Maanteeamet: väikesed teed ei saa suuri investeeringuid

Rasketel aegadel on iga kroon arvel ka teedemajanduses ning seetõttu on väga oluline maanteede, mille väärtuseks üle 15 miljardi krooni, säilitamine.

Politsei tabas nädala alguses kahepäevase liiklusjärelvalve käigus Järvamaal Imavere vallas 20 ülekaalulist metsaveokit. Logistikauudised.net uuris, kas Eestis võiksid suured metsaveokid peagi ka täis 60 tonniste koormatega sõitma hakata.

„Lubatust suurema massiga sõidukite ja autorongide lubamine maanteedele võib ju näida ühe võimaliku meetmena autovedajate tegevuse turgutamiseks, kuid see oleks väga lühinägelik otsus,“ selgitas maanteemeti avalike suhete spetsialist Tiina Reismann.

Maanteede projekteerimisel võetakse aluseks seal liikuvad sõidukid. Kuigi projekteerimisel teisendatakse kõik koormused ühele teljele, on oluline osa sõidukite massidel. Teed projekteeritakse paarikümneaastase perspektiiviga, s.t senised maanteede katendid ei ole projekteeritud ega ette nähtud sõitmiseks 60 tonnistele sõidukitele ja autorongidele.

„Kui mingil põhjusel lubada need sõidukid maanteedele, ei toimu katete lagunemine kohe, vaid defektid hakkavad ilmnema hiljem: hoogustub roobaste teke, väheneb remondiperioodide pikkus jne. Ja avalduks see kogu maksumaksjate-teekasutajate rahakotis - teedele vajaminevate rahasummade suurenemises,“ lisas ta.
 
Vedajate ettepanek tõsta veoste lubatud massi ületamist ei ole leidnud maanteeameti toetust.  Teekatendite taastamine toimub nende lagunemisest aeglasemalt ja kandevõime mõõtmiste tulemusena võib öelda, et ca 800 km riigimaanteid on sellised, mis ei oma nõutavat kandevõimet ka mitte alla 40 tonniste sõidukite liikumiseks.
 
Reismann tõi välja, et enamik Eesti teede katendeid ja konstruktsioone, mida sõidukid  kasutavad, on arvutatud ja ehitatud  vastavuses NL normdokumentidega maksimaalselt 40 tonniste sõidukite liikumiseks. Sama kehtib ka sildade puhul. „Tänastes oludes, kus nii autopark, liiklus- ja koormussagedused on tõusnud kordades, on tee taluvus jõudnud maksimaalse piirini.
Sõidukite ja autorongide mass mõjutab otseselt tee konstruktsioone, teljekoormus aga teekatet,“ lisas ta.
 
„Sõidukid ja veod on kallid. See on igati mõistetav, et vedajad soovivad oma kulusid optimeerida parema tehnika abil ning vähendada vedude arvu. Sõidukite ehituses on paraku arengud kiiremad, kui Eesti teede areng,“ ütles spetsialist.
 
„Eestis ehitatakse häid teid. Kõik teed projekteeritakse aga siiski seadustatud normkoormustest  lähtuvalt. Maanteeamet ei saa teha suuri investeeringuid väikese liiklussagedusega teedele, mille kaudu veod tugevamatele teedele jõuaksid,“ ütles ta.

Osale arutelus

  • Mariliis Pinn

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,56 -0.075467
Bulgaaria leev BGN 1,96 0
Filipiinide peeso PHP 59,40 0.276882
Hiina jüaan CNY 7,79 0.052636
Hongkongi dollar HKD 9,19 0.01415
Horvaatia kuna HRK 7,54 0.002652
Iisraeli seekel ILS 4,16 0.012034
India ruupia INR 75,88 0.150594
Indoneesia ruupia IDR 15954,00 0.025078
Islandi kroon ISK 122,92 -0.001627
Jaapani jeen JPY 133,58 -0.052377
Kanada dollar CAD 1,51 -0.050883
LAV rand ZAR 16,03 0.113644
Lõuna-Korea vonn KRW 1282,80 0.195266
Malaysia ringgit MYR 4,80 0.072937
Mehhiko peeso MXN 22,46 0.115007
Norra kroon NOK 9,87 -0.009222
Poola slott PLN 4,20 -0.026192
Rootsi kroon SEK 10,02 0.119584
Rubla RUB 69,35 0.021635
Rumeenia leu RON 4,63 0.010794
Singapuri dollar SGD 1,59 -0.006286
Suurbritannia nael GBP 0,88 -0.05892
Šveitsi frank CHF 1,17 0
Taani kroon DKK 7,44 0.000671
Tai baht THB 38,37 -0.078125
Tšehhi kroon CZK 25,60 -0.019528
Türgi liir TRY 4,52 0.013281
Ukraina grivna UAH 32,03 -0.001561
Ungari forint HUF 314,62 -0.028597
USA dollar USD 1,18 0.011046
Uus-Meremaa dollar NZD 1,70 -0.28414
Valgevene rubla BRL 3,89 0.017998
Valgevene rubla BYN 23890,00 0

Valdkonna töökuulutused

Itella Estonia otsib PAKIVEOTEENUSTE OSAKONNA DIREKTORIT

Itella Estonia OÜ

17. detsember 2017

Lemminkäinen otsib TEEDEEHITUSE PROJEKTIJUHTI

Finesta Baltic OÜ

30. detsember 2017