3. märts 2009
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Linnemann: on aeg kehtestada Eestis teedemaks

Eestile on kasulik kehtestada teedemaks kõigile raskeveokitele teede kasutamise eest, mitte vaid auto omamise eest, kirjutab AGES tootearendusjuht Ludger Linnemann aripaev.ee-s.

1. veebruarist kehtestas Venemaa teede maksustamise süsteemi kõigile väljaspool riiki registreeritud raskeveokitele, sama on plaanis teha Lätis. Leedus teedemaksu süsteem juba töötab, mida ka Eesti vedajad on kohustatud tasuma. Miks ei ole samalaadset süsteemi tehtud Eestis? 

e-vinjetiga hakkab kehtima põhimõte "kasutaja maksab".

Praegusel hetkel on teedemaksu idee edasi lükkunud, sest siinsed raskeveokite omanikud maksavad niigi juba kohustuslikku Eestis registreeritud raskeveoki maksu. Teiseks põhjuseks on arvamus, et süsteemi maksumus on kallis ja selle juurutamine ning hooldamine oleks liialt kulukas ja tasa-arveldaks teedemaksust saadava tulu. Keskendudes eeltoodud kahele aspektile, oleks kasulik kehtestada Eestis teedemaks kõigile raskeveokitele teede kasutamise eest, mitte vaid auto omamise eest, hetkel tasuvad makse ainult siin registreeritud raskeveoautod.

Uue süsteemi juurutamine ning selle opereerimine Eestis on suhteliselt väikese maksumusega ning põhineb avaliku-erasektori partnerlusele, mis ei nõua mingeid ettemakseid. Kaasaegse elektroonilise teemaksude kogumise süsteemi (e-vinjeti) paigaldamine võib aega võtta kuus kuni üheksa kuud. Võttes kasutusele e-vinjeti hakkab kehtima põhimõte "kasutaja maksab", selline mentaliteet vähendab sõltuvust riigieelarvest teede hoolduse ja ehitamise osas.

Mugavaim variant teedemaksu kogumiseks on elektrooniline vinjett raskeveokitele mis on nii transpordifirmadelt kui ka autojuhtidelt saanud üle Euroopa positiivse tagasiside. Süsteem on lihtne ning kasutaja sõbralik. Elektroonilise vinjeti ostmiseks peab veokijuht sisestama vaid auto registreerimisnumbri, taotluse aja ja regiooni, telgede arvu ja emissioonikategooria, ei ole vaja esitada isiklikke andmeid.

Teemaksude tasumiseks sobivad kõik enamkasutatud krediit-, kütuse- ja firmakaardid ning müügikohtades on võimalik maksta ka sularahas. Mugavaim tasumisviis elektroonilise vinjeti puhul on, et seda saab osta ka Internetist. Tänu elektroonilisele kasutajaõigustele on uus Eurovinjett võltsimis- ja pettusekindel.

Eelmise aasta 1. oktoobril Euroopas müügile tulnud elektrooniline Eurovinjett tõestas oma efektiivsust juba esimesel kahel kuul, mil müüdi ligi 1,5 miljon vinjetti, 800 müügikohas väljastatud e-Eurovinjeti müügitulu ulatub peaaegu 30 miljoni euroni. Eurovinjeti riikides käivitunud teemaksude kogumise süsteem kogub nüüdsest infot elektrooniliste andmetena ja paberdokumente enam vaja ei lähe.

Selline teemaksu süsteem toetab iga riigi poliitilisi eesmärke transpordisektoris, kuna see aitab antud valdkonda rahastada, kaitsta keskkonda. Seega uue süsteemi kasutusele võtmisega luuakse reaalne võimalus infrastruktuuri parandamiseks, mida Kesk- ja Ida- Euroopa kindlasti vajab.

Praegu on õige aeg Eestis teha muutusi, ning juurutada nn "kasutaja maksab" teedemaksu süsteem raskeveokitele, et rahastada valdkonda, mille lõpptulemus on maanteede kvaliteedi ja korrashoiu paranemine.

 

Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077