Maanteeamet: ülipikad autorongid on Eesti teedele liiga ohtlikud

Kuna Eesti teed on liiga kitsad, on moodulautorongide lubamine liiga ohtlik, selgitas maanteeameti liikluskorralduse osakonna juhataja Aare Pain.

Pain selgitas, et maanteede ja linnatänavate, neil paiknevate rajatiste, ristmike ning  teiste liiklusega seotud alade projekteerimisel ja ehitamisel tuleb arvestada seal esinevate sõidukite ning liiklejate mõõtmetega. „Eesti maanteede ja linnatänavate projekteerimisel ja ehitamisel  rakendatakse teede- ja side¬ministri 28. septembri 1999. a määrusega nr 55 kinnitatud "Maanteede projekteerimisenorme" ja Eesti standardit EVS 843:2003 "Linnatänavad",“ tõi ta välja.

Tingituna erinevate sõidukite suurest hulgast ja pidevast uuenemisest, võetakse projekteerimisel aluseks nn. arvutuslik auto. Arvutusliku autorongi piirmõõtmeks on 18,75 m, mille abil määratakse sõiduradade laiendid plaanikõverikel, pöörderaadiused ja liiklussaarte paigutus ristmikel, peale- ja mahalaadimise planeering, parklad, tanklate planeering jms. „Samal ajal on Eestis väga palju väljaehitamata maanteelõike (sealhulgas põhimaanteedel) ja linnatänavaid, mis ei vasta projekteerimisnormidega kehtestatud nõuetele,“ ütles Pain.

Eesti Riikliku Autoregistrikeskuse andmetel ei täida 25,25 m pikkused autorongid direktiiviga ettenähtud pöörderaadiust ja nende autorongide pöördekoridori sisemise ringi raadius on ainult 2 m (direktiivis 5,3 m). Liikudes plaanikõverikel kulgevad autorongi tagarattad väiksema raadiusega kõverikku mööda kui pööratavad esirattad, mille tõttu on autorongi poolt hõlmatav ala laiem autorongi tegelikust laiusest.

„Plaanikõverikel raadiusega 2000 m ja vähem peab olema sõiduki (autorongi) pöördekoridori laienemisest tulenev sõidutee laiend. Laiendi suurus sõltub sõidutee laiusest sirgel, kiirusest, sõiduki  (autorongi) piirmõõtmetest (autorongide korral 18,75 m) ja  plaanikõveriku raadiusest ning autorongide määraval osatähtsusel ulatub see kuni 2,2 m-ni. 25,25 m pikkuste autorongide korral peaks see laiend olema veelgi suurem. Samal ajal Eesti väljaehitamata maantee- ja tänavalõikudel neid laiendeid ei ole,“ selgitas ta olukorda. „Seega ülipikad autorongid ei mahu maanteede ja linnatänavate väikese raadiusega plaanikõverikel, kus puuduvad sõidutee laiendid,  pärissuunavööndisse ning hõivavad teatud osa vastassuunavööndist.“

„Liiklusohutuse seisukohalt ei tohi taolisi olukordi lubada, kuna need on ääretult liiklus¬ohtlikud teistele teekasutajatele,“ ütles Pain.

Ka ristmike pöörderaadiuste suurused ja liiklussaarte paigutus ristmikel on otseselt seotud arvutusliku autorongi piirmõõtmega (18,75 m) ja nende pöördekoridori (pöördeala) suurusega. Tulenevalt ülipikkade autorongide pöördekoridori sisemise ringi väga väikesest raadiusest (pöördekoridori suurest laiusest), ei ole nende autorongidega paljudel ristmikel võimalik kas pöördeid üldse sooritada või on see liiklusohtlik, kuna pööret ei ole võimalik lõpetada pärissuunavööndis.

Möödasõiduteekond ülipikkadest autorongidest suureneb, mis halvendab suure liiklussagedusega ja piiratud möödasõiduvõimalustega Eesti  maanteedel niigi pingelist liiklusalast olukorda.

„Leiame, et teeomanikul ei ole õigust lubada ülipikkade autorongide sõiduga halvendada olemasolevaid liiklustingimusi,“ lisas mees. „Oleme seisukohal, et ülipikki autoronge ei tohi lubada Eesti maanteedele ja tänavatele nende ohtlikkuse tõttu.“

Soomes tehtud uurimistöö tulemused näitavad, et 25,25 m pikkune  autorong kaotab liikumissuuna kõrvalekaldel (ootamatu takistus teel)  väikese haardeteguriga (lumine, jäine, märg) sõiduteekattel täielikult  juhitavuse.

Hollandis eksperimendi ajal lubatakse 25,25 m pikkustel autorongidel sõita kindlatel teekondadel 4-rajalistel teedel, samuti 2-rajalistel teedel tingimustel, et seal ei ole lubatud alla 50 km/h sõidukiirusega sõidukite liiklus ning jalakäijate ja jalgratturite liiklus toimub eraldi asuval kergliiklusteel. Raudteeülesõidukoha ületamine on lubatud sel juhul, kui rongide kiirus on alla 40 km/h.

Osale arutelus

  • Mariliis Pinn

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,57 -0.051625
Bulgaaria leev BGN 1,96 0
Filipiinide peeso PHP 63,72 -0.387681
Hiina jüaan CNY 7,79 -0.482715
Hongkongi dollar HKD 9,62 -0.288142
Horvaatia kuna HRK 7,43 -0.170664
Iisraeli seekel ILS 4,29 0.011664
India ruupia INR 79,69 -0.534179
Indoneesia ruupia IDR 16807,00 -0.39706
Islandi kroon ISK 123,64 -0.273426
Jaapani jeen JPY 131,43 0.022831
Kanada dollar CAD 1,55 -0.081029
LAV rand ZAR 14,20 -1.135343
Lõuna-Korea vonn KRW 1323,90 -0.570784
Malaysia ringgit MYR 4,82 -0.221513
Mehhiko peeso MXN 22,81 -0.61479
Norra kroon NOK 9,65 -0.36089
Poola slott PLN 4,17 -0.198464
Rootsi kroon SEK 10,05 0.413691
Rubla RUB 69,16 0.295862
Rumeenia leu RON 4,65 -0.008594
Singapuri dollar SGD 1,62 -0.239793
Suurbritannia nael GBP 0,88 -0.391553
Šveitsi frank CHF 1,15 0.051293
Taani kroon DKK 7,44 -0.041892
Tai baht THB 38,62 -0.489564
Tšehhi kroon CZK 25,36 0.023663
Türgi liir TRY 4,66 -0.017162
Ukraina grivna UAH 33,28 -0.603884
Ungari forint HUF 313,09 0.003194
USA dollar USD 1,23 -0.269257
Uus-Meremaa dollar NZD 1,69 -0.011269
Valgevene rubla BRL 3,98 -0.62631
Valgevene rubla BYN 23979,00 -0.782025

Valdkonna töökuulutused

Ball Transport otsib KLIENDIHALDURIT

M-Partner HR OÜ

26. veebruar 2018