Maanteeamet: väikesed teed ei saa suuri investeeringuid

Rasketel aegadel on iga kroon arvel ka teedemajanduses ning seetõttu on väga oluline maanteede, mille väärtuseks üle 15 miljardi krooni, säilitamine.

Politsei tabas nädala alguses kahepäevase liiklusjärelvalve käigus Järvamaal Imavere vallas 20 ülekaalulist metsaveokit. Logistikauudised.net uuris, kas Eestis võiksid suured metsaveokid peagi ka täis 60 tonniste koormatega sõitma hakata.

„Lubatust suurema massiga sõidukite ja autorongide lubamine maanteedele võib ju näida ühe võimaliku meetmena autovedajate tegevuse turgutamiseks, kuid see oleks väga lühinägelik otsus,“ selgitas maanteemeti avalike suhete spetsialist Tiina Reismann.

Maanteede projekteerimisel võetakse aluseks seal liikuvad sõidukid. Kuigi projekteerimisel teisendatakse kõik koormused ühele teljele, on oluline osa sõidukite massidel. Teed projekteeritakse paarikümneaastase perspektiiviga, s.t senised maanteede katendid ei ole projekteeritud ega ette nähtud sõitmiseks 60 tonnistele sõidukitele ja autorongidele.

„Kui mingil põhjusel lubada need sõidukid maanteedele, ei toimu katete lagunemine kohe, vaid defektid hakkavad ilmnema hiljem: hoogustub roobaste teke, väheneb remondiperioodide pikkus jne. Ja avalduks see kogu maksumaksjate-teekasutajate rahakotis - teedele vajaminevate rahasummade suurenemises,“ lisas ta.
 
Vedajate ettepanek tõsta veoste lubatud massi ületamist ei ole leidnud maanteeameti toetust.  Teekatendite taastamine toimub nende lagunemisest aeglasemalt ja kandevõime mõõtmiste tulemusena võib öelda, et ca 800 km riigimaanteid on sellised, mis ei oma nõutavat kandevõimet ka mitte alla 40 tonniste sõidukite liikumiseks.
 
Reismann tõi välja, et enamik Eesti teede katendeid ja konstruktsioone, mida sõidukid  kasutavad, on arvutatud ja ehitatud  vastavuses NL normdokumentidega maksimaalselt 40 tonniste sõidukite liikumiseks. Sama kehtib ka sildade puhul. „Tänastes oludes, kus nii autopark, liiklus- ja koormussagedused on tõusnud kordades, on tee taluvus jõudnud maksimaalse piirini.
Sõidukite ja autorongide mass mõjutab otseselt tee konstruktsioone, teljekoormus aga teekatet,“ lisas ta.
 
„Sõidukid ja veod on kallid. See on igati mõistetav, et vedajad soovivad oma kulusid optimeerida parema tehnika abil ning vähendada vedude arvu. Sõidukite ehituses on paraku arengud kiiremad, kui Eesti teede areng,“ ütles spetsialist.
 
„Eestis ehitatakse häid teid. Kõik teed projekteeritakse aga siiski seadustatud normkoormustest  lähtuvalt. Maanteeamet ei saa teha suuri investeeringuid väikese liiklussagedusega teedele, mille kaudu veod tugevamatele teedele jõuaksid,“ ütles ta.

Osale arutelus

  • Mariliis Pinn

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,58 -0.1831733
Brasiilia reaal BRL 4,25 -0.4306511
Bulgaaria leev BGN 1,95 -0.0664554
Filipiinide peeso PHP 59,77 0.1524748
Hiina jüaan CNY 7,70 -0.2267721
Hongkongi dollar HKD 8,91 -0.2596443
Horvaatia kuna HRK 7,42 -0.0780745
Iisraeli seekel ILS 4,19 -0.2616805
India ruupia INR 80,88 -0.0840097
Indoneesia ruupia IDR 16099,95 -0.3073145
Islandi kroon ISK 137,68 0.0581395
Jaapani jeen JPY 124,54 0.0723182
Kanada dollar CAD 1,51 -0.4496165
LAV rand ZAR 15,68 0.3000736
Lõuna-Korea vonn KRW 1274,51 -0.2691811
Malaysia ringgit MYR 4,67 -0.3201844
Mehhiko peeso MXN 21,61 -0.2317765
Norra kroon NOK 9,71 -0.2587242
Poola slott PLN 4,29 0.0116621
Rootsi kroon SEK 10,24 -0.3474385
Rumeenia leu RON 4,70 0.1512827
Singapuri dollar SGD 1,54 -0.1230729
Suurbritannia nael GBP 0,88 0.4332459
Šveitsi frank CHF 1,13 -0.2119018
Taani kroon DKK 7,46 -0.0508906
Tai baht THB 36,04 -0.3662973
Tšehhi kroon CZK 25,58 0.1331037
Türgi liir TRY 6,06 -0.377811
Ukraina grivna UAH 31,74 -0.5214928
Ungari forint HUF 317,73 -0.5197408
USA dollar USD 1,14 -0.2808249
Uus-Meremaa dollar NZD 1,68 -0.3028683
Valgevene rubla BYN 2,44 -0.2329764
Vene rubla RUB 75,29 -0.363017

Valdkonna töökuulutused

VENIPAK EESTI OÜ otsib MÜÜGIESINDAJAT

Venipak Eesti OÜ

24. jaanuar 2019