Maanteeamet: ülipikad autorongid on Eesti teedele liiga ohtlikud

Kuna Eesti teed on liiga kitsad, on moodulautorongide lubamine liiga ohtlik, selgitas maanteeameti liikluskorralduse osakonna juhataja Aare Pain.

Pain selgitas, et maanteede ja linnatänavate, neil paiknevate rajatiste, ristmike ning  teiste liiklusega seotud alade projekteerimisel ja ehitamisel tuleb arvestada seal esinevate sõidukite ning liiklejate mõõtmetega. „Eesti maanteede ja linnatänavate projekteerimisel ja ehitamisel  rakendatakse teede- ja side¬ministri 28. septembri 1999. a määrusega nr 55 kinnitatud "Maanteede projekteerimisenorme" ja Eesti standardit EVS 843:2003 "Linnatänavad",“ tõi ta välja.

Tingituna erinevate sõidukite suurest hulgast ja pidevast uuenemisest, võetakse projekteerimisel aluseks nn. arvutuslik auto. Arvutusliku autorongi piirmõõtmeks on 18,75 m, mille abil määratakse sõiduradade laiendid plaanikõverikel, pöörderaadiused ja liiklussaarte paigutus ristmikel, peale- ja mahalaadimise planeering, parklad, tanklate planeering jms. „Samal ajal on Eestis väga palju väljaehitamata maanteelõike (sealhulgas põhimaanteedel) ja linnatänavaid, mis ei vasta projekteerimisnormidega kehtestatud nõuetele,“ ütles Pain.

Eesti Riikliku Autoregistrikeskuse andmetel ei täida 25,25 m pikkused autorongid direktiiviga ettenähtud pöörderaadiust ja nende autorongide pöördekoridori sisemise ringi raadius on ainult 2 m (direktiivis 5,3 m). Liikudes plaanikõverikel kulgevad autorongi tagarattad väiksema raadiusega kõverikku mööda kui pööratavad esirattad, mille tõttu on autorongi poolt hõlmatav ala laiem autorongi tegelikust laiusest.

„Plaanikõverikel raadiusega 2000 m ja vähem peab olema sõiduki (autorongi) pöördekoridori laienemisest tulenev sõidutee laiend. Laiendi suurus sõltub sõidutee laiusest sirgel, kiirusest, sõiduki  (autorongi) piirmõõtmetest (autorongide korral 18,75 m) ja  plaanikõveriku raadiusest ning autorongide määraval osatähtsusel ulatub see kuni 2,2 m-ni. 25,25 m pikkuste autorongide korral peaks see laiend olema veelgi suurem. Samal ajal Eesti väljaehitamata maantee- ja tänavalõikudel neid laiendeid ei ole,“ selgitas ta olukorda. „Seega ülipikad autorongid ei mahu maanteede ja linnatänavate väikese raadiusega plaanikõverikel, kus puuduvad sõidutee laiendid,  pärissuunavööndisse ning hõivavad teatud osa vastassuunavööndist.“

„Liiklusohutuse seisukohalt ei tohi taolisi olukordi lubada, kuna need on ääretult liiklus¬ohtlikud teistele teekasutajatele,“ ütles Pain.

Ka ristmike pöörderaadiuste suurused ja liiklussaarte paigutus ristmikel on otseselt seotud arvutusliku autorongi piirmõõtmega (18,75 m) ja nende pöördekoridori (pöördeala) suurusega. Tulenevalt ülipikkade autorongide pöördekoridori sisemise ringi väga väikesest raadiusest (pöördekoridori suurest laiusest), ei ole nende autorongidega paljudel ristmikel võimalik kas pöördeid üldse sooritada või on see liiklusohtlik, kuna pööret ei ole võimalik lõpetada pärissuunavööndis.

Möödasõiduteekond ülipikkadest autorongidest suureneb, mis halvendab suure liiklussagedusega ja piiratud möödasõiduvõimalustega Eesti  maanteedel niigi pingelist liiklusalast olukorda.

„Leiame, et teeomanikul ei ole õigust lubada ülipikkade autorongide sõiduga halvendada olemasolevaid liiklustingimusi,“ lisas mees. „Oleme seisukohal, et ülipikki autoronge ei tohi lubada Eesti maanteedele ja tänavatele nende ohtlikkuse tõttu.“

Soomes tehtud uurimistöö tulemused näitavad, et 25,25 m pikkune  autorong kaotab liikumissuuna kõrvalekaldel (ootamatu takistus teel)  väikese haardeteguriga (lumine, jäine, märg) sõiduteekattel täielikult  juhitavuse.

Hollandis eksperimendi ajal lubatakse 25,25 m pikkustel autorongidel sõita kindlatel teekondadel 4-rajalistel teedel, samuti 2-rajalistel teedel tingimustel, et seal ei ole lubatud alla 50 km/h sõidukiirusega sõidukite liiklus ning jalakäijate ja jalgratturite liiklus toimub eraldi asuval kergliiklusteel. Raudteeülesõidukoha ületamine on lubatud sel juhul, kui rongide kiirus on alla 40 km/h.

Osale arutelus

  • Mariliis Pinn

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,55 0.2658195
Brasiilia reaal BRL 4,27 0.4890091
Bulgaaria leev BGN 1,96 -0.0511195
Filipiinide peeso PHP 61,49 0.3623484
Hiina jüaan CNY 7,48 0.5131167
Hongkongi dollar HKD 9,18 0.4748463
Horvaatia kuna HRK 7,39 0.0270658
Iisraeli seekel ILS 4,17 0.5332497
India ruupia INR 78,95 0.0519612
Indoneesia ruupia IDR 16395,65 -0.2939069
Islandi kroon ISK 123,63 0.0161799
Jaapani jeen JPY 128,11 0.5415162
Kanada dollar CAD 1,52 0.5890919
LAV rand ZAR 14,57 0.2559868
Lõuna-Korea vonn KRW 1256,28 0.154663
Malaysia ringgit MYR 4,66 0.5155862
Mehhiko peeso MXN 22,82 0.2825343
Norra kroon NOK 9,53 0.2471421
Poola slott PLN 4,30 -0.2086811
Rootsi kroon SEK 10,20 -0.2502444
Rumeenia leu RON 4,62 -0.0951434
Singapuri dollar SGD 1,57 0.32
Suurbritannia nael GBP 0,88 0.3886603
Šveitsi frank CHF 1,16 0.7025761
Taani kroon DKK 7,45 -0.0161102
Tai baht THB 37,39 0.6468041
Tšehhi kroon CZK 25,67 -0.1594586
Türgi liir TRY 5,45 -0.6162485
Ukraina grivna UAH 30,60 0.489277
Ungari forint HUF 318,86 -0.1190327
USA dollar USD 1,17 0.4892704
Uus-Meremaa dollar NZD 1,68 0.0951475
Valgevene rubla BYN 2,35 0.5095923
Vene rubla RUB 72,81 0.4805569

Valdkonna töökuulutused