatud Norrast ja Šveitsist) toodud kauba kohta peab esitama sisenemise ülddeklaratsiooni.
Sisenemise ülddeklaratsioon esitatakse enne kauba ühenduse tolliterritooriumile toomist.
Sisenemise ülddeklaratsiooni andmekoosseis on sätestatud tolliseadustiku rakendussätete lisas 30A.
Sisenemise ülddeklaratsioonid esitatakse andmetöötluse meetodit kasutades ehk elektroonselt.
Sisenemise ülddeklaratsiooni peab esitama kas vedaja või vedaja teadmisel isik, kes on võtnud vastutuse kauba toimetamise eest ühenduse tolliterritooriumile (ekspedeerija – freight forwarder).

Elektroonse sisenemise ülddeklaratsiooni esitamiseks on ettevõttel kaks võimalust:
- masin-masin liidese kaudu. Masin-masin liidestamine on tagatud X-tee kanali kaudu (tehnilised spetsifikatsioonid liidestamiseks asuvad  http://www.emta.ee/?id=24427).
- veebiliidese kaudu, mis tähendab ettevõte jaoks käsitsi andmete sisestamist süsteemi.

Koos sisenemise ülddeklaratsiooniga arendab Maksu- ja Tolliamet impordi kontrollisüsteemis elektroonse manifestide töötlemise funktsionaalsuse. Elektroonset manifesti peab hakkama esitama tollile transpordivahendi saabumisel ühenduse liikmesriigist. Elektroonse manifesti esitamise ja töötlemise metoodika on sama nagu sisenemise ülddeklaratsioonil. ICS-i rakendamine toob endaga kaasa muudatusi terminalipidajate rakenduses TERM ja maanteetranspordi ülddeklaratsioonide moodulis SUMDEC, mis n-ö kolitakse ümber impordi kontrollisüsteemi.

Ekspordi kontrollisüsteem (ECS – Export Control System )

Eesti oli kaheksas riik EL-is, kes käivitas aprillis 2007 ECS-i. Algusetapi esimene samm oli elektroonilise suhtluse tagamine liikmesriikide tolliadministratsioonide vahel (ekspordi- ja väljumistolliasutuse vahel) ning kõikides liikmesriikides oli kohustus rakendada elektroonset andmevahetust alates 1. juulist 2007.
Teises etapis täiendati ECS-i funktsionaalsust peamiselt seoses julgeoleku ja turvalisuse riskianalüüsiga – lisandusid täiendavad andmeelemendid ekspordi deklaratsioonidele ja tekkis juurde võimalus esitada elektroonset väljumise ülddeklaratsiooni. Täiendava funktsionaalsusena lisati ECS-ile järelpäringu funktsionaalsus, mille abil saab teostada elektroonseid järelpäringuid lõpetamata eksportide osas.

Vahetult ühenduse tolliterritooriumilt väljaviidavate kaupade kohta tuleb esitada julgeoleku ja turvalisuse andmeid sisaldav ekspordi deklaratsioon.
Kui ühenduse tolliterritooriumilt väljaviidavad kaubad ei ole hõlmatud tollideklaratsiooniga, tuleb väljumistolliasutusele esitada väljumise ülddeklaratsioon.
Tollideklaratsioon ja väljumise ülddeklaratsioon esitatakse enne kaupade väljaviimist.
Tolli- ja ülddeklaratsioonide andmekoosseisud on sätestatud tolliseadustiku rakendussätete lisas 30A.
Tolli- ja ülddeklaratsioonid esitatakse andmetöötluse meetodeid kasutades.
Väljumise ülddeklaratsiooni esitamise kohustus lasub isikul, kes viib kauba, või on võtnud vastutuse kauba veo eest, ühenduse tolliterritooriumilt välja või isikul, kes suudab kõnealust kaupa pädevale tolliasutusele esitada või esitada lasta, või eelnevalt nimetatud isikute esindajal.
Elektroonilise ülddeklaratsiooni võib ettevõtja esitada kaustades Maksu- ja Tolliameti poolt arendatava ekspordi kontrollisüsteemi veebiliidese kaudu või Maksu- ja Tolliameti ning ettevõtte infosüsteemi vahelise masin-masin liidese olemasolul ettevõtte infosüsteemi kaudu (liidese tehnilised spetsifikatsioonid asuvad aadressil: http://www.emta.ee/?id=24743).
Paralleelselt ekspordi kontrollisüsteemi arendusega arendab Maksu- ja Tolliamet elektroonset manifestide töötlemise süsteemi. Elektroonne manifest tuleb esitada tollile mere ja õhu transpordiliigi korral transpordivahendi lahkumisel Eesti sadamatest ja lennujaamadest.
Ekspordi kontrollisüsteemi rakendamisega lisandub järelepäringute funktsionaalsus, mis võimaldab tõhusamalt teostada järelevalvet ekspordi protseduuri üle. Veel lisandub funktsionaalsus, mis võimaldab ettevõtetel saata Maksu- ja Tolliametile elektroonseid teateid kaupade väljumistolliasutusse saabumise ning transpordivahendi väljumise kohta.

 

Transiidi andmevahetuse süsteem (NCTS – New Customs Transit System)

Lisaks paberivabale transiidikeskkonnale, mida on tänaseks rakendatud kõikides liikmesriikides, luuakse lisameetmed, mis tulenevad tolliseadustiku ning rakendussätete turvalisuse ja julgeoleku meetmetest. Toimub uue automatiseeritud transiidisüsteemi (NCTS-i - New Computerized Transit System´i) laiendamine, milles arvestatakse võimalusega kasutada transiidideklaratsioone sisenemise ja väljumise ülddeklaratsioonidena, nagu on ette nähtud Euroopa Parlamendi ja Nõukogu määruses (EÜ) nr 648/2005 ning Komisjoni määruses (EÜ) nr 1875/2006.
 
Transiidiprotseduuri (kaasa arvatud TIR-märkmiku) andmete esitajal on võimalik valida kas ta esitab transiidideklaratsiooni ülddeklaratsiooni rollis või lisaks transiidideklaratsioonile esitab sisenemise või väljumise ülddeklaratsiooni.
Transiidiprotseduuri andmeid võib kasutada sisenemise või väljumise ülddeklaratsioonina, kui on täidetud alljärgnevad tingimused:
• kaubad tuuakse ühenduse tolliterritooriumile või viiakse sealt välja transiidiprotseduuriga
• transiidi andmeid vahetatakse infotehnoloogia ja arvutivõrgu abil
• andmed hõlmavad tollikoodeksi rakendusmääruse (1875/2005) lisas 30A nõutavaid kõiki andmeid
Transiidideklaratsiooni, kaasa arvatud TIR-märkmiku, andmeid (edaspidi transiidideklaratsiooni) esitab tollile printsipaal, vedaja (TIR-märkmiku valdaja) või vedaja teadmisel isik, kes on võtnud vastutuse kauba veo eest ühenduse tolliterritooriumil.
Elektroonilise transiidideklaratsiooni võib ettevõtja esitada ülddeklaratsiooni rollis, kasutades Maksu- ja Tolliameti veebiliidest või Maksu- ja Tolliameti ja ettevõtte infosüsteemi vahelise masin-masin liidese olemasolul ettevõtte infosüsteemi kaudu (liidese tehnilised spetsifikatsioonid asuvad aadressil: http://www.emta.ee/?id=24760 ).

Euroopa Komisjon võttis vastu määruse, mille kohaselt ICS-i ja ECS-i kasutamine ettevõtete jaoks ei ole kohustuslik kuni 1. jaanuarini 2011. aastal, mis tähendab, et elektroonsete sisenemise ja väljumise ülddeklaratsioonide esitamine ettevõtete jaoks on vabatahtlik.


Infosüsteemide piloteerimine ja koolitused

Infosüsteemide edukaks rakendamiseks viib Maksu- ja Tolliamet 4. –24. maini 2009 .aastal läbi paralleelselt kõigi kolme infosüsteemi pilootprojekt. Pilootprojektides osalemiseks tuli ettevõtetel esitada oma piirkonna maksu- ja tollikeskusele kirjalik taotlus. Taotlusi laekus kokku üle Eesti 22-lt ettevõttelt, neist ICS-i soovis piloteerida 15, ECS-i 18 ning NCTS-i 11 ettevõtet. Hea meel on tõdeda, et jätkuvalt on aktiivseid tollikliente, kes on valmis andma omapoolset panust infosüsteemide piloteerimisse ning ei pea paljuks teha piloteerimisperioodil dubleerivat tööd. Paljud eelseisvas piloodis osalevatest ettevõtetest on andnud oma panuse eelnevatel aastatel COMPLEX-i, TERM-i, SUMDEC-i ja ENCTS-i piloteerimisel. Pilootprojekti läbiviimine annab võimaluse leida süsteemides esinevaid vigu ning võtta arvesse klientide poolseid ettepanekuid süsteemide kliendisõbralikumaks muutmisel.

Osale arutelus

  • Annely Plees

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Seotud lood

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,57 -0.051625
Bulgaaria leev BGN 1,96 0
Filipiinide peeso PHP 63,72 -0.387681
Hiina jüaan CNY 7,79 -0.482715
Hongkongi dollar HKD 9,62 -0.288142
Horvaatia kuna HRK 7,43 -0.170664
Iisraeli seekel ILS 4,29 0.011664
India ruupia INR 79,69 -0.534179
Indoneesia ruupia IDR 16807,00 -0.39706
Islandi kroon ISK 123,64 -0.273426
Jaapani jeen JPY 131,43 0.022831
Kanada dollar CAD 1,55 -0.081029
LAV rand ZAR 14,20 -1.135343
Lõuna-Korea vonn KRW 1323,90 -0.570784
Malaysia ringgit MYR 4,82 -0.221513
Mehhiko peeso MXN 22,81 -0.61479
Norra kroon NOK 9,65 -0.36089
Poola slott PLN 4,17 -0.198464
Rootsi kroon SEK 10,05 0.413691
Rubla RUB 69,16 0.295862
Rumeenia leu RON 4,65 -0.008594
Singapuri dollar SGD 1,62 -0.239793
Suurbritannia nael GBP 0,88 -0.391553
Šveitsi frank CHF 1,15 0.051293
Taani kroon DKK 7,44 -0.041892
Tai baht THB 38,62 -0.489564
Tšehhi kroon CZK 25,36 0.023663
Türgi liir TRY 4,66 -0.017162
Ukraina grivna UAH 33,28 -0.603884
Ungari forint HUF 313,09 0.003194
USA dollar USD 1,23 -0.269257
Uus-Meremaa dollar NZD 1,69 -0.011269
Valgevene rubla BRL 3,98 -0.62631
Valgevene rubla BYN 23979,00 -0.782025

Valdkonna töökuulutused

Ball Transport otsib KLIENDIHALDURIT

M-Partner HR OÜ

26. veebruar 2018