Autor: Mariliis Pinn • 16. veebruar 2009
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Väikesed elektrisõidukid asendavad ühistranspordi

Londoni lähedal asuvas Heathrow lennujaamas ja Araabia Ühendemiraatides asuvas Masdari linnas hakatakse katsetama uut transpordisüsteemi, kus automaatsete elektrisõidukite võrgustik asendab suures osas ühistranspordi ja autoliikluse, kirjutas Novaator.

Süsteem kannab nime Personal Rapid Transit (PRT) ning selle eesmärgiks on kombineerida autodeVäikesed elektrisõidukid asendavad ühistranspordiVäikesed elektrisõidukid asendavad ühistranspordi privaatsus ja mugavus ühistranspordi keskkonnasõbralikkusega. Iga automaatne elektrisõiduk mahutab kuut inimest. Sõidukid ootavad reisijaid üle linna või piirkonna asuvates jaamades nagu taksod. Inimesed sisenevad sõidukisse ning sõiduk suundub otsejoones valitud sihtkohta, kirjutas Technology Review.

Idee iseenesest pole uus, kuid selle juurutamisega on olnud raskusi mitmetel põhjustel, alates baassüsteemi ülesehitamise suurtest kuludest ja lõpetades olemasoleva süsteemiga integreerimisega. Heathrow ja Araabia Ühendemiraatide süsteemid saavad olema esimesed katsetused rakendada PRT-süsteemi igapäevaelus.

Kuigi PRT-süsteemid võivad olla küllaltki erinevad, seisneb põhidisain alati jaamade võrgustikus, mida ühendab põhirada, mis möödub kõigist jaamadest. Suurem võrgustik võib koosneda mitmetest ühendatud põhiradadest. Kui sõiduk lahkub jaamast, sõidab see mööda väiksemat rada, mis hiljem põhiringiga ühineb. Sihtpaika jõudes lahkub sõiduk põhirajalt ning siseneb kõrvalraja kaudu jaama. Nii saavad sõidukid jaamades peatuda ilma teisi sõidukeid takistamata, seega on selline süsteem kiirem kui bussitransport, kus peatuma peab igas jaamas.

Simulatsioonidega on näidatud, et sõidukite vahe võiks sellises süsteemis olla vaid pool sekundit, kuid esialgsetes süsteemides hoitakse sõidukite vahemaa 3-4 sekundi juures, et oleks võimalik sõiduk peatada, kui ees olev sõiduk millegipärast rikki peaks minema.

Nii Heathrows kui ka Masdari linnas on sõidukid akutoitelised ja ilma juhita. Heathrow süsteem, mille ehitas Suurbritannias Bristolis asuv ettevõte Advanced Transport Systems, kasutab betoonist teid mööda sõitvaid pliiakudega autosid, mida juhitakse laserite abil, ütles ettevõtte esindaja Steve Raney. Masdari linna jaoks on Hollandi ettevõte 2getthere välja töötanud kõrgemalt arenenud liitium-raudfosfaadist akudega autod. Autosid juhitakse tee sisse peidetud magnetite ja arvutivõrgustiku abil, selgitas ettevõtte esindaja Robert Lohmann. Kui reisija valib sihtkoha, paneb keskarvuti paika sõiduteekonna ning sõiduki pardaarvuti hoolitseb selle eest, et auto õiget rada jälgiks.

Kuigi Heatrowst ja Masdarist loodetakse eeskuju ka teistele linnadele, on mõlemal juhul PRT-süsteemi kasutuselevõtuks olemas soodsad eeltingimused. Mõlemas piirkonnas on autod keelatud, seega puudub konkurents. Uues linnakeses Masdaris on lisaks ka hooned ehitatud nii, et transpordisüsteem nendega võimalikult hästi sobiks. PRT-süsteemi sobitamine juba valmisehitatud linna plaaniga oleks tunduvalt keerulisem.

Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077