Autor: Mariliis Pinn • 1. detsember 2008
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Varuväljapääs Estonian Airist

Tallinki suuromanikud tunnevad huvi Estonian Airi ostmise vastu. Äripäeva hinnangul oleks Estonian Airi ost Tallink Grupi poolt positiivne lahenduse lennufirmale, reisijatele ja riigile. Küsitav oleks taoline tehing aga Tallinki väikeomanike jaoks.

Riigi jaoks on Enn Pandi ja Ain Hanschmidti huvi Estonian Airi vastu kasulik, sest avardab mänguruumi kõnelustel SASiga, kirjutas Äripäev juhtkirjas.

Riik peab lennufirmas oleva osaluse maha müüma ja selleks on kaks võimalust, kas müüa osalus SASile või üritada otsida uut strateegilist investorit.

SASile müügiga kaasnevad mitmed riskid. SASi esindajad lubavad, et enamusosaluse omandamise järel hakkavad nad aktiivsemalt arendama Estonian Airi ja loobuvad osalusest Läti lennufirmas airBaltic. See lubadus võib olla poliitikutele mee moka peale määrimine, et Estonian Air enda valdusesse saada.

Äriliselt on SASile kasulik saada enda täieliku kontrolli alla nii Eesti kui ka Läti lennufirma ning need liita. Estonian Airi ülesandeks jääks reisijate ettevedu Tallinnast Riiga või mõnda teise lähedal asuvasse suurde lennujaama. Selline lahendus on halb eestlastele ja siin tegutsevatele välisinvestoritele.

Seetõttu on riigi seisukohalt hea, kui meie nn rahvuslik lennufirma saaks endale uue omaniku, kellel on ambitsiooni Läti või Leedu lennufirmadega võistelda. airBalticu viimaste aastate kasv ja Estonian Airi kärbumine näitavad, et SASil pole taolist ambitsiooni olnud.

Kui riigil on kindlus, et Tallink Grupp soovib siseneda lennundusärisse, siis tuleb teha SASile pakkumine Skandinaavia lennukompanii Estonian Airist välja osta ning järgmise sammuna lennufirma Tallink Grupile maha müüa.

SASi juht andis oma hiljutises kirjas mõista, et SAS ei ole huvitatud Estonian Airi arendamisest koostöös Eesti riigiga. Senisele koostööle tuleb leida mõlemaid pooli rahuldav lõpp. Las SAS keskendub airBalticule ning saab endale kõrvale agressiivse konkurendi Tallinkile kuuluva Estonian Airi näol. Just kahe lennufirma vaheline vihane konkurents oleks see, mis paneks Eesti rahvusliku lennufirma taas kasvama.

Muidugi ei piisa kirjeldatud muudatusteks ainult Pandi-Hanschmidti ja Eesti riigi huvist. SASile ei pruugi Estonian Airist loobumine olla meeltmööda, sest nii aitaks ta kaasa uue konkurendi tekkimisele.

On ka teine huvigrupp, kes võib suhtuda Estonian Airi ülevõtmisesse skeptiliselt. Nendeks on Tallink Grupi väikeaktsionärid. Estonian Airi ostmine on küll märgatavalt odavam kui mõne uue laeva soetamine, aga tegemist on madala kasumlikkusega majandussektoriga ja seetõttu võib Estonian Air osutuda Tallinki edasiliikumist takistavaks ankruks.

Riigi jaoks on Pandi ja Hanschmidti huvi aga kasulik, sest avardab mänguruumi kõnelustel SASiga.

Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077