Maanteeamet: väikesed teed ei saa suuri investeeringuid

Rasketel aegadel on iga kroon arvel ka teedemajanduses ning seetõttu on väga oluline maanteede, mille väärtuseks üle 15 miljardi krooni, säilitamine.

Politsei tabas nädala alguses kahepäevase liiklusjärelvalve käigus Järvamaal Imavere vallas 20 ülekaalulist metsaveokit. Logistikauudised.net uuris, kas Eestis võiksid suured metsaveokid peagi ka täis 60 tonniste koormatega sõitma hakata.

„Lubatust suurema massiga sõidukite ja autorongide lubamine maanteedele võib ju näida ühe võimaliku meetmena autovedajate tegevuse turgutamiseks, kuid see oleks väga lühinägelik otsus,“ selgitas maanteemeti avalike suhete spetsialist Tiina Reismann.

Maanteede projekteerimisel võetakse aluseks seal liikuvad sõidukid. Kuigi projekteerimisel teisendatakse kõik koormused ühele teljele, on oluline osa sõidukite massidel. Teed projekteeritakse paarikümneaastase perspektiiviga, s.t senised maanteede katendid ei ole projekteeritud ega ette nähtud sõitmiseks 60 tonnistele sõidukitele ja autorongidele.

„Kui mingil põhjusel lubada need sõidukid maanteedele, ei toimu katete lagunemine kohe, vaid defektid hakkavad ilmnema hiljem: hoogustub roobaste teke, väheneb remondiperioodide pikkus jne. Ja avalduks see kogu maksumaksjate-teekasutajate rahakotis - teedele vajaminevate rahasummade suurenemises,“ lisas ta.
 
Vedajate ettepanek tõsta veoste lubatud massi ületamist ei ole leidnud maanteeameti toetust.  Teekatendite taastamine toimub nende lagunemisest aeglasemalt ja kandevõime mõõtmiste tulemusena võib öelda, et ca 800 km riigimaanteid on sellised, mis ei oma nõutavat kandevõimet ka mitte alla 40 tonniste sõidukite liikumiseks.
 
Reismann tõi välja, et enamik Eesti teede katendeid ja konstruktsioone, mida sõidukid  kasutavad, on arvutatud ja ehitatud  vastavuses NL normdokumentidega maksimaalselt 40 tonniste sõidukite liikumiseks. Sama kehtib ka sildade puhul. „Tänastes oludes, kus nii autopark, liiklus- ja koormussagedused on tõusnud kordades, on tee taluvus jõudnud maksimaalse piirini.
Sõidukite ja autorongide mass mõjutab otseselt tee konstruktsioone, teljekoormus aga teekatet,“ lisas ta.
 
„Sõidukid ja veod on kallid. See on igati mõistetav, et vedajad soovivad oma kulusid optimeerida parema tehnika abil ning vähendada vedude arvu. Sõidukite ehituses on paraku arengud kiiremad, kui Eesti teede areng,“ ütles spetsialist.
 
„Eestis ehitatakse häid teid. Kõik teed projekteeritakse aga siiski seadustatud normkoormustest  lähtuvalt. Maanteeamet ei saa teha suuri investeeringuid väikese liiklussagedusega teedele, mille kaudu veod tugevamatele teedele jõuaksid,“ ütles ta.

Osale arutelus

  • Mariliis Pinn

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,55 0.3306535
Brasiilia reaal BRL 4,28 0.5148701
Bulgaaria leev BGN 1,96 -0.0204478
Filipiinide peeso PHP 61,55 0.4586482
Hiina jüaan CNY 7,48 0.5238626
Hongkongi dollar HKD 9,19 0.4989168
Horvaatia kuna HRK 7,41 0.3342626
Iisraeli seekel ILS 4,16 0.4777531
India ruupia INR 79,31 0.5158102
Indoneesia ruupia IDR 16394,00 -0.303941
Islandi kroon ISK 123,61 0
Jaapani jeen JPY 128,15 0.5729085
Kanada dollar CAD 1,52 0.661901
LAV rand ZAR 14,63 0.6619873
Lõuna-Korea vonn KRW 1257,07 0.2176443
Malaysia ringgit MYR 4,66 0.5910905
Mehhiko peeso MXN 22,84 0.3440503
Norra kroon NOK 9,53 0.2397804
Poola slott PLN 4,30 -0.1947691
Rootsi kroon SEK 10,22 -0.0909091
Rumeenia leu RON 4,65 0.5600484
Singapuri dollar SGD 1,57 0.352
Suurbritannia nael GBP 0,88 0.4572474
Šveitsi frank CHF 1,16 0.7285974
Taani kroon DKK 7,45 -0.0228228
Tai baht THB 37,33 0.4834208
Tšehhi kroon CZK 25,72 0.0116677
Türgi liir TRY 5,52 0.5524358
Ukraina grivna UAH 30,61 0.5148901
Ungari forint HUF 318,83 -0.12843
USA dollar USD 1,17 0.5236052
Uus-Meremaa dollar NZD 1,69 0.2676023
Valgevene rubla BYN 2,35 0.475334
Vene rubla RUB 72,74 0.3898832

Valdkonna töökuulutused