Autor: Mariliis Pinn • 26. veebruar 2009
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Jaanuaris jätkus lennuliikluses sügav langus

Jaanuaris langesid rahvusvahelise lennuliikluse näitajad veelgi, teatas Rahvusvahelise Lennutranspordi Assotsiatsioon (IATA). Reisijate vood langesid 5,6% ja kaubaliiklus 23,2%.

Rahvusvaheline reisijatevedu langes 2009. aasta jaanuaris 5,6% võrreldes 2008. aasta sama kuuga. Langus on detsembrikuisest 4,6%sest rekordlangusest protsendi võrra suurem.  See on viies kuu järjest, mil reisijate arv kahaneb.

Reisijate arv kahaneb kiiremini, kui lennufirmad lendude mahte vähendavad. Jaanuaris langesid need 2%, mis tähendab, et lennukite täituvus langes 2,8% 72,8%ni.

Detsembri kole 22,6% kukkumine kaubamahtudes sai jaanuaris väärilise 23,2%lise järge. Õhus liikuvad kaubamahud kahanevad juba kaheksandat kuud järjest.

„Häirekellad kõlavad igal pool. Kõikides piirkondades kaubavedu kahaneb. Ja ka reisijate arv väheneb kõikjal välja arvatud Lähis-Idas. Sektor on üleilmses kriisis ja põhja pole näha kuskilt,“ ütles IATA juht Giovanni Bisignani.

Reisijate arv kahanes kõige rohkem Aasias – 8,4%, detsembris oli langus 9,7%. Põhja-Ameerikas vähenesid reisijavood 6,2% ja Euroopas 5,7%. Lähis-Idas oli ainukesena kasv – 3,1%. 

43%lise turuosaga Aasia Vaikse ookeani lennufirmade kaubamahud kahanesid jaanuaris kõige rohkem – 28,1%, järgnesid Euroopa firmad 23%ga ja Põhja-Ameerika lennukompaniid 19,3%se langusega.

„Ainus hea uudis on, et kütuse hinnad on madalamad kui eelmisel aastal. Kuid nõudluse langus on palju ohtlikum. Kogu sektori käive langeb sel aastal arvatavasti 35 miljardit dollarit 500 miljardi dollarini,“ lisas Bisignani.

Ta ütles, et kui teised sektorid paluvad valitsuse rahalist tuge, siis lennunduse nõudmised on tagasihoidlikud. „Esiteks ärge maksustage meid nõrkemiseni, et finantssektori vigu kinni maksta,“ palus ta valitsusi. Näites Suurbritannia valitsus plaanib tõsta lennureisija maksu ja Hollandi valitsus viia sisse segase lahkumismaksu. Isegi kui teistes valdkondades kärbiti makse, siis lennufirmad maksukoormus kasvas  2008. aastal 6,9 miljardit dollarit.

Teiseks palus Bisignani, et lennufirmas saaksid ühineda ja neid saaks müüa nagu ka teisi ettevõtteid. „Arhailised omanikusuhted tuleb hüljata. Tänane kriis näitab, et pisikestest osadest koosnev õrn majandussektor vajab reformi,“ lisas ta.

Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077