Paul: ees on palju ohte ja võimalusi

Mööduv aasta sundis ettevõtjaid innovaatilisem olema ja järgmisel aastal jätkuv kriis peidab endas võimalusi, leiab Eesti Ostu- ja Tarneahelate Juhtimise Ühingu juhatuse esimees Illimar Paul.

Illimar Pauli kommentaar möödunud aastast ja pilk tulevale:

Lõppeval aastal logistikat, ostude- ning tarneahelate juhtimist enim mõjutanud faktoriks on kahtlemata globaalne finantskriis ja selle eskaleerumine majanduskriisiks. Nõudluse järsu languse tõttu on kõik turud tasakaalust välja viidud. Samas on toorme ning energiakandjate hinnad rekordmadalal. Ees on palju ohte, kuid samapalju leidub ka uusi võimalusi. Pole paremat aega meenutamaks vanasõna, et igaüks on oma õnne sepp. Sealjuures on kindel, et edu eeldab innovatsiooni. Uued ajad nõuavad uutmoodi lähenemist.

Seoses augustis Gruusias puhkenud sõjaga halvenesid Eesti ja Venemaa vahelised suhted senistest veelgi, mis nullis lootused riikidevahelise logistikaalase koostöö tihenemisele. Nendest suhetest sõltub palju enam, kui vaid kahe riigi vaheline koostöö. Kuna Eestit nähakse Loode-Venemaa ühe mereväravana, on selle võtmeküsimusega seotud ka ülejäänud riigid, kellele me edukalt tarneahelatega seonduvaid eksportteenuseid osutada suudaksime. Eesti-Vene suhete paranemist pole oodata enne, kui muundame vaidlused väärtushinnangute üle vajadustel põhinevaiks. Esimese mõistliku sammuna tuleks Eesti poolel loobuda piirileppe preambulast.

Transiidimahtude järsk langus tõi kaasa raudteetariifide tõusu, mis omakorda peletas eemale veosemahud. Nõiaring, millest lihtsat väljapääsu pole. Kui tariifid peaksid veelgi tõusma, võib see tuua kaasa viimastegi järelejäänud kaubavoogude lahkumise Eesti raudteedelt. Infrastruktuuri ülalpidamiseks tuleb riigil tegeleda mitte tasude tõstmisega kriisi ajal, vaid läbimõeldud majanduspoliitika ja rahvusvahelise turundusega, mis kasvataks veosemahte. Suluseisust väljapääsu leidmiseks on otstarbekas liita Eesti Raudtee Infra Tallinna Sadamaga. Vastasel korral sõuavad need kaks olulist ettevõtet kohati erinevates suundades.

Vallandunud majanduskriis ja sellele vahetult eelnenud tööjõunappus toitsid lõppeval aastal uute tehnoloogiate massilist kasutuselevõttu Eesti ettevõtete logistiliste võimekuste ning efektiivsuse kasvatamisel. Konkursile Aasta Logistikategu laekunud tööde tase oli selgelt erinev varasematest aastatest. Silma paistsid konkreetsed meetmed, tänu millele suudeti alandada kulusid ja kasvatada tööviljakust kümnete protsendipunktide võrra. See trend kujuneb järgnevail aastatel valdavaks põhivooluks. Teisiti pole lihtsalt võimalik. Just majanduse mõõnafaas on õigeim aeg investeeringuteks, et olla valmis järgmiseks tõusuks.

Lõppev aasta osutus Eesti Logistikaühingu arengus murranguliseks. Läbi liitumise ostujuhtidega moodustati ligi üheksa aastase Logistikaühingu baasil Eesti Ostu- ja Tarneahelate Juhtimise Ühing. Ühing loodab liikmeskonna kasvutrendi jätkumist, sest ostu- ja tarneahelate juhtimise tähtsus tõuseb pidevalt ning eriti selgelt tuleb loodav väärtus esile just majanduskriisi tingimustes.

2009. aasta tuleb väga huvitav! Hiina keeles koosneb sõna kriis kahest hieroglüüfist, millest üks tähendab ohtu ja teine võimalust. Seega soovime kõigile edu ohtude trotsimisel ning võimaluste leidmisel! Kes on aga töö ja lootuse täielikult kaotanud, siis neil soovitame pöörata pilgud Eestist väljapoole. Vananeva elanikkonnaga heaoluühiskondades nii Euroopas kui Põhja-Ameerikas napib endiselt kvalifitseeritud spetsialiste. Näiteks USA-s pole seniajani suudetud lahendada probleemi, kellega asendada peatselt pensionile jäävad kümned tuhanded raskeveokijuhid. Sama kehtib veokorraldajate, ekspedeerijate jt logistikavaldkonna elukutsete kohta mitmetes kõrge elatustasemega teenustemajandusele tuginevates riikides.

Osale arutelus

  • Mariliis Pinn

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,56 0.50333
Bulgaaria leev BGN 1,96 0
Filipiinide peeso PHP 60,17 0.536367
Hiina jüaan CNY 7,86 0.751253
Hongkongi dollar HKD 9,29 0.392135
Horvaatia kuna HRK 7,56 -0.019829
Iisraeli seekel ILS 4,18 0.497333
India ruupia INR 76,92 0.487649
Indoneesia ruupia IDR 16073,00 0.337099
Islandi kroon ISK 123,07 -0.294884
Jaapani jeen JPY 132,52 0.546302
Kanada dollar CAD 1,51 0.388888
LAV rand ZAR 16,60 0.904388
Lõuna-Korea vonn KRW 1288,40 0.397412
Malaysia ringgit MYR 4,90 0.686141
Mehhiko peeso MXN 22,09 0.086543
Norra kroon NOK 9,68 0.43223
Poola slott PLN 4,21 0.035645
Rootsi kroon SEK 9,87 0.441906
Rubla RUB 69,50 0.343602
Rumeenia leu RON 4,64 -0.161224
Singapuri dollar SGD 1,60 0.445336
Suurbritannia nael GBP 0,89 0.141471
Šveitsi frank CHF 1,17 0.326727
Taani kroon DKK 7,44 -0.00403
Tai baht THB 38,87 0.387396
Tšehhi kroon CZK 25,43 0.023596
Türgi liir TRY 4,69 0.858119
Ukraina grivna UAH 32,15 0.790677
Ungari forint HUF 312,05 -0.099244
USA dollar USD 1,19 0.502096
Uus-Meremaa dollar NZD 1,73 0.520945
Valgevene rubla BRL 3,84 0.586587
Valgevene rubla BYN 23801,00 0.417686

Valdkonna töökuulutused